Het nieuwe Nationale Stadion voor Anderlecht
Van bij het begin was het de bedoeling dat het nieuwe Nationale Voetbalstadion vooral een nieuw Anderlechtstadion moest zijn.
Aangeboden door de abonnees van Doorbraak
Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.
Ik neem ook een abonnementStel, je bent een Brusselse politicus en je wil de grootste club van je gewest, waarvan je toevallig supporter bent, een nieuw stadion bezorgen (en jezelf een pak publiciteit). Hoe pak je dat aan, wetende dat je daar rechtstreeks niet te veel geld mag aan geven, noch kan aan geven? De kans van je leven is het EK voetbal 2020, met gaststad Brussel. Je zegt dan gewoon dat een nieuw stadion moet worden gebouwd om het Europees voetbalkampioenschap naar België te krijgen omdat het Koning Boudewijnstadion niet kan worden gerenoveerd. Dus lanceer je met veel poeha de plannen voor een nieuw Nationaal Stadion op een verloren parking van de Heizel. Al die tijd weet je heel goed dat geen enkele bouwpromotor zo een stadion bouwt zonder zeker te zijn dat er een club speelt, anders is dat niet rendabel. En voila. Plots is die club nodig om het land te redden, stel je voor dat ‘wij’ geen gaststad zijn voor het EK! Opdracht volbracht!
Nodig
Is de bouw van een nieuw stadion nodig? Neen. Een recente studie heeft aangetoond dat een renovatie van het Koning Boudewijnstadion perfect mogelijk is. Sterker nog, die renovatie is niet enkel mogelijk, ze is ook goedkoper dan de bouw van het nieuwe stadion. En bij een renovatie van de Heizel kan ook de internationale atletiekmeeting de Memorial van Damme blijven bestaan. Nu dreigt die te verdwijnen, samen met de afbraak van het Koning Boudewijnstadion. Opgeofferd aan koning voetbal en de eer en glorie van de politici en RSC Anderlecht. De omweg langs het ‘Nationale Stadion’ was nodig om het ‘draagvlak’ te vergoten voor een megalomaan prestigeproject waar één Brusselse voetbalclub beter zal van worden. In de kranten waren al rekensommen te vinden van de exploitatiewinst die Anderlecht kan maken in dit nieuwe stadion.
Investeren
Brussel investeert niet in het nieuwe stadion, de mantra van de Brusselse politici is altijd geweest: ‘de Brusselaar betaalt niet’, ‘het stadion wordt betaald door de privé’. Brusselsnieuws heeft er een compilatie van gemaakt. Strikt genomen klopt het ook. De stad Brussel en het Brusselse Gewest investeren in … de parking en de infrastructuurwerken rond het stadion. Brussels Parlementslid en gemeenteraadslid Johan Van den Driessche (N-VA) noemt dat ‘een rookgordijn’ en rekent voor: ‘De omgevingswerken worden geschat op 200 tot 250 miljoen euro. Stad Brussel gaat nog een stapje verder en stelt zich garant om op 25 jaar tijd met 100 miljoen euro over de brug te komen. Het gaat in beide gevallen om Brussels overheidsgeld dat niet meer voor andere noden gebruikt kan worden. Zoals bijvoorbeeld voor veiligheid, waarover het schepencollege van stad Brussel zegt dat het daarvoor te weinig middelen heeft.’
Die € 100 miljoen is € 4 miljoen per jaar exploitatiekosten voor het stadion die de stad Brussel voor 30 jaar betaalt. Evenveel als voor het Koning Boudewijnstadion. Het stadion heeft dus al twee vaste huurders en een geschatte inkomst van € 14 miljoen per jaar. Zo wil BAM/Ghelamco er wel aan beginnen. Bart Verhaeghe (grote baas van concurrent Club Brugge) merkte op in De Zevende Dag (21 juni 2015): ‘Ik vind dat bedrag hallucinant hoog. Als het stadsbestuur voor € 4 miljoen activiteiten moet zoeken, wens ik hen veel geluk. Ik leid er uit af dat het een bedrag is om de huurprijs lager te maken dan dat hij economisch zou moeten zijn. Ten tweede: de vorige Vlaamse regering heeft het dossier grondig bestudeerd. Alle Vlaamse clubs stonden aan hun deur met de vraag wat ze konden doen. In totaal kan de Vlaamse overheid eenmalig 8 miljoen euro aanwenden voor alle stadia. Dat staat in schril contrast met 30 jaar 4 miljoen euro.’ Bart Verhaeghe stelt zich luidop de vraag of in Brussel dezelfde regels gelden als in Vlaanderen. Blijkbaar is het de heer Verhaeghe nog niet opgevallen dat zoiets niet het geval is. En zo is ook dit dossier … communautair geladen. We hopen dat Bart Verhaeghe dat goed uitlegt aan de duizenden supporters van zijn club.
Communautair
Ja, dit dossier is zeker communautair. Dat kan ook niet anders als het Brussels Gewest beslist een prestigeproject te bouwen op gronden die eigendom zijn van de stad Brussel, maar gelegen zijn in de Vlaamse gemeente Grimbergen. Dat kan voor de nodige problemen zorgen. En nog extra problemen, want welke infrastructuurwerken zullen er buiten Brussel nog nodig zijn? Wie zal die werken uitvoeren? Vlaanderen, want het is in Vlaanderen dat het verkeer zal stroppen én het is ten voordele van het Nationale Stadion! Een stadion dat in strijd is met zowat alle regels van ruimtelijke ordening in die regio. Het is een staaltje van het opperste politiek voluntarisme. Alle communicatie ten spijt, er is nog geen wettelijke basis om dat stadion te bouwen.
Volgens de Brusselse politici zal het stadion er staan op 1 juli 2019. We zijn zeer benieuwd wat er eerst zal staan. Bart Verhaeghes Uplace, de Oosterweelverbinding of het nieuwe Nationale Stadion? Zou Anderlecht boeteclausules onderhandeld hebben voor als het stadion niet af is in 2019?
Foto (c) BAM/Ghelamco
Categorieën |
---|
Personen |
---|
Pieter Bauwens is sinds 2010 hoofdredacteur van Doorbraak. Journalistiek heeft hij oog voor communautaire politiek, Vlaamse beweging, vervolgde christenen en religie.
Stel je voor: erkenning vragen voor de wetten op je grondgebied. Taalwetten dan nog, hoe bekrompen! Gelukkig is er de Franstalige flexibiliteit!
Amerikakenners Roan Asselman en David Neyskens bespreken de actualiteit aan de overkant van de oceaan.