TitelPoetins dochter
AuteurTomas Ross
UitgeverCargo
ISBN9789403186610
Aantal bladzijden458
Prijs€ 22.99

Tomas Ross, een pseudoniem voor Pieter Willem Hogendoorn, bracht onlangs het boek Poetins dochter uit, een spionageroman om ‘u’ tegen te zeggen. De 79-jarige auteur is trouwens niet aan zijn proefstuk toe. Hij is één van de beste schrijvers van politieke thrillers in de Lage Landen, en gebruikt ook deze keer — naar goede gewoonte — de politieke actualiteit als rode draad in zijn verhalen.

Philip Prinsen, een Nederlandse voormalige veiligheidsexpert bij de Europese Unie, vermoedt dat zijn verongelukte vriendin werd vermoord. Alles wijst erop dat haar gruwelijke dood te maken heeft met zijn eigen verleden, en zijn relatie met de Russische oligarch Igor Soeslov, een vertrouweling van Vladimir Poetin. Tijdens een treinreis van Brussel naar Den Haag gebeuren enkele feiten die pas nadien een gewilde samenloop van omstandigheden onthullen. Zo maakt hij kennis met de jonge Jenny van Dalen, een tolk die werkt voor de Europese Unie. Een deel van haar familie kwam om tijdens de vliegtuigramp met de MH17 in Oekraïne. Zij en Prinsen vormen de hoofdfiguren in het boek.

Intriges

Het verhaal speelt zich af in onder meer Friesland, de Veluwe, Londen, Istanboel en nog enkele andere locaties. Spionnen, verraders en dodelijke intriges wisselen elkaar bij de vleet af, iets wat typisch is voor de verhalen van Ross. Tientallen al dan niet échte figuranten komen en gaan. Wie het boek leest, moet zijn aandacht er voortdurend bijhouden. Door de soms warrige relaties tussen de verschillende personages, raak je het spoort gemakkelijk kwijt. Gelukkig staat er voorin het boek een lijstje met de belangrijkste personen, onderverdeeld in bestaande en fictieve personages. Dat is een praktische handleiding waartoe de lezer zijn toevlucht kan nemen.

Ook de werking van de verschillende geheime diensten komt uitvoerig aan bod. Ross weet er heel wat over te vertellen, en spaart zijn kritiek niet. Daarnaast besteedt hij veel aandacht aan de interne werking van de NAVO en de EU. De auteur heeft zich hiervoor uitvoerig laten inlichten. Tussen de lijnen door lees je enkele kritische beschouwingen over het huidige politieke bestel, en het gebrek aan verantwoordelijkheidszin van tal van politici.

Tussen al het spionnenleed, de dodelijke deals en lijken die uit de kast vallen, is er trouwens ook plaats voor enige romantiek. Het spannende slot aan de kust van de Zwarte Zee is heel origineel te noemen. Poetins dochter is niet het meest spannende boek van Tomas Ross, iets wat te wijten is aan zijn drang om jaarlijks een boek te schrijven, maar het eindresultaat mag er zijn.