JavaScript is required for this website to work.
POLITIEK

Forum

Waarover men niet spreekt: de islamisering van Antwerpen

Sam van Rooy (VB): ‘Wie gelooft dat Bart De Wever, als burgemeester en/of als premier, deze evolutie van islamisering kan tegengaan met traditionele partijen?’

Sam van Rooy (Antwerpen, 1985) is Federaal Volksvertegenwoordiger (MP) en Antwerps gemeenteraadslid en fractieleider voor het Vlaams Belang. In 2007 studeerde hij in Antwerpen af als ingenieur bouwkunde (MSc/Ing.), waarna hij enkele jaren aan de slag ging in de wegenbouw. In 2011 werkte hij als beleidsmedewerker voor de Partij Voor de Vrijheid (PVV) van Geert Wilders. Vervolgens werd hij medewerker van de Vlaams Belang-studiedienst en perswoordvoerder van Vlaams Belang Antwerpen. In 2014 stond hij op de Vlaams Belang-kieslijst als 1e opvolger voor de Europese verkiezingen. In 2015 werd Sam uitgeroepen tot 'meest gedeelde Vlaamse twitteraar'. Sinds 2018 is hij Antwerps gemeenteraadslid, in 2020 volgde hij Filip Dewinter op als fractieleider. In 2019 werd hij verkozen tot Vlaams Volksvertegenwoordiger. In 2024 werd hij vanop de vierde plaats verkozen tot Kamerlid (MP) met 15.179 voorkeurstemmen.

7/10/2024Leestijd 5 minuten
Bart De Wever (N-VA): politiek correct taalgebruik en nefast diversiteits- en
inclusiebeleid.

Bart De Wever (N-VA): politiek correct taalgebruik en nefast diversiteits- en inclusiebeleid.

foto © Belga

Sam van Rooy (VB): ‘Wie gelooft dat Bart De Wever, als burgemeester en/of als premier, deze evolutie van islamisering kan tegengaan met traditionele partijen?’

Met de Antwerpse verkiezingen in aantocht liet Bart De Wever (N-VA) plots de politieke correctheid varen die hij als burgemeester al jaren belijdt. Over de kaping van een ambulance door drie ‘jongeren’ zei hij: ‘Het zijn vrijwel altijd jongeren van allochtone origine, meestal niet-Europees. (…) Het zijn zij ook die vrouwen of onze ordediensten lastigvallen.’

Bart De Wever kreeg alleen steun van Vlaams Belang, en dus niet van zijn politiek correcte coalitiepartners. Maar, na jarenlang N-VA-beleid, zowel op Vlaams als Antwerps niveau (en federaal tussen 2014 en 2019), wordt de etniciteit of migratieachtergrond van daders nog altijd niet geregistreerd. Hoe kan er dan ooit een serieuze, structurele oplossing komen?

Wie zijn ogen openhoudt

Alleszins, wie zijn ogen openhoudt en spreekt met politieagenten, brandweerlui, ambulanciers, verplegers, leraren, buschauffeurs, cipiers, loketbedienden – kortom, de mensen in het veld – wéét dat mensen met een bepaalde migratieachtergrond oververtegenwoordigd zijn: hindoes, boeddhisten, Joden, Japanners en katholieken zitten er amper bij. moslims daarentegen…

Kijk bijvoorbeeld wie in geïslamiseerde Antwerpse wijken op oudjaar telkens de boel op stelten zet met een soort ‘vuurwerkjihad’. Een cafébaas zei dat hij op de volgende jaarwisseling zijn café op de Dageraadplaats gewoon dicht gaat houden. Zover is het in Antwerpen gekomen.

‘We noteren steeds meer feiten van geweldpleging of huftergedrag tegenover wie de overheid vertegenwoordigt. Denk aan ambulanciers, brandweer en sociale werkers’, zei De Wever. Maar dat hier vaak de factor islam speelt, die veel moslims onze samenleving doet minachten of haten, blijft taboe, ook bij De Wever. Dat werd duidelijk tijdens de debatten die ik de afgelopen vijf jaar als fractieleider in de Antwerpse gemeenteraad met hem heb gevoerd.

Twaalf jaar De Wever

Ook na twaalf jaar burgemeester De Wever nemen overlast en geweld in Antwerpen dus toe. De daders worden ook steeds meedogenlozer en jonger. Denk bijvoorbeeld aan het fenomeen van de zogeheten ‘drillrapbendes’, groepen jongeren die zich identificeren met de drillrapcultuur en vaak rivaliserende bendes vormen.

