JavaScript is required for this website to work.
post

Obsession

Guido Lauwaert20/6/2017Leestijd 3 minuten

Ivo van hove regisseerde een toneelbewerking van The Postman Always Rings Twice. Een recensie.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Tot de wereldwijde Top Tien van de politieromans behoort The Postman Always Rings Twice van James M. Cain. De roman is verschillende malen verfilmd en nooit is een bewerking mislukt. Het toont de sterkte aan van het scenario. Ivo van Hove heeft er een toneelbewerking van geregisseerd. Geslaagd, maar wel kantje boord.

James M Cain [1892-1977] was journalist, romancier en toneelschrijver. De drie genres zitten in al zijn literair werk, met als uitschieter de hoger genoemde roman uit 1934. Samen met het daarop volgende Double Indemnity [1936] wordt Cain beschouwd als een der voornaamste vertegenwoordigers van het zgn. ‘hardboiled’ realisme van de jaren dertig en veertig in de VS. Het zijn rauwe verhalen vol misdaad en geweld, geschreven in een directe, onopgesmukte stijl. Door de evenwichtig gedoceerde drie genres werd hij onder meer scenarioschrijver in Hollywood.

Het verhaal
De laatste verfilming dateert van 1981 met in de hoofdrollen JackNicholson, Jessica Lange en John Collicos. Het verhaal van de roman wordt nauwgezet gevolgd. Frank Chambers is een zwerver. Hij neemt een baan aan in een wegrestaurant, dat wordt geleid door de naïeve Nick Papadakis. Nick is getrouwd met de aantrekkelijke Cora, die bovendien veel jonger is dan hijzelf. Het klikt tussen Frank en Cora. Ze smeden een plan om Nick uit de weg te ruimen. Wat lukt. Maar eenmaal de klus geklaard slaat de liefde om in een haat met als catharsis de dood van Cora. Een crash met de wagen. De commissaris – die al een complot vermoedde – lukt het om hem te laten veroordelen voor dubbele moord. Geld [een levensverzekering] speelt een niet onbelangrijke rol.

Debewerkingen
Luchino Visconti heeft het verhaal licht gewijzigd en zijn versie werd de basis van Obsession van Ivo van Hove. Een Engelse titel en logisch. De onder de prijzen bedolven Kempenaar regisseerde de bewerking voor The Barbican, Londen. Met een drietal acteurs uit het gezelschap waarvan hij algemeen directeur is, Toneelgroep Amsterdam. HalinaReijn is de femme fatale Hanna, JudeLaw de zwerver Ginoen Gijs Scholten van Aschat, Joseph, de uitbater van het wegrestaurant annex garagist.
Van Hove heeft het al ten bate van de concentratie op de emoties bewerkte scenario van Visconti nog meer gestript om ze naar een hoger niveau te tillen. Is het verhaal haast altijd de rode draad, in de versie van The Barbican/Toneelgroep Amsterdam is het herleid tot een stippenlijn. De personages, daar gaat het om, en hun lokkende en botsende gevoelens. Om ze te voeren naar een explosie met de morele ondergang van de twee protagonisten.

Het resultaat
Op het moment van de explosie wordt duidelijk wat de reden is van de slechts ten dele geslaagde productie. JudeLaw mag dan een mooie jongen zijn en voortreffelijk acteur, het lukt hem niet de poema-passie op te brengen voor de liefdesclash. Zijn passie is niet naturel. HalinaReijn is dat soort hartstochtaangeboren, maar door het koele tegenspel van haar amant lijkt haar amoureus spel van aantrekken en afstoten geforceerd. Het blijft acteren volgens het boekje. Het gekunstelde zet zich voort in het spel van de andere acteurs. Als dat veertig voorstellingen – de Londense serie – duurt, verliest de voorstellingflink wat fut. Ivo van Hove zal ongetwijfeld geprobeerd hebben JudeLaw te overhalen erotische bliksems in zijn spel te steken maar is daar niet in geslaagd. De beeldende en auditieve explosie staat in al te schril contrast met de passionele.

On theroad
Is het acteren niet wat de toeschouwer mag verwachten bij een regie van Ivo van Hove, de voorstelling wordt gered door de scenografie, de videoprojecties en de lichtregie van Jan Versweyveld. Het decor straalt door licht en decor een sfeer uit die we kennen van de schilderijen van Edward Hopper.
Blijft Obsession zoals uit de oorspronkelijke roman blijkt, een halte on theroad,gelukkig ruik je de Griekse wortels van het boek  / de film / het toneel en het Christelijk religieus karakter. De muziekkeuze is treffend en passend met als leidmotief This Land Is Your Land van Woody Guthrie, in een aangepaste versie. Terecht, dat beroemde lied, want hartstocht en passie is ons aller wens, of zou dat tenminste moeten zijn.

 

OBSESSION – ***
productie Barbican [Londen] & Toneelgroep Amsterdam
gezien Koninklijk Theater Carré, Amsterdam – 17 juni 2017
nog te zien 23 t/m 25 juni Luxemburg Théâtres de la Ville.
www.tga.nl

 

Foto: (c)  Van Versweyveld

Guido Lauwaert (1945) is organisator, regisseur, acteur, auteur, columnist, recensent voor o.a. Het Laatste Nieuws, NRC Handelsblad, Het Parool, VPRO-radio, Knack en Doorbraak. Hij richtte de Poëziewinkel op (later Poëziecentrum) en heeft een grote liefde voor Willem Elsschot en Paul van Ostaijen.

Commentaren en reacties