JavaScript is required for this website to work.
Media

Digitaal versnelt de pas

Guy Freiermuth6/6/2019Leestijd 4 minuten

Papieren kranten gaan achteruit, digitale slechts lichtjes vooruit. De digitalisering plaatst media voor heel wat uitdagingen. Een overzicht.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Het einde van de papieren krant werd reeds op het einde van de vorige eeuw fors voorspeld. De digitale revolutie stond immers voor de deur en de lezer werd met positieve argumenten geconfronteerd. Waarom zou die nog naar de krantenboer lopen als hij het leesvoer snel en milieuvriendelijk met een knip in huis kan halen? Een papieren krant bij het ontbijt zou dan ingeruild worden voor een tablet. Toch liep het niet onmiddellijk zo’n vaart. Iemand zei ooit in dit verband terecht: ‘bringing a newspaper publisher to change is like bringing a child to the dentist’. De aarzeling van de uitgevers draaide rond het verlaten van de comfortzone met overheidssubsidiëring. Ook de concurrentie van grote internetspelers op de digitale advertentiemarkt speelde een rol. Maar er is verandering op til.

Eerst de cijfers

Belgische uitgevers gingen in tegenstelling tot andere landen zeer behoedzaam te werk. Er werd vaak moeizaam gecommuniceerd en ook het cijfermateriaal werd niet altijd correct geïnterpreteerd. Voor cijfergegevens kon men echter steeds terecht bij het Centrum voor Informatie over de Media (CIM), zowat de enige betrouwbare bron. Toch heeft ook het CIM een moeilijke periode gekend. Bernard Cools, voorzitter van de technische commissie, heeft echter orde op zaken gesteld en stabiliseerde de verschillende onderzoeken. De presentatie van de CIM-cijfers werd in een andere vorm aangeboden, waarbij rekening werd gehouden met nieuwe verkoopformules. De verkoopcijfers 2018 van de Belgische dagbladen werden nu bekendgemaakt. Hieronder staan ze, voor wat de print exemplaren betreft, in contrast met de cijfers van 2017, 2015, 2010 en 2005.

Print  2018  2017  2015  2010  2005
Nieuwsblad 201.779 213.793 239.274 259.643 286.979°
Standaard  76.593  80.157  86.350  91.107  81.382
Laatste N. 232.590 242.783 270.059 286.420 284.577
Morgen  31.478  34.738  40.488  54.829  51.051
Gazet van A.  73.095  78.272  86.880 100.196 112.660
Belang Limb.  80.728  84.123  88.935  98.272 100.058
De Tijd  24.296  25.400  27.204  34.271  37.293
Totaal Nl. 720.559 759.266 839.190 924.738 953.950
Le Soir  46.956  52.394  58.415  80.644  96.311
Sud Presse  67.138  74.529  86.298 113.905 128.375
Libre Belg.  27.225  29.122  33.032  41.895  46.960
Dernière H.  31.543  34.604  41.433  63.095  86.160
L’ Avenir  63.322  71.531  78.747  91.378  98.939
L’ Echo   8.396   9.089  10.274  15.946  17.862
Grenz-Echo   7.623   7.932   8.618   9.887   9.873
Totaal Fr.  257.203 279.201  316.817 416.750  484.489
Alg. Totaal  977.7621.038.4671.156.0071.341.4881.438.439

Bron: CIM – ° inclusief Het Volk

De verkoopcijfers van de Belgische kranten daalden in 2018 in hun gedrukte vorm met 5,8%. Er werden dus 60.705 exemplaren minder verkocht dan een jaar voordien. In Vlaanderen ging het om 38.707 exemplaren. Uit bovenstaande tabel blijkt bovendien dat de dalende verkoop van gedrukte exemplaren reeds jaren aan de gang is. In Vlaanderen blijven de populaire titels de grootste. Over de taalgrens is de toestand dramatischer. Niet alleen de betere titels als Le Soir en La Libre boeren er achteruit, ook een populaire krant als La Dernière Heure krijgt er rake klappen.

Maar er worden dus ook digitale kranten verkocht en de sector hoopt dat die het verlies van de papieren exemplaren compenseren. Een optelsom van print en digitale nummers biedt in een laatste kolom het eindresultaat.

