JavaScript is required for this website to work.

Alles in Twitterland

Externe Auteur4/3/2017Leestijd 2 minuten
TitelAlles in Twitterland
AuteurBart De Clerck
UitgeverUitgeverij Vrijdag
ISBN9460014836
Onze beoordeling
Aantal bladzijden206
Prijs€ 19.95

Toen in 1997 de eerste sociale mediasite het levenslicht zag, konden weinigen vermoeden welke impact latere incarnaties zoals Linkedin, Facebook en Twitter zouden hebben. Intussen is de succesvolle microblogsite Twitter het onderwerp van ontelbare boeken.

Een recensie van een boek met als titel Alles in Twitterland zal dan ook een antwoord moeten geven op de vraag hoe het boek verschilt van andere boeken die deze sociale mediatoepassing behandelen. 

Alles in Twitterland werd geschreven door Bart De Clerck en Luc Colemont. Bart De Clerck was journalist bij Het Nieuwsblad, De Standaard en de regionale omroep ATV. Vandaag is hij CEO van het communicatiebureau Com-Fort en geeft hij sociale media-opleidingen voor ondernemingen. Luc Colemont is maagdarmspecialist en medeoprichter van de vzw Stop Darmkanker. Hij is ook de, om het in “Silicon Valley”-termen uit te drukken, hoofdevangelist van deze vzw. Hij is een fervent Twitteraar en legt in het boek uit hoe Twitter zijn leven veranderde.

Een originele eigenschap van het boek is trouwens dat het grootste gedeelte van de opbrengst ten gunste is van Stop Darmkanker.   

Waar het boek dan weer gelijkenissen vertoont met andere boeken over Twitter zijn de verschillende “how to’s”, de twitterweetjes en de index met twittertermen. In het boek vind je dan ook tips over hoe je meer volgers krijgt of hastags gebruikt, welke twitterprofielen het populairst zijn en wat nu juist de betekenis van “tweeps” is.

De meest waardevolle en originele eigenschap van het boek is bovenal dat de auteurs 14 succesvolle Vlaamse tweeps hebben geïnterviewd en aan de hand daarvan beschrijven hoe deze BV’s omgaan met de microblog. Naast een enorm leesbaar en aangenaam verslag van het reilen en zeien van deze BV’s in twitterland, werd het boek hierdoor een bron waaruit de lezers tips uit kunnen putten.

De geïnterviewde twitterati kunnen worden teruggevonden op de website van het boek: www.allesintwitterland.be. Waarom Theo Francken een koele minnaar van Twitter is, hoe Michel Verschueren rijmt in 140 tekens, hoe Jill Peeters Twitter combineert met snapchat en waarom Veerle Pieters per dag 500 volgers bijkrijgt, evenals de belevenissen, tips en weetjes van andere bekende inwoners van Twitterland lees je dan weer in het boek. 

Doorbraak publiceert graag en regelmatig artikels die door externe auteurs worden aangebracht. Deze auteurs schrijven uiteraard in eigen naam en onder eigen verantwoordelijkheid.

Commentaren en reacties