Titel12 regels voor opvoeden met autoriteit
AuteurRob Lemeire
UitgeverStichting De Blauwe Tijger
ISBN9789493262232
Aantal bladzijden208
Prijs€ 22.95

Kinderen opvoeden is nooit vanzelfsprekend. Daarvoor is de menselijke geest te weerbarstig en zijn de negatieve prikkels uit de omgeving te groot. Toch zijn er ‘collectieve problemen eigen aan elk tijdperk’, meent Rob Lemeire in zijn boek 12 regels voor opvoeden met autoriteit. Pagina na pagina geeft hij handige analyses, tips en methodes die je onmiddellijk kan toepassen.

Onlangs zag ik een meisje van zes jaar rondrennen in een winkel. Ze krijste onophoudelijk alsof de wereld een grote speeltuin is. De vader rende er vruchteloos achteraan en zei wel tien keer dat ze moet stoppen. Het kind negeerde hem volledig. De moeder zat er maar bij.

Nooit heeft het meisje consequenties ondervonden van haar slecht gedrag, dus doet ze het volgende keer weer. Haar valt niets te verwijten. Het zijn de ouders: ze mankeren autoriteit of denken dat ze het kunnen rooien zonder. Het is een probleem van alle tijden, maar misschien toch iets meer van vandaag.

Autoriteit is meer dan straffen

Het is goed dat Rob Lemeire, een vader met jonge kinderen, een boek schreef over opvoeden. Hij zag wat elke ouder kan zien: kinderen zijn soms in toenemende mate ongehoorzaam en worden daar zelf niet gelukkiger van. Daarvan getuigen hun onbeleefdheden of uitbarstingen. Beterschap is onmogelijk door op dezelfde manier voort te doen. Dus ga op zoek naar nieuwe antwoorden en verlaat oude vooroordelen.

De auteur van het boek leerde zelf volgende waarheden herwaarderen: kinderen opvoeden zonder de autoriteit van de ouders lukt niet, straffen als opvoedingsmiddel staat niet gelijk aan tiranniek gedrag en autoriteit is meer dan enkel straffen en streng zijn. Autoriteit staat in zijn geheel gelijk aan de kinderen eigen verantwoordelijkheden geven met de ouders als mentor. En een laatste wenk: verzorg je eigen gedrag en je eigen relatie met je partner. Vermoeide, boze of ruziemakende ouders geven het slechte voorbeeld met nadelig effect op hun kinderen.

Zelfs al lijken dat vanzelfsprekende zaken, toch bewijst de praktijk dat het niet evident is. Het voordeel van 12 regels voor opvoeden met autoriteit is dat het confronterende situaties beschrijft waarin je de noodzaak van je eigen autoriteit aanvoelt.

Praktische tips

Aangezien hij er zelf middenin zit, schreef de auteur geen ideologisch, moraliserend pamflet. Integendeel, het is een zeer praktisch boek. Gericht op andere ouders die ook op zoek zijn naar technieken om het beter te doen of om meer rust te krijgen in het gezin. Nergens is er een drammerig toontje.

Het boek werkt als volgt. De twaalf hoofdstukken zijn twaalf richtlijnen. Elke richtlijn bevat heel praktische vragen en even praktische antwoorden. Sommige vragen herkent iedereen, andere slechts enkelen. Uiteindelijk is het doel van het boek vervat in de laatste richtlijn: ‘Zorg voor een groeiend eiland van gezag.’ Hoe chaotisch of moeilijk de wereld ook is: zorg voor een thuis van normaliteit en orde, gevestigd op jullie autoriteit als ouders.

Envoi

12 regels voor opvoeden met autoriteit is niet bedoeld als stenen tafelen, noch als een ideologie. Je kinderen opvoeden mag geen dwangmatige trekken krijgen. En als een stuk je niet aanstaat, laat je het gewoon vallen. Er is materiaal genoeg om à la carte te werken. Het is sowieso onmogelijk om een willekeurig stukje uit dit boek te lezen en er niet verrijkt uit te komen.

Doorbraak publiceert graag en regelmatig artikels die door externe auteurs worden aangebracht. Deze auteurs schrijven uiteraard in eigen naam en onder eigen verantwoordelijkheid.