fbpx


Binnenland
Philippe Henry

Waals mobiliteitsminister Philippe Henry onder politiebescherming

Bedreigingen wellicht wegens hervorming autofiscaliteit



Het orgaan voor dreigingsanalyse OCAD heeft onmiddellijk actie ondernomen nadat de Waalse mobiliteitsminister Philippe Henry een brief kreeg met ernstige fysieke bedreigingen tegen hem. Daarom staat de man al enkele dagen onder politiebescherming. De krant Le Soir brengt die bedreigingen in verband met de hervorming van de autofiscaliteit bij onze zuiderburen. ‘Wij bevestigen de bedreigingen aan het adres van meneer Henry, maar wensen geen verdere commentaar te geven. Ook niet over welk dossier aanleiding heeft gegeven tot de bedreigingen’, klinkt…

Niet ingelogd - Plus artikel - log in of neem een gratis maandabonnement

U hebt een plus artikel ontdekt. We houden plus-artikels exclusief voor onze abonnees. Maar uiteraard willen we ook graag dat u kennismaakt met Doorbraak. Daarom geven we onze nieuwe lezers met plezier een maandabonnement cadeau. Zonder enige verplichting of betaling. Per email adres kunnen we slechts één proefabonnement geven.

(Proef)abonnement reeds verlopen? Dan kan u hier abonneren.


U hebt reeds een geldig (proef)abonnement, maar toch krijgt u het artikel niet volledig te zien? Werk uw gegevens bij voor deze browser.

Start hieronder de procedure voor een gratis maandabonnement





Was u al geregistreerd bij Doorbraak? Log dan hieronder in bij Doorbraak.

U kan aanmelden via uw e-mail adres en wachtwoord of via uw account bij sociale media als u daar hetzelfde e-mail adres hebt.








Wachtwoord vergeten of nog geen account?

Geef hieronder uw e-mail adres en uw naam en we maken automatisch een nieuw account aan of we sturen u een e-mailtje met een link om automatisch in te loggen en/of een nieuw wachtwoord te vragen.

Uw Abonnement is (bijna) verlopen (of uw browser moet bijgewerkt worden)

Uw abonnement is helaas verlopen. Maar u mag nog enkele dagen verder lezen. Brengt u wel snel uw abonnement in orde? Dan mist u geen enkel artikel. Voor 90€ per jaar of 9€ per maand bent u weer helemaal bij.

Als "Vriend van Doorbraak" geniet u bovendien van een korting van 50% op de normale abonnementsprijs.

Heeft u een maandelijks abonnement of heeft u reeds hernieuwd, maar u ziet toch dit bericht? Werk uw abonnement bij voor deze browser en u leest zo weer verder.

Uw (proef)abonnement is verlopen (of uw browser weet nog niet van de vernieuwing)

Uw (proef)abonnement is helaas al meer dan 7 dagen verlopen . Als uw abonnementshernieuwing al (automatisch) gebeurd is, dan moet u allicht uw gegevens bijwerken voor deze browser. Zoniet, dan kan u snel een abonnement nemen, dan mist u geen enkel artikel. Voor 90€ per jaar of 9€ per maand bent u weer helemaal bij.

Als "Vriend van Doorbraak" geniet u bovendien van een korting van 50% op de normale abonnementsprijs.

Reeds hernieuwd, maar u ziet toch dit bericht? Werk uw gegevens bij voor deze browser of check uw profiel.


Het orgaan voor dreigingsanalyse OCAD heeft onmiddellijk actie ondernomen nadat de Waalse mobiliteitsminister Philippe Henry een brief kreeg met ernstige fysieke bedreigingen tegen hem. Daarom staat de man al enkele dagen onder politiebescherming. De krant Le Soir brengt die bedreigingen in verband met de hervorming van de autofiscaliteit bij onze zuiderburen.

‘Wij bevestigen de bedreigingen aan het adres van meneer Henry, maar wensen geen verdere commentaar te geven. Ook niet over welk dossier aanleiding heeft gegeven tot de bedreigingen’, klinkt het op het kabinet van Henry, wanneer gecontacteerd door Doorbraak.

Maar stel dat Le Soir gelijkt heeft… waarover ging het dossier autofiscaliteit ook weer? Een maand geleden berichtten de Franstalige kranten uitgebreid over het beleidsvoorstel van Henry. De huidige indienststelling- en verkeersbelasting zouden in Wallonië vanaf 2026 afhangen van de massa (grootte en gewicht) van wagens. Henry viseert niet zozeer het terugdringen van CO₂-uitstoot. Het opmerkelijke daarbij is dat elektrische of hybride wagens in dat nieuwe systeem niet noodzakelijk minder zwaar belast zullen worden dan dieselwagens. Een elektrische wagen weegt al snel meer dan een op brandstof. Met massa als belangrijkste factor kan zo het gebruik van een dieselwagen veel goedkoper uitvallen dan dat van een elektrische wagen. Doorbraak legde dat toen uitgebreid uit.

“Reële mobiliteitsbehoeften”

De materie is complex. Maar met het voorstel lijkt Henry vooral realistisch te willen zijn: Wallonië is een regio met een groot privé-autobezit, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Vlaanderen, waar meer leasewagens rijden. In Vlaanderen elektrificeert het wagenpark daardoor sneller. Maar in een minder dicht bevolkte regio als Wallonië, met minder openbaar vervoer, is het economisch niet wenselijk om de gemiddelde burger kapot te belasten op de doodgewone auto die hij/zij dagdagelijks nodig heeft.

Henry’s voorstel is daarom echter niet minder ideologisch. De minister baseert zich bijna letterlijk op advies van IEW – de Waalse Bond Beter Leefmilieu. Die wil vooral dat de Waal in de toekomst met kleinere auto’s rijdt omdat ‘dat dichter aanleunt bij de reële mobiliteitsbehoeften’. En dat is voer voor conflict.

Henry’s coalitiepartners PS en MR houden de lippen stijf op elkaar en willen niet in verband worden gebracht met het voorstel. Zij benadrukken steevast dat het maar een aanzet is van Henry om met zoveel mogelijk belangengroeperingen te gaan praten vooraleer er in 2026 – misschien – een nieuwe autofiscaliteit komt. Zij hebben Henry vooral het veld ingestuurd om de temperatuur te meten.

Geen commentaar

En die temperatuur wordt nu heet. Zonder dat er natuurlijk een directe link is, voorspelden we vorige maand al dat de voorzichtige houding van PS en MR te verklaren is vanuit het feit dat de volkswoede van de Gele Hesjes in Frankrijk ook begon nadat de brandstofprijzen verhoogden. Ook al is het niet Henry’s bedoeling om rechtstreeks te raken aan fossiele brandstoffen, de perceptie zit al meteen slecht.

Christophe Degreef