Tove Alsterdal
Amsterdam, Cargo
9789403148816
396
€ 22
Koop dit boek op doorbraakboeken.be

Stormval brengt ons terug naar het einde van de vorige eeuw toen in Norrland of de noordelijkste landsdelen van Zweden een zestienjarig meisje, Lina Straved verdween. Iedereen ging ervan uit dat ze vermoord werd. De in zichzelf gesloten dader Olaf Hagström was een veertienjarige jongen, die na dagenlange ondervragingen toegaf het meisje vermoord te hebben. Als minderjarige kon hij niet strafrechtelijk veroordeeld worden maar hij werd voor een lange periode opgesloten in een tehuis voor jonge misdadigers.

Thans meer dan twintig jaar later rijdt Olaf voor zijn werk door de omgeving. Hij slaat af en volgt een smalle kronkelweg door de bossen. In een plotse opwelling wil hij zijn ouderlijke tehuis bezoeken. Na zijn vrijlating was hij er niet meer welkom. Hij weet dat zijn moeder inmiddels overleden is maar zijn vader leeft nog. Het afgelegen huis lijkt verlaten maar binnen is een hond eindeloos aan het blaffen. Olaf besluit een kijkje te gaan nemen. Tot zijn grote schrik vindt hij in de badkamer het levenloze lichaam van zijn vader die met een messteek vermoord is.

Eira Sjodin

Eira Sjodin, een jonge rechercheur van vooraan in de dertig, wordt op de zaak gezet. Daardoor komt zij terug naar het dorp waar ze is geboren en opgegroeid. Zij kent de mensen die er wonen en de bosrijke natuurpracht, wat voor haar een groot voordeel is.

Olaf lijkt de enige verdachte te zijn. Eira herkent hem, want hij was ooit het middelpunt van een misdaad die het dorp jarenlang in zijn greep hield. Zij was negen jaar toen Lina vermoord werd. Haar lijk werd echter nooit gevonden. Olaf was de jongen die telkens weer in Eira’s nachtmerries opdook.

Het onderzoek is nog maar pas goed en wel begonnen of Olaf raakt tijdens een aanval zwaargewond. Wat is er aan de hand in het dorp? Welke geheimen werden jarenlang verborgen gehouden? Algauw komt Eira tot het besluit dat niets lijkt wat het is. Het kost haar grote moeite om het stilzwijgen van de bewoners te doorbreken. En wat verbergt haar lichtjes dementerende moeder voor haar?

Operastukken

De Zweedse auteur Tove Alsterdal (°1960) heeft met Stormval haar zesde misdaadboek voltooid. Ze heeft een achtergrond als journalist maar ook als schrijfster van toneel-, film- en operastukken. Die combinatie vormt een ideale achtergrond om met veel verve misdaadverhalen te schrijven. Ze kan schrijven en weet hoe ze er de spanning in moet houden.

Als lezer word je als het ware in de omgeving die zij beschrijft, getrokken. Als ze bijvoorbeeld een achtervolging beschrijft, dan krijg je het gevoel dat je ieder ogenblik zelf over een uitstekende wortel kunt struikelen. Het verhaal wordt hierdoor ook heel toegankelijk gemaakt. Dat is eigenlijk ook nodig. Immers wordt een groot deel van deze detective door het natuurschoon getoonzet. Haar personages, naar het leven geschetst, bewegen zich voor een groot deel in de prachtige en nog grotendeels ongerepte natuur van Noord-Zweden.

Concentratie

Alsterdal maakt het haar lezers niet makkelijk. Hij of zij moet steeds bij de les blijven. Het boek bestaat uit diverse verhaallijnen die bepaald worden door een groeiend aantal figuren, die karakterieel allen goed ingebed worden. Daarbij speelt het verhaal zich af op diverse locaties, allen even zorgvuldig beschreven. Het oplossen van de moord zorgt alvast voor een verrassing.

Een boek waarmee je enkele aangename avonden kunt doorbrengen.

Pieter Jan Verstraete

Pieter Jan Verstraete is bibliothecaris en biograaf van tientallen kopstukken en militanten uit de geschiedenis van de Vlaamse beweging.