fbpx


Communautair

Magnette likt de FN-loop, omwille van de geldtoeloop




Wapenexport. Het is een gevaarlijk thema in de Belgische politiek. Wapens deden federale regeringen wankelen. Daarom werd de hete brei geregionaliseerd. Maar dat mag niet baten, het is weer van dat. Wallonië ziet er geen graten in om wapens te leveren aan Saoedi-Arabië. In het buitenland maakt men het onderscheid niet tussen België en Wallonië.

Saoedi-Arabië

Er moet iets heel erg mis zijn met de Waalse media. Paul Magnette, minister-president en in cumul tevens burgemeester van Charleroi, weet namelijk niet dat Saoedi-Arabië eigenlijk een staat van het kwaad is. Sterker nog hij omarmt dat paard van Troje als een coalitiepartner in de strijd tegen het kwaad in het algemeen en IS in het bijzonder. Zouden de media hem dan niet informeren over wat Saoedi-Arabië allemaal doet? Dat land voert een vuile oorlog in Jemen. Het doet dat met Belgische wapens die door Wallonië worden geleverd. Geen probleem voor de heer Magnette. Is de minister-president zo slecht ingelicht of gaat dit om iets dat we al eeuwen kennen en dat verwoord wordt in het spreekwoord ‘omwille van de smeer, likt de kat de kandeleer’? De moraliteit mag dan verschillen over de partijen heen, maar ik kan moeilijk geloven dat de moraliteit van de landsdelen zo sterk verschilt. Het kan toch niet dat FN-doden door de oorsprong van de wapens slechts ‘collateral damage’ zijn. Voor zover mij bekend is dat nooit een stelling geweest van de socialistische internationale. De heer Magnette brengt daarmee de hele socialistische beweging internationaal in opspraak.

Wallonië

Je moet het Magnette wel nageven, hij is een lefgozer. Hij durft de dingen te zeggen, ook al zijn ze niet fraai. Hij stelt als een echte Trump-Magnette Wallonië boven alles; lets make Wallonië strong again. Bij cdH is die moed ver te zoeken. cdH-voorzitter Lu(t)gen doet nog maar eens een schep op de anti-Europamolen door te stellen dat een wapenembargo Europees moet geregeld worden. Mag men hier dan een voorstel van cdH op Europees niveau verwachten? Blijkbaar niet. Dat is niet ernstig. Woorden, woorden, woorden; holle bolle politiek.

Terecht wordt er op gewezen dat het grotesk is dat Wallonië zich vanuit de onderbuik van België op wereldvlak gekatapulteerd heeft door het handelsverdrag met Canada tegen te houden. Waar men aanvankelijk het koene optreden van het Waalse Gewest, als gallisch dorpje nog kon smaken, wordt het nu ronduit belachelijk als men die twee opstellingen (handelsverdrag met Canada en wapenlevering aan Saoedi-Arabië) naast elkaar plaatst.

De Croo

De kat is de bel aangebonden door de federale minister van ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo. De reactie van uit Wallonië is dan ook, waar moeit die man zich mee? Op het eerste gezicht begrijpelijk, de wapenleveringen zijn nu immers regionale bevoegdheden. Toch heeft De Croo spreekrecht. Hij is minister van ontwikkelingssamenwerking. Hij krijgt dus te maken met vluchtelingenproblematiek als gevolg van conflicten over de wereld. Als men de Verenigde Naties als onafhankelijk bron wil aannemen, zijn er door de oorlog in Jemen al meer dan 13.000 burgerslachtoffers en meer dan 3 miljoen mensen op de vlucht. Deze oorlog heeft dus een weerslag op het Belgische buitenlands beleid en op het Belgische ontwikkelingsbeleid. Dus ja, De Croo mag spreken. Hij speelt daarmee wel hoog spel.

Het is wel merkwaardig en naar Belgische normen ongewoon, dat een federale minister in functie openlijk kritiek geeft op het beleid van een gewest. Dat moet kunnen. Het zou zelfs van moed getuigen, als die minister daar de evidente juridische gevolgen aan vast zou knopen, maar dat doet hij vooralsnog niet. Dat doet de vraag rijzen of De Croo wel als federaal minister spreekt? Spreekt met De Croo de regering of staat De Croo alleen? Als dat niet het standpunt is van de regering, dan lijkt het dat De Croo ontslag moet nemen. Het is aan de eerste minister om hierover duidelijkheid te brengen.

Belangenconflict

De wapenleveringen door Wallonië schaden de belangen van het Belgische buitenlands beleid en het Belgisch beleid inzake ontwikkelingssamenwerking. Als dat het standpunt is van de regering,  dan moet De Croo geen ontslag nemen, maar dan kan het niet bij woorden blijven. In dat geval moet de Belgische regering het belangenconflict inroepen tegen de Waalse regering. Door dat belangenconflict in te roepen, zouden wapenleveringen al kunnen bevroren worden, tenzij Wallonië de Belgische Federatie op het spel wil zetten en niettegenstaande het belangenconflict doorgaat met die wapenleveringen. Zou Koning Boudewijn gelijk gehad hebben wanneer hij dacht dat het gevaar voor de splitsing van België uit Wallonië kwam?

Het wapendossier beproeft de Belgische Federatie dus eens te meer, alle regionalisering ten spijt. Laat ons de zaken heel duidelijk stellen, ofwel roept de Belgische regering het belangenconflict in, ofwel moet De Croo ontslag nemen. Of met dat ontslag de hele regering moet vallen, laten wij aan de heer De Croo over, hij is immers ervaringsdeskundige in het uittrekken van de stekker.

 

Jan Ghysels, de auteur is advocaat en grondwetsspecialist verbonden aan de Universiteit Gent

Foto (c) Reporters

Aangeboden door de Vrienden van Doorbraak


steun doorbraak

Dit artikel, cartoon of podcast wordt u aangeboden door de Vrienden van Doorbraak

Door een jaarlijkse of maandelijkse bijdragen financieren de Vrienden van Doorbraak de publicatie van de gratis toegankelijke artikels, podcasts, cartoons of video-uitzendingen op doorbraak.be. Onze vrienden krijgen ook korting in de Doorbraak winkel en exclusieve uitnodigingen.

Hartelijk dank voor uw steun als Vriend van Doorbraak.

[ARForms id=103]

Jan Ghysels

Jan Ghysels is jurist, gespecialiseerd in grondwettelijk en administratief recht.