Niet dat het Antwerps stadsbestuur hier als enige verantwoordelijk voor is: migratie en justitie zijn immers federale bevoegdheden. Maar integratie is een Vlaamse bevoegdheid, waar de N-VA al vele jaren (mede)verantwoordelijk voor is. En zowel De Wevers politiek correct taalgebruik als (diversiteits- en inclusie)beleid, dat hij mede onder invloed van de socialisten al jaren voert, hebben de toestand erger gemaakt.

Als burgemeester maakte De Wever een fundamentele metamorfose door: elk jaar vervelde hij meer tot een machiavellistische machtspoliticus die op zijn woorden let

Als burgemeester maakte De Wever een fundamentele metamorfose door: elk jaar vervelde hij meer tot een machiavellistische machtspoliticus die op zijn woorden let. En die zelfs uitspraken doet zoals: ‘Er zijn problemen in de islam, niet met de islam.’ En: ‘De hoofddoek kan ooit deel uitmaken van de Vlaamse identiteit.’ En: ‘De islam is geen enge godsdienst.’ En: ‘De gematigde islam zal op termijn een deel van de Vlaamse identiteit moeten worden.’ Maar als de islam ‘geen enge godsdienst’ zou zijn, waarom zou hij dan ‘gematigd’ moeten worden?

De islam, die via de Koran en de Hadith letterlijk oproept om de niet-moslim te minachten, haten, onderdrukken en zelfs doden, is volgens De Wever dus ‘geen enge godsdienst’. Vlaams Belang daarentegen, aldus diezelfde De Wever, ‘stuurt aan op een derde wereldoorlog’ en ‘hoort thuis op de stortplaats van de geschiedenis’ – twee uitspraken die nota bene wél van toepassing zijn op de totalitaire en jihadistische islamitische doctrine.

Islamosocialisme

De Wevers politiek correcte uitspraken vertalen zich uiteraard ook in het beleid van het Antwerps stadsbestuur, onder meer in stedelijke campagnes die de hoofddoek normaliseren. Het gaat zelfs zover dat de Antwerpse burgemeester eind 2023 maandenlang een illegale moskee heeft gedoogd op/rond de terreinen van voetbalclub City Pirates op Linkeroever, die daar was gekomen onder impuls van zijn islamosocialistische schepenen, met veel overlast voor de buurt en boze buurtbewoners tot gevolg.

Vooruit-schepen Karim Bachar stelde dan ook met genoegen vast: ‘De Wever is niet meer dezelfde als toen hij voor het eerst burgemeester werd.’ Bachar is blij, want Antwerpen doet nu praktijktesten op de huurmarkt (‘een historisch moment’) en Antwerps belastinggeld wordt gebruikt voor ‘vormingen voor makelaars en studenten rond omgaan met discriminatie op de huurwoningmarkt’.

Daarbovenop ging er van 2021 tot en met 2025 zo’n 140 miljoen euro naar een resem vzw’s, organisaties en projecten behorend tot de diversiteitsindustrie

Onder De Wever ging er in Antwerpen almaar meer belastinggeld naar ‘integratie en inburgering, gelijke kansen en non-discriminatie’. Zeg maar de diversiteitsindustrie: van bijna 4,5 miljoen euro in 2020 naar meer dan 6 miljoen euro in 2025 (op zes jaar tijd 34 miljoen euro). Daarbovenop ging er van 2021 tot en met 2025 zo’n 140 miljoen euro naar een resem vzw’s, organisaties en projecten behorend tot de diversiteitsindustrie. Jaarlijks gaat er zelfs een half miljoen euro Antwerps belastinggeld naar projecten in Congo, Ghana, Senegal en Marokko.

‘Allemaal Antwerpenaar’

Ook besteedt het Antwerps stadsbestuur geld aan dure woke-campagnes zoals ‘Allemaal Antwerpenaar’, aan ‘huidskleurpotloden’ voor scholen om te ‘werken rond diversiteit, racisme en discriminatie’, en aan een actieplan voor een ‘meer divers personeelsbeleid’ (volgens De Wever is het politiekorps immers ‘veel te blank’). Maar voor een mobiele politiepost op bijvoorbeeld het Sint-Jansplein zijn er volgens burgemeester De Wever onvoldoende middelen…

Ondertussen gaat het op straat van kwaad naar erger. Zo getuigde de 22-jarige actrice Femke Verschueren: ‘Tijdens de wandeling van mijn kot in Borgerhout naar het station word ik zeker dertig keer nagekeken of aangesproken. Een verkoper in Borgerhout was verbaasd dat ik hier woon. Spontaan somde hij straten op waar ik ‘s nachts niet mocht komen.’

In de Deurnese Bosuilwijk versperden moslimjongeren de weg voor een oudere dame die haar hondje uitliet, waarna ze haar toebeten: ‘U mag hier niet door. Binnenkort is dit helemaal van ons. Wij worden hier de baas!’

