JavaScript is required for this website to work.
Communautair

datislogisch.be initiatief van Pro Flandria

Karl Drabbe23/5/2014Leestijd 3 minuten

Rationele argumenten voor meer Vlaanderen moeten kiezers overtuigen zondag N-VA of VB te stemmen. Pro Flandria tastte in de buidel en startte een internet- en socialemediacampagne.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Eerder deze week werd – ook op Doorbraak – gespeculeerd over de herkomst van de website www.datislogisch.be. Die website probeert met eenvoudige en aantrekkelijke infographics rationele argumenten aan te brengen om de zwevende kiezer te doen overhellen naar een V-partij, overmorgen.

De vraag was wie er achter de website en de Facebookpagina zit. Op Twitter werd gespeculeerd over N-VA en Vlaams Belang, die in alle toonaarden ontkenden. Gezien het discours moet de website uit de Vlaamse Beweging komen. ‘Als je een blok aan mekaars been bent, raak je niet vooruit,’ stelt de site onder meer. Maar ze haalt ook uit naar een geldverspillende Europese Unie. Financiële en sociaaleconomische argumenten in hoofdzaak, om de zwevende kiezer te doen overhalen naar N-VA of VB.

Ondertussen werd de campagne ook opgepikt door enkele verenigingen uit de brede Vlaamse Beweging. De Vlaamse Volksbeweging was oorspronkelijk verdeeld, wilde eerst de campagne niet verspreiden onder de eigen leden en sympathisanten, uit angst in een partijpolitiek vaarwater te komen. Gisteren haalde de vereniging bakzeil en promootte het intiatief alvast via Facebook en email. Ook het rechtse studieblad TeKoS stimuleerde zijn lezers het iniatief te ondersteunen. En op de sociale media – toch hét nieuwe kanaal tijdens deze verkiezingscampagne – leefde datislogisch.be, alvast zeker in de eerste dagen van de week.

Ook Pro Flandria, netwerk van academici en ondernemers, promootte in een mail de actie bij zijn leden. Pro Flandria vroeg hen ook expliciet om financiële steun. Voorzitter Kurt Moons bevestigde ondertussen dat zijn vereniging de actie niet alleen ondersteunt, maar er ook het initiatief voor genomen heeft.

In een beginfase, zo stelt Moons, was het zelfs de bedoeling om kort voor verkiezingszondag grote advertenties te kopen in een aantal kranten. Maar al snel werd beslist eenzijdig op internet en sociale media te mikken. Of dat resultaat heeft, is maar de vraag waar ook de Pro Flandria-voorzitter het antwoord niet op heeft. ‘Het is afwachten tot zondagavond. Wij kunnen alleen hopen dat de Vlaming zijn gezond verstand gebruikt, en op basis van eenvoudige, rationele argumenten, zijn keuze maakt. En dat is een keuze voor minder België en meer Vlaanderen. Wij hebben de argumenten aangebracht, het is een harde boodschap in een zachte campagne. Het woord is straks aan de kiezer.’ Gepeild naar het waarom zegt hij: ‘het gaat om een bekommernis om de toekomst, omdat België niet doet wat het moet doen. Het gaat uit om een bekommernis voor de toekomst van onze jeugd. We doen alsof er niets aan de hand is, maar de toekomstige generatie wordt de dupe en zal het voor het eerst sinds lang minder  goed hebben dan de generaties voor hen.’ Daarom de rationele analyse en argumenten op de website: ‘we moeten iets doen, we kunnen niet verwachten dat alles vanzelf in orde komt.’

In het verleden werd Pro Flandria wel eens in het kamp van het Vlaams Belang gesitueerd. Maar daar is de jongste jaren hard aan gewerkt door Kurt Moons, die tot voor kort ook ceo was van de fietsenfabriek van Eddy Merckx. De vereniging recruteert vandaag veel breder, maar treedt enkel naar buiten met studiedagen en publicaties en nooit als een drukkingsgroep. Wie lid is, is niet publiek bekend. De vereniging situeert zich op het kruispunt van een radicaal-Vlaamse lobbygroep en een loge.

Zal Pro Flandria in de toekomst nog zulke campagnes uitwerken? Kurt Moons: ‘Wij willen ons steentje bijdragen op die momenten waarvan we denken dat die het nuttigst kunnen zijn voor onze doelstellingen, en dat is het streven naar een onafhankelijk Vlaanderen ervan uitgaand dat het dan voor onze bevolking beter zal zijn. Alle middelen zijn goed om wanneer wij het opportuun achten de zaken aan te kaarten en positieve alternatieven naar voren te brengen, dus zeker ook een internetactie. 25 mei is een belangrijke stembusgang, dus moesten we een financiële investering hiertegenover zetten, en dat kunnen we nu eenmaal met Pro Flandria. En we hebben ook de economisch geschoolde mensen in huis om het discours te verfijnen voor een breder publiek. Vandaar de website met infographics die makkelijk gedeeld worden via sociale media.’

 

Het initiatief vindt u op http://www.datislogisch.be/

Categorieën
Personen

Karl Drabbe is uitgever van ERTSBERG. Hij is historicus en wereldreiziger en werkt al sinds 1993 mee aan Doorbraak.

Commentaren en reacties