JavaScript is required for this website to work.
radio

De Paepe en Laeremans: ‘In het boekencafé willen we auteurs en lezers samenbrengen’

David Geens12/1/2022

foto ©

Het boekencafé werd opgericht door Dirk Laeremans en Harry De Paepe als online platform.. Op dit platform willen ze lezers en auteurs samenbrengen.

In de boekenwereld gaat er geen dag voorbij zonder interessante ontwikkelingen. In deze podcast komen dan ook geregeld auteurs aan bod om hun boeken aan te prijzen. In deze aflevering van Doorbraak Radio hebben we niet over een boek, maar over een plek waar zowel auteurs als lezers kunnen samenkomen.

Dit nieuwe concept van enkele enthousiastelingen kwam recentelijk boven water en wordt het Boekencafé gedoopt. In plaats van een echt café waar boeken worden gelezen en bediscussieerd is dit een online versie. David spreekt met initiatiefnemer Dirk Laeremans en met podcastmaker Harry De Paepe over het initiatief. Beiden zijn ook zeer actieve Doorbraak-medewerkers.

Boekencafé

Het Boekencafé is de online variant van het café waar tussen pot en pint de laatste bestseller wordt besproken. ‘We brengen het concept online van een plaats waar je kan lezen, horen, kijken en praten over boeken en ze ook kopen.’ Zo willen we een nieuw soort boekenplatform op de kaart zetten, zegt Laeremans. Het is een boekencafé waar mensen boeken kunnen lezen, erover praten, schrijven en met de auteurs praten. ‘Dat is relatief uniek, want dat bestaat eigenlijk nog niet.’

De bedoeling van het platform is om auteurs en lezers met elkaar in contact te brengen. ‘Het boekencafé wordt opgedeeld in hoeken zoals bijvoorbeeld een geschiedenishoek.’ Daar stelt de hoekmanager leestips op, waarop lezers dan kunnen reageren en reviews schrijven of zelfs de auteurs contacteren. Zo is er de mogelijkheid voor auteurs om een eigen profiel aan te maken en contact te leggen met de lezers, zegt De Paepe. ‘De hele idee is om een discussieforum te krijgen tussen lezers en auteurs.’

Auteur en lezer

Er zit in het een platform ook een vorm van artificiële intelligentie. ‘Daardoor krijgen de lezers een feed met nieuws en suggesties over boeken op basis van wat ze aangeduid of gelezen hebben.’ Daarnaast brengen we natuurlijk ook veel nieuws met eigen recensies, video’s en podcasts, zegt De Paepe. Op die manier geven de podcastauteurs de kans om vrij ongestoord hun verhaal te brengen over hun boek.

Zo is er met Seka op de sofa, een podcastreeks waarin mede-initiatiefneemster Seka Dobric, openhartig met de auteurs over  hun boek praat en het verhaal achter het boek vertelt. Die afleveringen worden tegenwoordig zelfs uitgezonden op eclips-TV. Ook Harry De paepe is ondertussen zelf met een reeks De kast van Clio begonnen over en rond geschiedenisboeken. ‘Lezers kunnen zo begrijpen waar het boek over gaat voor ze het kopen en lezen.’

Via het platform zetten we ook lezers aan om zélf auteur te worden. Onze uitgever en mede-oprichter Raf Willems, met dertig jaar ervaring als uitgever, begeleidt dagelijks nieuwe en oude auteurs naar hun eigen boek. En natuurlijk fungeert boeken.cafe als platform om ook die auteurs (en hun boeken) bij hun lezers te brengen.

Allesomvattend platform

Er is altijd de uitdaging om de mensen op de hoogte te brengen van zo een nieuw initiatief. Aangezien het sociale aspect van dit platform draait op interactiviteit, zijn gebruikers ook nodig om het beter te maken. ‘Met boekencafé beginnen we niet helemaal van nul, maar tot nu toe was het vooral een verkoopplatform. ‘Zo werken we al een jaar samen met Willems Uitgevers en binnenkort gaan we ook met Doorbraak samenwerken’, aldus Laeremans. Zo willen ze het platform van boekencafé doen uitgroeien over heel het Nederlandse taalgebied. ‘Hoe meer auteurs hun lezers uitnodigen om hen daar te ontmoeten, hoe meer het sneeuwbaleffect optreedt.’

Om het platform uit te bouwen, gebruiken ze heel wat bestaande platformen als voorbeeld. ‘Het is op zich vernieuwend omdat ze het beste van al die voorbeelden samen probeert te brengen.’ Zo keken ze bijvoorbeeld naar Facebook, bol.com en hebban.nl. Elk van de aspecten die deze sites uniek maken, proberen we samen te brengen in het Boekencafé, zegt Laeremans.

Boekverkoop en sociale media

De bedoeling van de site is geen advertentieplatform te worden of een nieuwe Standaard Boekhandel. ‘Wij willen content aanbieden en op die manier de mensen informatie geven rond boeken.’ De site zal dan bekostigd worden door de boekverkoop die daarbij optreedt. ‘Ook de knowhow die we ontwikkelen in het maken van filmpjes en content over boeken wordt een factor.’ Zo kunnen we niet alleen boeken op de kaart zetten, zegt Laeremans, ook andere mensen en uitgevers. Dat zal een tweede businessmodel zijn om dit platform te financieren.

Voor sommigen lijkt de Nederlandstalige markt klein en het aanbod zeer groot. ‘We zien bijna elke week een nieuw historisch boek, dat over een relatief klein gebied.’ Deze kleine markt heeft ook een voordeel, zegt De Paepe, zo wordt er zeer veel vertaald van andere auteurs. Dat maakt het bijvoorbeeld in de geschiedenishoek juist een zeer grote markt. ‘Geschiedenis is echt een hot topic in Vlaanderen waardoor dit voor auteurs zeker interessant blijft.’

Redacteur: Pieter-Jan Volkaert

David Geens is IT-engineer en bestuurder en investeerder in verschillende vennootschappen. Bij Doorbraak focust hij zich op de audiovisuele activiteiten zoals de podcast en video interviews.

Commentaren en reacties