Ecoterrorisme en drugshandel: één front? Nieuwe Scandi van Kim Faber en Janni Pedersen

Pieter Jan Verstraete16/11/2023Leestijd 2 minuten

Schaduwrijk vormt het vierde deel van de bekende Deense detectivereeks rond de inspecteurs Martin Juncker en Signe Kristiansen. De serie is van de hand van het auteursduo Kim Faber en Janni Pedersen. Beiden zijn bekende namen in de Deense media.

Nordjyllandsvaerket, is een gigantische elektriciteitscentrale en een van de laatste in Denemarken waar nog steenkolen gebruikt worden. In afwachting van renovatie een sterk vervuilend bedrijf dus. Tijdens een milde nacht in februari vindt er een explosie plaats waarbij een werknemer van de nachtploeg het leven laat. Al snel blijkt het om milieuterrorisme te gaan. De daders van de aanslag gebruikten een drone. De daad wordt kort nadien opgeëist door een internationale bende van ecoterroristen, ‘Nerthus’ genaamd.

[su_quote]Diezelfde nacht wordt in een luxueuze villa in Kopenhagen de oudste zoon van de milieuminister koelbloedig vermoord[/su_quote]

Diezelfde nacht wordt in een luxueuze villa in Kopenhagen de oudste zoon van de milieuminister koelbloedig vermoord. Tijdens het onderzoek blijkt dat zoon Karl niet zo onschuldig is als het eerst lijkt. Hij was niet alleen zwaar verslaafd aan drugs, maar maakte ook deel uit van een tot dan onbekende Deense drugsbende.

Bizarre ontdekking

Bestaat er een verband tussen de twee zaken? De zestiger Juncker en de veertiger Kristiansen gaan op onderzoek uit. Hun collega’s doen vervolgens een nogal bizarre ontdekking, die alles weer op zijn kop zet. Wat is de rol van de minister in het geheel?

Zoals kenmerkend is voor de serie van Faber/Pedersen wordt het verhaal opgesplitst in verschillende dagen. Schaduwrijk speelt zich af tijdens negen dagen in februari. Iedere dag vormt een apart hoofdstuk opgesplitst in opeenvolgende, korte stukjes van enkele bladzijden. Het zijn er 78 in totaal. Telkens weer worden de verschillende onderzoeken in kaart gebracht, maar de diverse verhaallijnen verhinderen een snelle ontwikkeling. Beide auteurs hebben hun adem nodig om alles aan bod te laten komen, en stelselmatig de spanning te verhogen.