JavaScript is required for this website to work.
post

Aan het einde

Pieter Bauwens13/11/2013Leestijd 3 minuten

Het laatste redactioneel op papier is geen triest afscheid, maar ook geen reden tot juichen. Een dubbel gevoel. Tussen weemoed en hoop voor de toekomst. 

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Makkelijk is het niet geweest. Dat kan ik u wel vertellen. De beslissing om te stoppen met de Doorbraak op papier. Omdat het een emotionele beslissing is. Het was het hart van ons engagement. We staken er onze ziel in. Sommigen al vele jaren. En daarnaast zijn wij ons bewust dat we in een lange traditie staan. Over die Doorbraak-traditie kan je in dit nummer lezen. Dat zijn we aan onze voorgangers verplicht.

Maar laten we wel wezen, we hangen het klavier niet aan de wilgen. Het is geen uitvaart, maar een doorstart. Doorbraak mag dan de vijftig gepasseerd zijn, we blijven onszelf vernieuwen. Wat willen we bereiken? Willen we het koste wat het kost een blad blijven uitgeven? Of willen we in de media een stem laten horen die volgens ons te weinig wordt gehoord? De vraag over het doel en de middelen. U kent dat wel.

Daar sta je dan met al je emotionele verbondenheid aan dat papieren magazine. Dat blad dat je elke maand uit de plastic folie haalt en ruikt en bladert. Je zit in de zetel en leest. Maar rationeel weet je dat je met die gevoelens alleen geen rekeningen betaalt. Je spreekt met mensen die wel Doorbraak.be kennen maar niet het magazine. Je weet dat de toekomst niet aan het papier is. Er is een andere manier van uitgeven ontstaan. Die sluit niet zo nauw aan bij mijn romantische ziel, maar ze is verrassend effectief. Met onze webstek kunnen we in een klik een hele wereld bereiken, zonder papier-, verzendings-, druk- en verpakkingskosten en met een minimum aan marketingkosten. Een artikel wordt geschreven en een muisklik later kan je publiceren. Mocht het niet bestaan, je zou het uitvinden. Via Facebook, e-mail, blogs, links en Twitter bereik je een geïnteresseerd publiek en Google brengt de onbekende zoeker naar je artikel. En onze geëngageerde lezers kunnen mee de onderbelichte actualiteit, de nergens anders gepubliceerde analyse en de ongehoorde mening helpen verspreiden.

Elk voordeel …

Zijn er dan alleen maar winnaars? Jammer genoeg niet. Wij beseffen dat er een publiek is van ons blad, dat die overstap niet mee kan maken. Soms mensen die ons al decennia trouw zijn. Dat is pijnlijk, ook voor ons. Aan die mensen, onze welgemeende excuses. Wij hopen dat u snapt dat wij dit moeten doen. En wij hopen dat er familie en/of vrienden en buren zijn die u van tijd tot tijd aan een goede portie Doorbraak kunnen helpen. We doen er alles aan opdat u onze artikelen in een volgende opmaak zo makkelijk en leesbaar mogelijk kan printen.
Ook de academici die zich zorgen maken over muisklikken waarmee hoofdredacteurs alles kunnen doen verdwijnen of veranderen, zullen we niet teleurstellen. Doorbraak zal alle op het web gepubliceerde artikelen bundelen in pdf-vorm, in genummerde pagina’s per jaar. We onderzoeken alles om te zorgen dat daar een abonnement op mogelijk is. Dan kan alles worden opgeslagen, keurig genummerd om er naar te verwijzen. Wij luisteren naar wat ons wordt gezegd en proberen oplossingen te zoeken.

Quantumsprong

Maar kern van onze boodschap is: we willen vooruit. Het stopzetten van de ‘papieren uitgave’ is geen stap terug. Integendeel. Het is een sprong vooruit. Er zal méér Doorbraak zijn. Veel meer. Wat u in de bus kreeg, zal op het scherm komen en nog veel meer. Doorbraak zal met vereende krachten blijven publiceren. Blijven nieuwe wegen zoeken om ons verhaal te vertellen. Doorbraak is nodig in de huidige opinie- en mediawereld en meer en meer mensen ontdekken Doorbraak, lezen het en blijven het lezen.

Er zijn verschillende manieren om op de hoogte te blijven, om ervoor te zorgen dat u niets hoeft te missen: abonneer je op Tussendoor, de e-nieuwsbrief van Doorbraak, volg ons op Twitter, laat ons toe in je nieuwsoverzicht van Facebook en deel die artikels die je goed vindt met je vrienden. Dan valt er op geregelde tijdstippen een Doorbraak in je virtuele bus. Zonder plastic folie en ook niet met de geur van drukinkt, maar in de plaats daarvan krijgt u wel meer leesvoer.

De stap die we zetten, naar het internet, is er een in het financiële ongewisse. We hebben geen inkomsten meer door abonnementen. Of en hoe Doorbraak zal kunnen blijven bestaan hangt af van de steun die we krijgen van onze lezers. Wil u dat Doorbraak blijft bestaan? Steun ons dan, help ons de boodschap verspreiden. Wij geloven erin, de cijfers tonen aan dat elke maand meer mensen de weg vinden naar Doorbraak.be; er is immers nood aan Doorbraak. Op onze volharding, ‘onze adem en onze wakkre pen’ kan u blijven rekenen.

Bedankt voor het vertrouwen en tot op Doorbraak.be.

Pieter Bauwens is sinds 2010 hoofdredacteur van Doorbraak. Journalistiek heeft hij oog voor communautaire politiek, Vlaamse beweging, vervolgde christenen en religie.

Commentaren en reacties