Actualiteit
De Chinezen spelen mee in de achtergrond

Wanda wie?

De Chinezen zijn er deze keer wel bij.

Tijdens de toneelvertoningen van pijnlijk neervallende grimassentrekkende voetballers, dwaalt de blik van de kijker soms wel eens af naar de reclamepanelen langs de zijkant. Daar moet het al opgevallen zijn: een rist Chinese bedrijven waar nog quasi niemand van gehoord heeft, adverteert met Chinese karakters voor iets Chinees. Dus geen Sony, ABinbev of Johnson&Johnson bijvoorbeeld, maar Vivo (smartphones), Mengniu (melkproducten), Hisense (televisies) en Wanda (vastgoed en entertainment).

Niet de beste keuze

Na de schandalen rond de FIFA en met een tornooi in Rusland, hebben nogal wat westerse bedrijven geoordeeld dat het verbinden van hun merk met dat soort organisaties (en landen) misschien toch niet de meest intelligente zet is. Een paar grote jongens hebben afgehaakt en de FIFA met een serieus gat in haar miljardenbegroting opgezadeld. Zo kwam de weg vrij voor de Chinese sponsors die de FIFA met niet minder dan 835 miljoen dollar rijker maakten. Zowat het dubbele van wat de Amerikaanse bedrijven veil hadden en meer dan tien keer de sponsoring uit Rusland zelf.

Ze moeten het allicht een schijntje gevonden hebben, om op die manier via de grote poort binnen te geraken bij de FIFA. U weet wel, die organisatie die op een transparante (sic) manier toewijst waar het volgende tornooi gespeeld mag worden.

Met alle Chinezen

Zoals met ongeveer alles op deze wereldbol, is China het grote belofteland voor het internationale voetbal. Niet dat het niveau of de nationale ploeg er grote potten breekt (daarvoor spelen te weinig jonge Chinezen voetbal op straat). Maar wel dat de cijfers zoals altijd duizelingwekkend zijn. Grote leider Xi Jinping heeft al veel langer laten weten dat hij een voetbalfan is en dat de ambities (en subsidies) hoog liggen. Europese profvoetballers kunnen in China een veelvoud verdienen van wat ze thuis gewoon zijn, en dus speelt menig Europeaan al bij een club waar – buiten china – nog nooit iemand van gehoord heeft. Laat staan ze correct kan uitspreken. De verkoop van prullaria (van T-shirts tot stickers) van grote clubs boomt in China als nooit tevoren en lokale overheden pompen miljoenen in hun lokale kampioenen. Aan geld geen tekort in China.

Aan kijkers ook niet: de topmatchen van het WK trekken soms tot 100.000.000 TV-kijkers. Tenminste voor de vroege matchen. Voor de wedstrijden die om 02.00 op de buis komen, is het enthousiasme uiteraard heel wat minder groot. En dat is uiteraard de grote jongens van de Chinese zakenwereld niet ontgaan.

Wanda wie?

De hoofsponsor van het tornooi is Wanda. En neen, het is geen vis. Voor velen in onze contreien een totale onbekende; in China een equivalent van Steve Jobs. Maar dan in het grote vastgoed. En een privébedrijf. Wanda heeft honderden giga-projecten op zijn naam staan in zowat elke stad in China die zichzelf respecteert. De jongste vijf jaar ook in het buitenland, want China is nu ongeveer volgebouwd en Wanda wil graag blijven groeien.

Om haar cinema’s in China te vullen, heeft Wanda zich ingekocht in een paar grote filmbedrijven. De groep is vandaag één van de grootste filmproducenten ter wereld. Met de duidelijke ambitie om Disney naar de kroon te steken. Dacht u overigens dat het toeval was dat in zowat elke Holliwood blockbuster tegenwoordig één of andere sympathieke chinees/Chinese meespeelt? En bovendien investeert de groep lustig in andere sectoren: van sport (20% van Atletico Madrid)  tot gezondheidszorg. Met andere woorden, een mastodont om u tegen te zeggen.

Lenen bij de banken

Om dat allemaal te bekostigen, heeft Wanda geleend bij de Chinese staatsbanken. Veel geleend. De groep is groot geworden dankzij die banken. En uiteraard dankzij de Chinese overheid die bepaalt waar het krediet naartoegaat. Geen wonder dus, dat de groep zich in de rest van de wereld opstelt als een trouwe bondgenoot van Beijing.

In 2017 werd het daar overigens weinig subtiel aan herinnerd. De kapitaalvlucht uit China begint enorme gaten te slaan in de reserves van vadertje staat. Toen de overheid plots de geldkraan toedraaide voor allerlei soorten buitenlandse overnames, moest Wanda behoorlijk naar adem happen. Een paar miljarden-overnames gingen de mist in en Wanda moest een aantal van zijn prestigeprojecten voor een habbekrats van de hand doen. Niks beter dan een tik op de vingers om te laten voelen wie de baas is en wie de strategische lijnen uitzet.

Maar met de FIFA sponsoring zit Wanda wonderwel op de lijn van Beijing. Het is Xi’s ambitie om de world cup ‘te kwalificeren, te organiseren, en uiteindelijk ook te winnen’. Geen gebrek aan ambitie daar. En – in tegenstelling tot de karakters op de reclameborden – spreekt Wanda daar een taal die de FIFA ook bijzonder goed begrijpt: die met vele $-tekens.

Verwacht u dus maar aan meer Chinese reclames langs de zijlijn en een Worldcup in Beijing in 2030.

Reacties - klik hier

Voeg een reactie toe

https-doorbraak-be

Dirk Laeremans

Dirk Laeremans (1968) werkt al sinds 1997 mee aan Doorbraak. Als bedrijfsleider liggen zijn interesses vooral in internationale economie en economische vraagstukken. Hij werkt vandaag als zelfstandige in de vastgoedsector.

Doorbraak.be is een uitgave van vzw Stem in het Kapittel
Hoofdredacteur: Pieter Bauwens
Webbeheer: Dirk Laeremans