JavaScript is required for this website to work.
RELIGIE

Van de mis naar de discotheek, de pastoor is een techno-dj

NieuwsPieter Bauwens29/11/2023Leestijd 5 minuten

foto © PB

De Portugese pastoor Padre Guilherme maakt het als techno-dj, inclusief religieuze muziek en clipjes van de paus.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Padre Guilhelme (°1974) is een Portugese priester, pastoor van twee parochies, luitenant-kolonel en aalmoezenier in drie kazernes en dj. Denk dan niet aan een man met een koffertje cd’s die wat plaatjes draait. Padre Guilherme heeft een eigen platenlabel, ‘Eternal Records’. Zijn technomuziek heeft 22.000 maandelijkse luisteraars op Spotify, en op Instagram heeft de padre 350.000 volgers. Vorig weekend was hij in Grimbergen op uitnodiging van IJD, het Vlaamse jongerenpastoraal van de katholieke kerk, om een dj-set te spelen in de abdijkerk van Grimbergen. Waar hij in de namiddag nog mee voorging in de eucharistieviering.

Anderhalf miljoen

Dat Padre Guilherme naar Grimbergen kwam, had alles te maken met de Wereldjongerendagen (WJD) vorige zomer in Lissabon. ‘Toen stond ik zo ver van het publiek en hier kon ik ze dichtbij ontmoeten. Het paste me ook omdat ik een vervanger kon vinden om de mis te doen in mijn parochies.’

Voor Padre Guilherme is er een leven voor en na de Wereldjongerendagen in Lissabon. Hij trad daar op de slotdag op als wekdienst voor de anderhalf miljoen deelnemers die er overnachtten. Hij werd er een ster. Een priester, met Romeinse col en zwart hemd met korte mouwen, koptelefoon op en vette beats rondstrooiend. Dat was ook duidelijk in Grimbergen waar hij kwam optreden. Daar waren zo’n 200 Vlaamse jongeren die eerder ook op de Wereldjongerendagen waren. Voor zijn optreden gingen ze liggen op de grond, zoals het was toen. De padre keek het glimlachend aan en liet zijn muziek door de kerk knallen. Beats, afgewisseld met religieuze muziek zoals het Hallelujah van Händel en citaten van paus Franciscus, Martin Luther King of paus Johannes Paulus II. De show, met alles erop en eraan, groot ledscherm met beelden, ook van de paus, lichtshow en rook.

Van zomerbar…

Het verhaal van Padre Guilherme de dj begon in 2005. Toen hij pastoor werd benoemd in een nieuwe parochie in een minder welvarende voorstad. Een parochie met weinig faciliteiten en veel schulden. ‘We hadden geen lokalen voor catechese, maar wel schulden. Dus moest ik iets doen. We begonnen elke vrijdagavond in de zomer met ‘Ar De Rock’, een soort zomerbar om geld te verdienen. Dat begon heel kleinschalig, voor de kinderen van het koor en de jongeren van de parochie, we deden karaoke. Tussen de karaoke door draaide ik wat plaatjes. Het jaar daarop wou ik iets extra doen en toen kocht ik dj-software. Het jaar daarop kocht ik een mixtafel. Om inspiratie op te doen luisterde ik naar andere dj’s en ik besefte dat het beter moest. Daarom ging ik in Porto een dj-opleiding volgen. Ik begon er van nul, eigenlijk wist ik er niets van.’

Maar Padre Guilherme werd populair met zijn muziek en na enkele jaren speelde hij niet alleen op parochieavonden. Hij werd ook gevraagd om te spelen op evenementen buiten zijn parochie. ‘Dat was nog in mijn comfortzone. Iedereen kende me. Ik werd ook gevraagd door studenten van de universiteit in Braga voor Erasmusparty’s. Ik vroeg toen wel om geen foto’s te nemen en geen flyers te maken met mijn naam op. Ik speelde gratis en hielp ze ondertussen om van alles te organiseren. Voor mij was het interessant, meer spelen is meer oefenen.’

… over lockdown…

Ook in Portugal was er tijdens de covidtijd een lockdown. Ook de muziekactiviteiten van Padre Guilherme vielen stil. Maar ook daar vond hij iets op. Hij begon te experimenteren met livestreams. ‘Ik zond twee keer per week uit, op vrijdag- en zaterdagavond. Zo bereikte ik verschillende nieuwe mensen die elke week wachtten op mijn dj-set online. Dat werd toen opgepikt door Reuters: “Priester overdag, dj ’s nachts”.