Digitaal  2018  2017   2015  Aantallen

  18 <> 17           

18 print +

 Digitaal

Nieuwsblad  15.860  11.792   10.639  + 4.068  217.639
Standaard  27.062  20.383   14.185  + 6.679  103.655
Laatste N.  22.128  14.651    6.311  + 7.477  254.718
Morgen  18.824  16.475   14.394  + 2.349   50.302
Gazet van A.   7.199   5.171    4.593  + 2.028   80.294
Belang Limb.   7.454   5.989    6.043  + 1.465   88.182
De Tijd  19.064  16.406   12.722  + 2.658   43.360
Totaal Nl.  117.591  90.867   68.887 + 26.724  838.150
Le Soir  16.138  12.449    7.765  + 3.689   63.094
Sud Presse  10.595   6.063    5.479  + 4.532   77.733
Libre Belg.   7.945   5.455    3.137  + 2.490   35.170
Dernière H.   4.722   2.828    1.770  + 1.894   36.265
L’ Avenir   8.329   6.136    3.766  + 2.193   76.651
L’ Echo   7.637   6.791    5.802  +  846   16.033
Grenz-Echo     600     465     131  +  135    8.223
Totaal Fr.   55.966   40.187   27.850 + 15.779  313.169
Alg. Totaal  173.557  131.054   96.737 + 42.503

 

 1.151.319

 

Bron: CIM

In een vergelijking met 2017 gingen de Vlaamse titels (print + digitaal) met 1,4% achteruit, in de Franstalige regio bedroeg het verlies 1,9%. Maar anderzijds is het opmerkelijk dat de digitale cijfers van langsom meer stijgen. In Vlaanderen valt vooral het positieve resultaat van De Tijd op, binnenkort tellen ze evenveel digitale als papieren abonnees. Ook Het Laatste Nieuws en De Standaard laten een sterke digitale stijging noteren. De Morgen, die doorgaans digitaal goed scoort, stagneert enigszins. Over de taalgrens volgt L’Echo het goede voorbeeld van tegenhanger De Tijd. Ook de betere titels Le Soir en La Libre benen bij. De digitalisering van de Belgische dagbladen zet zich weliswaar in een hogere versnelling door.

Aarzeling doorbroken

Nieuwe ontwikkelingen in het medialandschap zorgen altijd voor onrust. Vele jaren gingen de verkoopcijfers van de dagbladen achteruit en tot overmaat van ramp daalden ook de advertentie-inkomsten. De niet-journalistieke kosten (o.a. papier, inkt, persen) en de redactionele uitgaven bleven echter wel constant. Maar de overheid sprong de vierde macht steevast ter hulp met subsidies en remde hierdoor de interesse voor de digitale mogelijkheden af, terwijl precies daar al die niet-journalistieke kosten wegvielen. Wel is het zo dat advertentie-inkomsten bij de digitale versie gevoelig lager liggen. Maar er is toch verandering op komst. Eind maart kondigde Mediahuis een versnelde digitalisering aan en tweede maanden later sloot diezelfde groep een digitale samenwerking met concurrent De Persgroep.

Nieuwe realiteit

Aan de basis van de versnelling bij de Vlaamse uitgevers lagen de dalende advertentiemarkt en de stijging van papier- en personeelskosten. De groep kwam ook tot de vaststelling dat de digitale verkoop onvoldoende steeg om de daling van de print te compenseren. Met de operatie ‘Digital First’ wil Mediahuis haar titels een verbeterde klantbeleving geven met de nadruk op innovatieve journalistiek via de nieuwssites, apps, video, podcast… De adverteerder zal dan weer kunnen rekenen op een verdere digitalisering van het verkoopproces. De nieuwe strategie betekent evenwel niet dat de gedrukte versies aan hun lot worden overgelaten. Wel is er sprake van een mogelijk collectief ontslag van 82 voltijdse arbeidsplaatsen, waaronder 19 journalisten. De samenwerking van ‘les frères ennemis’, Mediahuis en De Persgroep (sinds kort DPG Media) op het vlak van de jobmarkt kwam als een verrassing. In een gezamenlijke joint venture gaan ze hun jobadvertenties Jobat.been Vacature.comsamenbrengen. Twee hoofdredenen dwongen hen haast tot de bundeling: de concurrentie van de grote internetspelers zoals Google en Facebook en de verregaande digitale transformatie. Ook in Duitsland hebben de vier grote mediabedrijven onlangs hun advertentieverkoop gebundeld om Facebook, Amazon en Google te bestrijden op de advertentiemarkt.

Meer van Guy Freiermuth
Commentaren en reacties