JavaScript is required for this website to work.
Media

Nadja Desmet en Reinout Van Zandycke: ‘Sociale media zijn het online dorpsplein geworden’

David Geens23/10/2020
Nadja Desmet en Reinout Van Zandycke, specialisten in politieke sociale media

Nadja Desmet en Reinout Van Zandycke, specialisten in politieke sociale media

foto ©

Hoe moeten politici omgaan met sociale media? Desmet en Van Zandycke geven meer uitleg in deze podcast.

De kracht van politieke communicatie via sociale media valt niet te onderschatten. Campagnes worden steeds meer online gevoerd en politieke partijen gooien hun eigen profielen op sociale media in de strijd. In deze aflevering van Doorbraak Radio gaan Nadja Desmet, zaakvoerder van socialemediaburo.be, en Reinout Van Zandycke, zaakvoerder van exposure.be, dieper in op dit onderwerp.

Het nieuwe campagne voeren

Desmet en Van Zandycke schreven samen een boek genaamd Het nieuwe campagne voeren. ‘We schreven het boek omdat we merkten dat er nog veel progressiemarge is in het voeren van campagne.’ In hun boek leggen Desmet en Van Zandycke aan Vlaamse politici uit hoe ze met behulp van sociale media de verkiezingen kunnen winnen.

We zagen dat er nood was aan een opleiding in sociale media voor politici, zegt Desmet. ‘Sociale media moet je ook buiten de campagne goed gebruiken om de gewenste effecten te krijgen.’ Desmet en Van Zandycke willen vooral de boodschap meegeven dat er in dialoog moet gegaan worden met de kiezer. Sociale media zijn een permanente manier van in contact komen met de burger.

Sociale media als nieuwe macht

Via sociale media heeft iedereen vandaag de dag de macht om een eigen nieuwskanaal te zijn, zegt Van Zandycke. Dat zorgt voor een sterkere concurrentiestrijd en verhoogt de nood aan een betere voorbereiding. Politieke partijen en organisaties zetten dus heel hard in op sociale media. ‘Dat zijn de locaties waar mensen zich vandaag de dag bevinden.’ Als politicus moet je niet enkel aanwezig zijn op de markt en in cafés, maar ook op sociale media, vindt Van Zandycke. Desmet is het hiermee eens. ‘Wij geven aan politici en lokale besturen mee dat sociale media het online dorpsplein zijn.’ Niet iedereen is te vinden op de markt of op café. Het potentieel op sociale media is veel groter. Maar dit wil niet zeggen dat wat leeft op Twitter ook een weerspiegeling van de maatschappij is.

De gevaren

Door het grote bereik schuilt er ook een potentieel gevaar in de sociale media. Imagoschade en de verspreiding van fake news zijn hier voorbeelden van. ‘Iedereen heeft vanuit zijn eigen huis de mogelijkheid om mensen te bereiken en een eigen mening te verkondigen.’ Als politicus moet je leren om met die potentiële gevaren en met negatieve reacties om te gaan, zegt Van Zandycke.

Een ander gevaar is de polarisatie van het politieke debat door sociale media. We zijn sociale media heel anders gaan percipiëren, maar het blijven sociale media, zegt Van Zandycke. ‘Dit komt deels door de algoritmen van sociale media, maar het ligt ook voor een deel aan ons.’ Volgens Desmet zijn polariserende boodschappen makkelijker te maken. Die krijgen daardoor ook meer bereik.

Is het beter om soms te zwijgen?

Niet communiceren is soms de beste communicatie, zegt Van Zandycke. Enerzijds kan er gesteld worden dat politici soms te impulsief zijn, maar in de realiteit zijn politici juist heel beredeneerd. ‘De beste communicatiestrategie bestaat erin om over de juiste onderwerpen te communiceren, zodat mensen weten waarvoor je als politicus staat.’ Een belangrijk inzicht in de politieke communicatie is ervoor te zorgen dat jouw topic domineert. En dat kan niet wanneer je als politicus je energie verdeelt over meerdere onderwerpen.

Moeten politici reageren op reacties op hun account? We geven politici het advies om hier wel naar te kijken en te reageren. Maar zonder eindeloos te gaan pingpongen, zegt Desmet. ‘Het monitoren en het in beeld hebben van wat leeft onder de mensen, is iets wat vaak nog ontbreekt.’

Opgeslagen data

Op basis van de data die sociale media van jou hebben, kunnen ze goed voorspellen op welke partij je mogelijk zou stemmen, zegt Van Zandycke. ‘Dit klopt daarom niet voor de volle 100%, maar ze weten dus wel veel.’ Die data gebruiken ze om advertenties te verkopen en efficiënter te maken.

Via advertenties kan je specifieke doelgroepen selecteren. Je kan je dus op basis van gegevens richten tot volgers van andere pagina’s, zegt Desmet.

Het einde van de verkiezingsborden?

Politieke campagnes zullen zich steeds meer gaan afspelen op sociale media. Dat zag je ook al bij de vorige verkiezingen, zegt Desmet. ‘We zien een enorme verschuiving naar de online advertentiemogelijkheden.’ Dit moeten we wel nuanceren, voegt Van Zandycke hieraan toe. ‘Het is een combinatie van beide, zowel online als offline.’

Redacteur: Rani De Leeneer

Beluister ook onze andere podcasts:

David Geens is IT-engineer en bestuurder en investeerder in verschillende vennootschappen. Bij Doorbraak focust hij zich op de audiovisuele activiteiten zoals de podcast en video interviews.

Commentaren en reacties