JavaScript is required for this website to work.
Media

Nieuwjaarsbrief

Doorbraak redactie1/1/2014Leestijd 3 minuten

1 januari: dag van de nieuwjaarsbrieven. Ook bij Doorbraak, aan u voorgelezen.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Liefste Meters en Peters,

2013 was een bijzonder jaar voor Doorbraak. Het werd het jaar van de verzelfstandiging. Na al die jaren als ledenblad van de Vlaamse Volksbeweging groeide Doorbraak uit tot zelfstandig communicatieproject dat op eigen benen ging staan. Daarbij horen keuzes. Niemand kon een jaar geleden voorspellen dat we zouden stoppen als papieren maandblad en volop kiezen voor een internetpublicatie, helemaal gratis. Die keuze was niet gemakkelijk. Ons hart lag in dat blad. Dat kan je vastpakken, doorbladeren, ruiken zelfs … Maar enkel met emoties komen we er niet. Het blijft ons doel om een zo ruim mogelijk beluisterde stem, een ongehoorde mening en meer dan een mening te laten horen in het publiek debat. Vandaar onze beslissing om via de digitale weg voor het ruime sop te kiezen. Vandaar ook dat we voortdurend verder bouwen aan Doorbraak.be.

In maart 2013 – de laatste maand voor de opwaardering van onze webstek – kregen we 8353 bezoeken op www.doorbraak.be. Dat aantal schoot in april omhoog naar 36 500 om in de laatste maand van 2013 af te klokken op ons nieuw record van 66 547. Elke maand brachten we tussen de 75 en 90 artikels. Het moeten er nu in totaal zowat 750 zijn; toch wel een fenomenale prestatie. De inhoudelijke kwaliteit varieerde bijna steeds van goed tot uitstekend, we konden dan weer snel inspelen en dan weer met de nodige afstand overzicht bieden over een breder geheel, Doorbraak lanceerde nieuwe scherpe pennen én bleef ook kritisch voor zichzelf. Als we dan toch eens fout zaten, gaven we dat ook toe. Vriend en vijand hebben dit opgemerkt, want we klommen geregeld over ons eigen muurtje. We spelen nu duidelijk in een andere categorie in het nieuwswereldje. Doorbraak wordt gevolgd, gelezen, opgepikt. Daar zijn we best trots op. Vlaanderen zag in 2013 een eigenzinnig persproject ontstaan; het onze!

Wat 2014 voor ons te bieden heeft? Nog meer vragen om op te antwoorden. Eerlijk gezegd wordt ook 2014 weer een grote stap in het onbekende. We blijven onze inhoud gratis aanbieden en zoeken daarom inkomsten om ons project te financieren, want van een leien dakje loopt het uiteraard niet om aan dit tempo mee te spelen. Daarvoor doen we een beroep op onze lezers en een heleboel liefhebbers van Doorbraak gaan daar nu al op in. Van harte bedankt voor het vertrouwen. Daarnaast zijn er een aantal sponsors en ook hen danken we zeer voor hun steun. Er liggen plannen klaar om ook andere middelen aan te boren. 2014 is voor ons een sleuteljaar. Bestaat er een draagvlak voor de ambitieuze Doorbraak.be die wij willen maken? Als we het lezeraantal bekijken, is het antwoord duidelijk positief. De hele eigen aanpak van Doorbraak voorziet in een behoefte. Maar vinden we ook dit jaar voldoende sympathisanten die op de een of andere manier mee de middelen verschaffen om de nodige kwantiteit én kwaliteit te blijven leveren?

Wij zijn vol vertrouwen. Van april tot 31 december kregen we net geen half miljoen bezoeken, samen goed voor 1,2 miljoen aangeklikte pagina’s. De middelen die we daartoe konden inzetten waren zeer bescheiden en we durven zonder meer beweren: geen nuttiger perseuro dan één ingezet via Doorbraak.

We zijn vastberaden onze stem te blijven laten horen in 2014. Het belooft een ongemeen boeiend politiek jaar te worden met een (zoveelste) moeder aller verkiezingen, met Europese verkiezingen en, al dan niet, een paradigmawissel in de Belgische politiek. Wij geven daarbij visie, achtergrond en analyse, op de heel eigen manier die Doorbraak kenmerkt.

Ja, daarbij moeten nog knelpunten worden weggewerkt. Laten we bijvoorbeeld, met enige zin voor omfloersing, toegeven dat de eindredactie ‘nog ruimte biedt voor verder optimalisatie’. Het verhaal van het roeien en de riemen.

Doorbraak’, de naam is niet zomaar gekozen! In 2013 deden we hem alle eer aan. In 2014 overtuigen we, met uw hulp, nog meer mensen dat het overstappen naar de elektronische verspreiding de noodzakelijke sprong voorwaarts was om ons volwaardig mee in het medialandschap te nestelen. Het blijft onze ambitie om er niet alleen een sprong voorwaarts van te maken in publieksbereik, maar ook in inhoud en diepgang.

Dikke zoenen van uw kapoenen

1 januari 2014

Jean-Pierre Rondas, Pieter Bauwens, Peter De Roover en alle andere vrienden en vriendinnetjes

Categorieën

De redactieploeg van Doorbraak bestaat uit een grote groep redacteuren. Standpunten en andere artikelen kunnen verschijnen als "De Redactie". Uiteraard betekent dit niet dat al onze redacteuren per definitie aan deze standpunten gebonden zijn.

Commentaren en reacties
Gerelateerde artikelen

‘Sick’ is een relevante en hilarische roman waarin Bavo Dhooge alle humoristische registers opentrekt, zonder daarbij ook maar een moment de vinger van de pols van de maatschappij te halen.