TitelIn het duister
AuteurSharon Bolton
UitgeverA.W. Bruna
ISBN9789400515512
Aantal bladzijden493
Prijs€ 22.99

De Britse misdaadschrijfster Sharon Bolton (°1960) is geobsedeerd door verhalen over Britse folklore en mysteries die hun oorsprong in het verleden vinden. Daarover schreef ze een zestal zelfstandige boeken. Daarnaast verzorgt ze een lopende detectivereeks met als hoofdpersoon de mysterieuze politievrouw Lacey Flint. Tussen 2011 en 2014 schreef Bolton de eerste vier politieromans met Lacey in de hoofdrol. Acht jaar later verscheen een vijfde deel en thans verscheen het zesde deel onder de titel In het duister (The Dark, 2022). Het zijn stuk voor stuk pageturners.

Incels

Voor mij waren haar politieromans een heuse ontdekking. Ze zijn alle geweldig goed geschreven. De spanning spettert ervanaf. Het plot van In het duister speelt zich integraal in Londen af. Het begint met een baby die vanuit een kinderwagen de Theems in wordt gekieperd. Politieagent Lacey Flint, nog steeds werkzaam bij de rivierpolitie, is precies op tijd om een tragedie te voorkomen. Eenieder stelt zich de vraag wie er een kind zoiets wil aandoen.

Hoofdinspecteur Mark Joesbury, die al lang een oogje op Lacey heeft, vreesde echter dat zoiets te gebeuren stond. Bij onderzoek op het dark web heeft zijn team een reële dreiging vastgesteld vanuit de vrouwenhatende groepering die bekendstaat als de ‘incels’.

Terreurdaden

Incels zijn activisten voor mannenrechten, witte seksisten en homofobe lieden. Zij willen vrouwen weer aan de haard. Na tien ’s avonds mogen ze enkel nog onder mannelijke begeleiding op straat komen. Ze moeten zedig gekleed zijn. En ze mogen niet samenwonen met andere vrouwen.

Joesbury’s team probeert de kern van de groep binnen te dringen. Maar op de websteks is iedereen anoniem, en het incel-leger is eindeloos groot. Een groot deel van het detectiveverhaal speelt zich dan ook af in de cyberwereld. Het is echter wel bevattelijk geschreven zodat eenieder kan volgen.

De aanval op de baby was slechts het begin van een hele reeks doodenge aanvallen op vrouwen, met als enig doel hen te terroriseren. De leiders van de incels lijken Lacey na haar redding van de baby te zien als dé belichaming van alles wat zij haten. Het brengt haar in groot gevaar.

Plotwending

In het duister zit vanaf het begin tot het einde goed in elkaar. Vanaf de eerste bladzijde wordt de lezer het verhaal ingezogen. De ene na de andere plotwending vindt plaats waardoor ook de spanning steeds weer stijgt. Als lezer krijg je nauwelijks de kans om bij te komen van het vorige hoofdstukje, of je wordt al geconfronteerd met een nieuwe gebeurtenis. En dat gaat zo door tot op het einde van het boek waarover — zo komt het alleszins bij de lezer over — goed werd nagedacht. De motieven van de daders waren toch anders dan aanvankelijk gedacht werd.

Een adembenemend verhaal over een huiveringwekkend onderwerp en realistisch beschreven tegelijk. Hoewel het boek deel uitmaakt van een reeks, kan In het duister zonder voorkennis prima gelezen worden. Sensationele en soms griezelige belevenissen van een aantrekkelijke, slimme en vooral gedreven politievrouw met een duister verleden.