TitelEen meesterstuk
AuteurPeter Römer
UitgeverA.W. Bruna
ISBN9789400510234
Aantal bladzijden384
Prijs€ 18.99

In 1715 werd de Nachtwacht van Rembrandt van Rijn van de Kloveniersdoelen in Amsterdam overgebracht naar het nieuwe stadhuis op de Dam. Het vandaag wereldberoemde schilderij bleek te groot voor de plek die men het had toebedacht. Het doek werd bijgesneden.

Dat gegeven vormde voor Peter Römer de aanleiding om hierover een schitterende thriller te schrijven die zich afspeelt in de kunstwereld: Een meesterstuk.

Baantjer

De nu 68-jarige Peter Römer begon zijn loopbaan als acteur voor toneel en televisie. Pas vanaf 2010 legde hij zich toe op het schrijven van spannende boeken, waaronder de enorm populaire Baantjer-reeks. Na het overlijden van Appie Baantjer zette Römer de reeks verder over commissaris De Cock uit de Warmoestraat. Ik hoop later eens een aparte column aan deze commissaris te kunnen wijden, wellicht naar aanleiding van een nieuw deeltje in de reeks.

De Baantjers gebruikte Peter Römer als springplank om zich ook aan dikkere, zelfstandige misdaadboeken te wagen. Samen met zijn vrouw schreef hij daarnaast ook nog twee goed ontvangen thrillers.

Maar later we ons nu concentreren op zijn nieuwste thriller die in januari verscheen.

Katja

In Een meesterstuk worden diverse mensen voortijdig naar het hiernamaals gezonden. Het verhaal draait om de zoektocht van Katja Hiemstra, studente kunstgeschiedenis, die voor haar masterscriptie, de herkomst tracht te achterhalen van een 18de-eeuwse schilderij van de hand van Isaac Pietersz, dat al lange tijd in het bezit van haar familie is.

Rondom het schilderij hangt een geheim. Onder de bovenste verflaag zou een spectaculair meesterstuk verborgen gaan. Hierbij wordt wel eens de naam van Rembrandt genoemd. Kenners lieten weten dat de oorspronkelijke Nachtwacht heel wat groter was dan thans. Het overschilderen kwam in die jaren wel vaker voor. Schilders hadden vaak niet genoeg geld om een nieuw doek te kopen.

Maffia

Deze hardnekkige geruchten in de kunstwereld trekken enkele roofdieren uit de kunsthandel aan. Zo stuurt een kunsthandelaar uit Génève een huurmoordenaar op pad om het schilderij in handen te krijgen. Hiermee kan hij een Russische maffiabaas afkopen.

Het gevolg is een speurtocht die ons als lezers vanuit Amsterdam naar Parijs en terug, met tussendoor Den Haag, brengt. De levens van Katja en haar professor Arjen Hageveld komen meer dan eens in gevaar.

Zonder enige schroom mogen we stellen dat Peter Römer zich in dit boek tot de Dan Brown van de Lage Landen heeft ontwikkeld. Meer in het bijzonder moeten we dan denken aan Browns wereldwijde besteller De Da Vinci Code. Zelf beweert schrijver dat hij het boek niet las vooraleer zijn Een meesterwerk klaar was. In elk geval zorgen de korte hoofdstukken met telkens een cliffhanger op het einde, de goed uitgebouwde karakters, de vlotte verhaallijn en de sfeerschepping voor een pageturner. Het boek kan ook zo verfilmd worden, wat ook wel zonder twijfel zal gebeuren. Römer is immers al jarenlang een succesvolle scenarioschrijver.

XRF-scanner

Het idee voor het boek had auteur al jarenlang in zijn hoofd. Pas toen hij een paar jaar geleden hoorde van het bestaan van een peperdure XRF-scanner, waarmee je als het ware ‘onder’ een schilderij kunt kijken, kon hij zijn idee uitschrijven.

Tussendoor verneem je als lezer heel wat over kunst en menig geheim uit de kunstwereld en -handel blijft voor de lezer niet verborgen. In elk geval zet Peter Römer er vaart in. Prima ontspanningslectuur en bovendien leer je al lezende nog iets bij. Bij sommige passages zullen culinair gerichte lezers wel hun neus ophalen. Laat je echter niet tegenhouden!