In het sterk geïslamiseerde Borgerhout en Antwerpen-Noord werd zopas een burgercampagne opgestart tegen straatintimidatie, zo erg is het. In de Deurnese Bosuilwijk versperden moslimjongeren de weg voor een oudere dame die haar hondje uitliet, waarna ze haar toebeten: ‘U mag hier niet door. Binnenkort is dit helemaal van ons. Wij worden hier de baas!’ Sinds 7 oktober is het aantal antisemitische incidenten hoger dan ooit — de daders zijn meestal moslim — waardoor heel wat Joden zich afvragen of hun toekomst, of die van hun kinderen, wel in Antwerpen kan liggen. En Joden zijn de kanarie in de koolmijn.

Onveiliger en onvrijer

Vooral jonge vrouwen, herkenbaar homoseksuele mensen en Joden voelen zich in Antwerpen almaar onveiliger en dus onvrijer. Bepaalde plekken mijden ze liever, of ze passen er hun gedrag of klederdracht aan. Het is een wet van Meden en Perzen: hoe meer islamisering, hoe erger dit fenomeen wordt.

Een jong Indisch-Lets koppel dat ik ken – wél een verrijking! – is weggetrokken uit de Brederodewijk omdat Turken en Koerden er af en toe een oorlogsgebied van maakten en ze er het gevoel hadden niet in Antwerpen maar in het Midden-Oosten te wonen. Een van de initiatiefnemers van het tijdelijk aangelegde padelveld op het Operaplein, die daar elke dag van ‘s morgens tot ‘s avonds aanwezig was, zei me: ‘Meneer, het is hier erger dan in Brussel.’

Of om het met de woorden van De Wevers lievelingssocialist Conner Rousseau te zeggen: ‘Als ik door bepaalde Antwerpse wijken rijd, voel ik me niet in België.’

Wie gelooft Bart De Wever?

Het treffendste voorbeeld is wellicht de Herentalsebaan in Deurne-Zuid, ook omdat De Wever daar in 2011 — vlak voor hij Antwerps burgemeester werd — ostentatief is gaan wonen. Ik ben in die wijk geboren en getogen en woon er nog steeds.

Op enkele decennia tijd is ze verworden van een fijne Vlaamse winkelstraat tot een verloederde geïslamiseerde straat met vooral – soms schimmige – halalzaken. En met nu zelfs ook een radicale moskee en islamitisch cultureel centrum (‘Faizan e Madina vzw’), dat specifiek gericht is op de islamisering van kinderen en waar islamitische boeken liggen uitgestald waarin vrouwen en ‘de ongelovigen’ worden weggezet als minderwaardige, te bestrijden wezens.

Wie gelooft dat Bart De Wever, als burgemeester en/of als premier, deze evolutie van islamisering — wat een existentieel probleem is voor onze cultuur en vrije samenleving — kan tegengaan met traditionele partijen, of godbetert: met Patrick Janssens (Vooruit) als schepen en/of met Hamas-partij Groen erbij?

Tot slot deze voorspelling: als De Wever Vlaams Belang opnieuw uitsluit en de islamisering zich voortzet, zal Antwerpen na de volgende verkiezingen in 2030 worden bestuurd zoals Borgerhout, namelijk door PVDA, Groen en Vooruit — en wie weet ook nog een moslimpartij als Team Fouad Ahidar. Een islamocommunistisch bestuurd Antwerpistan zal dan een feit zijn

Sam van Rooy (Antwerpen, 1985) is Federaal Volksvertegenwoordiger (MP) en Antwerps gemeenteraadslid en fractieleider voor het Vlaams Belang. In 2007 studeerde hij in Antwerpen af als ingenieur bouwkunde (MSc/Ing.), waarna hij enkele jaren aan de slag ging in de wegenbouw. In 2011 werkte hij als beleidsmedewerker voor de Partij Voor de Vrijheid (PVV) van Geert Wilders. Vervolgens werd hij medewerker van de Vlaams Belang-studiedienst en perswoordvoerder van Vlaams Belang Antwerpen. In 2014 stond hij op de Vlaams Belang-kieslijst als 1e opvolger voor de Europese verkiezingen. In 2015 werd Sam uitgeroepen tot 'meest gedeelde Vlaamse twitteraar'. Sinds 2018 is hij Antwerps gemeenteraadslid, in 2020 volgde hij Filip Dewinter op als fractieleider. In 2019 werd hij verkozen tot Vlaams Volksvertegenwoordiger. In 2024 werd hij vanop de vierde plaats verkozen tot Kamerlid (MP) met 15.179 voorkeurstemmen.

Commentaren en reacties