Buitenland, Cultuur

‘Ik tweet dus ik ben’ in de media



Voor velen die actief zijn op het internet- en mobiele fenomeen Twitter lijkt het wel zo. Voor anderen die er bewust afblijven lijkt het tegenovergestelde waar. “Ik blijf er af dus ik ben.” Het geldt voor het brede publiek in het algemeen en zeker voor opinion leaders zoals journalisten in het bijzonder. Ofwel zijn het fervente twitteraars ofwel doen ze er niets mee. Op sommige redacties heeft een flinke meerderheid een twitterduim. Dat valt op bij onder meer de redacties van Knack, De Morgen, De Standaard en de VRT. Bij een redactie als die van Gazet van Antwerpen hanteert dan weer vrijwel niemand dit eigentijdse communicatiemiddel. Ook Het Nieuwsblad hinkt wat achterop. Toch valt er geen lijn op te trekken want een volledige redactie die aan de twitter zit, is niet te vinden. Op de redactie van het ICT-magazine Datanews na dan misschien. In de meeste gevallen lijkt het al dan niet op Twitter zitten dan ook aan het initiatief van de journalist zelf te worden overgelaten.

Behalve twitterfanaten zijn er onder de journalisten ook legio die ooit op een blauwe maandag een account aangemaakt hebben en niet echt weten hoe ze er mee uit de voeten moeten. Daarentegen bestaat ook zo iets als een hitparade met daarop de meest invloedrijke of de meest actieve twitterjournalisten. Eerder dit jaar raakte bekend dat het peloton van de meest invloedrijke journalisten op Twitter in ons land wordt aangevoerd door NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch. Of Rik Van Cauwelaert ook volgend jaar nog op de derde plaats van deze ranglijst zal staan zoals in 2012, is weinig waarschijnlijk na zijn ontslag bij Knack. Al was het maar omdat zijn twittergedrag sindsdien exponentieel gedaald is. Want dat er een verband is tussen de hoeveelheid tweets en de plaats op de ranglijst die communicatiebureau Finn samenstelde, moge duidelijk zijn.

Zo haalde Vandermeersch de eerste plaats met 20900 volgers maar met ‘slechts’ 1415 tweets. Het hoeft soms zelfs niet om nationaal opererende journalisten te gaan die hoog scoren op de twitterinvloedstabel. Opvallend daarbij is Karl Apers van de regionale Antwerpse zender ATV die een negende plaats op de ranglijst haalde maar daardoor ook niet ontsnapte aan de aandacht van N-VA. Omdat de presentator van het zondagse politieke programma van de regionale zender er volgens de N-VA er een missie van maakte om Patrick Janssens twittergewijs terug op het Antwerpse Schoon Verdiep te krijgen, weigerde de partij in de aanloop naar de voorbije gemeenteraadsverkiezingen nog deel te nemen aan de politieke debatten op ATV. Want wat ook journalisten niet beseffen is dat al hun tweets, of het er nu vijf of 5000 zijn, perfect kunnen worden verzameld zodat duidelijk wordt welke lijn een journalist aanhoudt. Niets mis mee uiteraard. Iedereen zijn gedacht, maar het wordt nadien dan misschien wel moeilijk om aan min of meer objectieve journalistiek te doen. Of er dan onder de journalisten nooit eens ééntje tussenzit die een ‘Letermeke’ doet of een andere fout tegen de Twitter-ettiquette. Natuurlijk wel. Al valt het bij journalisten misschien net iets minder op. Vaak verwijzen ze ook gewoon naar een door hen geschreven artikel of een programma waar ze aan hebben meegwerkt. Wat wel opvalt is dat veel journalisten op een boodschap van maximum 140 tekens het net iets moeilijker hebben om een zekere mate van objectiviteit te bewaren. En hoe meer tweets ze de wereld insturen, hoe vaker ze dus de kans lopen dat de objectiviteit er al eens een keer bij inschiet. Rekening houden met de mate van objectiviteit zou dus een extra criterium kunnen zijn de volgende keer dat de meest invloedrijke journalist op Twitter wordt aangeduid. Waarschijnlijk zou de ranglijst er dan nét iets anders uitzien.

Misschien zal het dan zelfs niet een klassieke journalist zijn die de lijst aanvoert maar een van de vele burgers die zich steeds vaker via Twitter bij de journalisten voegen in de wereld van de opinieleiders. Als een zekere mate van objectiviteit dan toch geen journalistiek vereiste is dan komen er heel wat meer mensen, ook buiten de klassieke media, in aanmerking voor de titel van invloedrijkste twitteraar.

Aangeboden door de Vrienden van Doorbraak


steun doorbraak

Dit artikel wordt u aangeboden door de Vrienden van Doorbraak

Door een jaarlijkse of maandelijkse bijdragen financieren de Vrienden van Doorbraak de publicatie van de gratis toegankelijke artikels op doorbraak.be. Onze vrienden krijgen ook korting in de Doorbraak winkel en exclusieve uitnodigingen.

Ik word vriend van Doorbraak.

Jan Anthonis