TitelWij willen Willem weer
AuteurThomas Du Caju
UitgeverANV/Stichting Eureducation
ISBN978-94-91447-20-4
Aantal bladzijden48
Prijs€ 6.96

Precies 200 jaar geleden kwam het Koninkrijk der Nederlanden tot stand met Koning Willem I als soeverein vorst. Het Algemeen-Nederlands Verbond (ANV) heeft naar aanleiding daarvan het initiatief genomen om in samenwerking met het Nationaal Archief in Den Haag een stripboek over Willem I en het Koninkrijk der Nederlanden uit te brengen. Voor de uitwerking deed het ANV een beroep op Eureducation,een non-profit stichting naar Nederlands recht. Een soort vzw dus. De stichting beoogt via stripverhalen : ‘jongeren in Europa deelgenoot maken van elkaars cultuur en geschiedenis’ . Het stripboek is getekend door een Vlaming en een Nederlander schreef de tekst. Op 11 september presenteerde het ANV in het Nationaal Archief in Den Haag het eerste exemplaar aan Jan Terlouw schrijver en gewezen politicus voor de links-liberale partij D66.

Het stripboek is zowel qua inhoud als uitwerking een platvloerse parodie op koning Willem I en het Koninkrijk der Nederlanden. De tekeningen zijn aanvaardbaar maar hebben zich natuurlijk aan de tekst moeten aanpassen. De strip past wonderwel in de belgicistische anti-Willem I literatuur die hier thans schering en inslag is. Ook de openbare radio-omroep VRT liet zich daar recent door inspireren voor een reeks uitzendingen met zowat dezelfde strekking. Grotendeels komt dit gewoon neer op verkapte reclame voor die boeken en hun auteurs op kosten van de gemeenschap. Zonder het taalbeleid van Willem I zouden het Nederlands en dus ook Nederlandstalige boeken hier echter niet meer bestaan.

Willem I was overigens een voor zijn tijd verlichte vorst die overal in zijn koninkrijk maar vooral in het Zuiden, zoveel goeds heeft verwezenlijkt dat niemand het hem ooit heeft nagedaan.

Inhoudelijk loopt het al verkeerd met de titel op de cover: Willem I Koning van Nederland en België. In zijn huidige betekenis heeft België echter vóór 1830 nooit bestaan ongeacht de beweringen van ‘historici’ à la Pirenne. Van de relletjes in Brussel wordt een revolutie gemaakt die er nooit is geweest en het ingrijpen van gewapende Franse benden die via Luik onder het zingen van de Marseillaise Brussel binnentrokken, wordt verzwegen. Hetzelfde geldt voor het verraad van de latere Willem II die met zijn vader overhoop lag en zelf koning van de Zuidelijke Nederlanden of zelfs van Frankrijk wilde worden. Hij moest niet gaan onderhandelen in Brussel maar gewoon de stad opnieuw tot de rust brengen.

De rooms-katholieke kerk in de Zuidelijke Nederlanden was inderdaad tegen de protestantse vorst gekant. Niet verwonderlijk want vooral de hogere clerus was Frans en stamde meestal uit de tijd van Napoleon

Niemand wilde een onafhankelijk België. De talrijke orangisten niet, noch de zogenaamde revolutionairen en zeker de Fransen niet die gewoon naar de napoleontische bezetting van de Zuidelijke Nederlanden terug wilden wat Londen gelukkig verhinderde.

Kortom het stripboek dist zoveel geschiedkundige onzin op dat het helemaal niet geschikt is voor wat dan ook maar vooral niet voor het gebruik ervan op school, wat helaas wel de bedoeling is. Snel vergeten is veeleer de boodschap.

Het ANV zegt te staan voor nauwere samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen op alle gebied. Het is dan ook verbazend dat het een dergelijk initiatief grotendeels financiert. Mr. Herman Visser die destijds het Verbond de helft van zijn vermogen naliet, moet zich in zijn graf omdraaien.

Het is al even verwonderlijk dat het Nationaal Archief daaraan heeft meegewerkt.

Katleen Van den Heuvel (1972) is historica en filosofe en hoewel ze journalistiek studeerde geeft ze geschiedenis in het secundair onderwijs. Ze schrijft over geschiedenis, Europa, Verenigde Staten en media.

Meer van Katleen Van den Heuvel

‘De Belg’ is géén botte afrekening met Christian Van Thillo en zijn mediarijk, zoals de eerdere (en toekomstige) boeken van Guido Van Liefferinghe. Maar blij zal hij er zeker niet mee zijn.