De muziek die de padre toen maakte was nog niet wat hij vandaag speelt. ‘Ik heb wel met wat genres geëxperimenteerd in de elektronische muziek. Maar van verschillende dj’s kreeg ik de raad om techno te maken. Wat ik nu maak zit ergens tussen Charlotte De Witte en Amélie Lens met meer power. Er was wel een moeilijkheid, ik wou techno combineren met speeches van de paus en andere muziek. Dat is dan een melodische techno, daarin kan ik toespraken van de paus delen, andere teksten en andere muziek en “sounds”. De teksten geven een moment rust voor het publiek en zo kan ik bouwen aan een spirituele trip in melodische techno.’

… tot Tomorrowland?

Niet alleen muzikaal, ook organisatorisch maakte padre Guilherme een hele evolutie door. Na de lockdown ging hij aankloppen bij een manager. Ondertussen is padre Guilherme een kmo met 11 medewerkers. ‘Ik heb een manager voor de boekingen, een producer, een webdesigner, een fotograaf, een videograaf, iemand die de lichtsystemen bedient, een ontwerper voor de lichtshow en een vj voor het grote scherm. Die mensen zorgen ervoor dat alles goed werkt en dat ik gewoon dj kan zijn.’

Twee dagen na de show in de Abdijkerk van Grimbergen staat de ‘aftermovie’ van het concert op de Instagrampagina van de padre. Niets wordt zomaar aan de voorzienigheid overgelaten.

Kan dat allemaal als priester? ‘Alles wat ik sinds 2006 deed, heb ik altijd gedaan met de toestemming van de bisschop. Na covid ben ik de bisschop toestemming gaan vragen omdat ik almaar vaker werd uitgenodigd om te spelen op festivals. De bisschop was bezorgd of ik dat allemaal zou kunnen bolwerken; een normale conversatie. Maar ze hebben me altijd dit werk laten doen. Mijn beide bisschoppen, want ik heb ook een bisschop in het leger.’

Toen kwam ‘Team Padre Guilherme’ op de Wereldjongerendagen in Lissabon. ‘De Wereldjongerendagen lieten ineens aan heel de wereld zien waarmee ik bezig ben. Voor de WJD speelde ik één keer buiten Portugal, in Spanje. Maar dat was voor Portugese studenten in Spanje. Dus het was eigenlijk een Portugees optreden in Spanje. Nu krijg ik uitnodigingen voor verschillende landen. Ik ben zelf bezorgd of ik dat allemaal kan blijven bolwerken. Maar ik word goed ondersteund door mijn team.’

Dus is de volgende stap Padre Guilherme on tour? ‘We plannen een tour voor volgend jaar.’ Met een stop in Tomorrowland?  ‘Elke dj in de wereld wil optreden op Tomorrowland, dus ik ook. Het is een referentie.’

Muziek telt

Maar dé vraag is natuurlijk wat de priester wil bereiken met zijn muziek. Hij ziet het niet als een missionair project dat mensen moet bekeren. ‘Alles hangt er van af waar ik speel. Als dat zoals hier in Grimbergen in een kerk is, dan is dat anders. Dan zijn we op een heilige plaats. Dan is het in functie van “prijs de heer met muziek en dans” (de priester verwijst hier naar Psalm 150, ‘Looft Hem met de stoot op de ramshoorn, looft Hem met harp en met cither, looft Hem met handtrom en reidans, looft Hem met snaren en fluit. Looft Hem met slaande cymbalen, looft Hem met klinkende cimbels.’). Als ik elders speel voel ik me vrijer.’

‘Je moet als dj altijd zoeken naar de juiste muziek voor het moment, naar muziek die het hart kan raken. Let wel, ik speel daar ook mijn religieuze muziek. Maar de set is niet georganiseerd om iemand te bekeren. Ok, ik ben er als priester en ik heb geen problemen om mijn geloof te delen via de dansmuziek. Eerlijk, de eerste keren was ik daar wel wat zenuwachtig voor. Je speelt in een club techno met citaten van de paus… Maar ik ervaar veel respect tijdens en na de set, van jong en oud. Want vergis je niet, in die clubs en festival zijn niet alleen jonge mensen. Het publiek begrijpt wat ik doe. Dat leid ik af uit de reacties. Ze maken stories op sociale media en taggen me, ze klappen…’

‘Door die muziek heb ik het gevoel dat er veel mensen zijn die zich met de paus kunnen identificeren. Zelfs mensen buiten de kerk. Maar hoe dan ook, wat telt is dat de muziek goed is, dat het klopt wat je doet, dat het authentiek is. Dat je de taal van de muziek respecteert. Goede muziek daar draait het om. Zodat je publiek blij naar huis kan, met een gevuld hart. Trouwens, bekeren, dat ligt niet aan mij. Het is de Heilige Geest die dat bewerkstelligt. Wij zijn maar instrumenten.’

Pieter Bauwens is sinds 2010 hoofdredacteur van Doorbraak. Journalistiek heeft hij oog voor communautaire politiek, Vlaamse beweging, vervolgde christenen en religie.

Commentaren en reacties