TitelGebroken stemmen
AuteurLotte Leenaerts
UitgeverPelckmans
ISBN9789464019551
Aantal bladzijden312
Prijs€ 22

Met haar debuut schreef Lotte Leenaerts een geslaagde thriller over een seriemoordenaar met als locatie de Antwerpse Kempen. Eigenlijk debuteerde ze vorig jaar al met een feelgoodroman die evenwel nagenoeg onopgemerkt bleef. We kunnen haar voorliggende thriller dan ook als haar echte debuut beschouwen. Eigenlijk wilde Lotte psychologie studeren, maar uiteindelijk koos ze voor taal- en letterkunde. Voor haar dagelijks brood werkt de 29-jarige in de bibliotheek van Malle.

Roodharige vrouwen

Jade van Hoof is een gewezen gerechtspsychologe die door de lokale recherche van Burcht ingeschakeld wordt wanneer het toegetakelde lichaam van een jonge roodharige vrouw gevonden wordt. Na de vondst van een tweede gelijkaardig slachtoffer ontwikkelt zich het patroon van een seriemoordenaar.

Opvallend is dat we al vanaf de eerste pagina’s van het boek weten wie de moordenaar is. Voortdurend wisselt het perspectief tussen hem en de recherche. Daarnaast is er nog een ander conflict: dat tussen de lokale en de federale politie. Het levert zowel humoristische als sarcastische passages op. De personages zijn geloofwaardig en goed uitgewerkt en het boek zit vol levendige details.

Tijdens het onderzoek, dat lange tijd niets oplevert, werkt Jade nauw samen met commissaris David Speltinckx met wie ze jaren geleden een relatie had. Naast het moordonderzoek is de groeiende chemie tussen beiden een van de hoofdlijnen in het boek. Als lezer krijg je alle details voorgeschoteld, zowel privé als zakelijk.

Labradoodle

Een aantal persoonlijke voorkeuren van de auteur zijn in haar eerste thriller terug te vinden. Jade als psychologe is een van de hoofdpersonages in het boek. Lottes voorkeurstudie was jarenlang psychologie. Een hond, een sympathieke labradoodle, speelt een bijrol. Leenaerts bezit een dergelijk beest. Steden en dorpen in de Antwerpse Kempen bepalen het landschap waar het boek zich afspeelt. De auteur woont en werkt in deze omgeving. Door haar kennis van deze streek haalt ze één en ander voor de lokale achtergrond van haar boek.

Angstaanjagende moordenaar

Naarmate de verhaallijnen tussen de dader en de speurders naderbij komen, stijgt de spanning. Ook de korte hoofdstukken, met telkens een cliffhanger, zorgen hiervoor. Naar het einde toe is de angstaanjagende moordenaar tot alles in staat. Niemand is zijn of haar leven nog zeker.

Juist wanneer de climax van deze bijzonder vlot geschreven thriller bereikt wordt, is het boek afgelopen. De ontknoping is plots gedaan. Er had veel meer mee gedaan kunnen worden. De spanningslijn kon beter uitgebouwd worden zodat deze telkens weer wat opgedreven kon worden.

Het boek eindigt zoals een Amerikaanse thriller. De slechterik is uitgeschakeld, en dus is het boek of de film ten einde. Wat waren echter de achterliggende motieven van de moordenaar? Wat gebeurde er na afloop met de hoofdpersonen? Als lezer blijf je met een enigszins wrang gevoel achter. Van de laatste veertig bladzijden had je meer verwacht. Dat Lotte Leenaerts kan schrijven, heeft ze alvast met Gebroken stemmen bewezen. Of er nog een vervolg komt? We hopen het alvast.