Digitaal versnelt de pas
Papieren kranten gaan achteruit, digitale slechts lichtjes vooruit. De digitalisering plaatst media voor heel wat uitdagingen. Een overzicht.
Aangeboden door de abonnees van Doorbraak
Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.
Ik neem ook een abonnementHet einde van de papieren krant werd reeds op het einde van de vorige eeuw fors voorspeld. De digitale revolutie stond immers voor de deur en de lezer werd met positieve argumenten geconfronteerd. Waarom zou die nog naar de krantenboer lopen als hij het leesvoer snel en milieuvriendelijk met een knip in huis kan halen? Een papieren krant bij het ontbijt zou dan ingeruild worden voor een tablet. Toch liep het niet onmiddellijk zo’n vaart. Iemand zei ooit in dit verband terecht: ‘bringing a newspaper publisher to change is like bringing a child to the dentist’. De aarzeling van de uitgevers draaide rond het verlaten van de comfortzone met overheidssubsidiëring. Ook de concurrentie van grote internetspelers op de digitale advertentiemarkt speelde een rol. Maar er is verandering op til.
Eerst de cijfers
Belgische uitgevers gingen in tegenstelling tot andere landen zeer behoedzaam te werk. Er werd vaak moeizaam gecommuniceerd en ook het cijfermateriaal werd niet altijd correct geïnterpreteerd. Voor cijfergegevens kon men echter steeds terecht bij het Centrum voor Informatie over de Media (CIM), zowat de enige betrouwbare bron. Toch heeft ook het CIM een moeilijke periode gekend. Bernard Cools, voorzitter van de technische commissie, heeft echter orde op zaken gesteld en stabiliseerde de verschillende onderzoeken. De presentatie van de CIM-cijfers werd in een andere vorm aangeboden, waarbij rekening werd gehouden met nieuwe verkoopformules. De verkoopcijfers 2018 van de Belgische dagbladen werden nu bekendgemaakt. Hieronder staan ze, voor wat de print exemplaren betreft, in contrast met de cijfers van 2017, 2015, 2010 en 2005.
2018 | 2017 | 2015 | 2010 | 2005 | |
Nieuwsblad | 201.779 | 213.793 | 239.274 | 259.643 | 286.979° |
Standaard | 76.593 | 80.157 | 86.350 | 91.107 | 81.382 |
Laatste N. | 232.590 | 242.783 | 270.059 | 286.420 | 284.577 |
Morgen | 31.478 | 34.738 | 40.488 | 54.829 | 51.051 |
Gazet van A. | 73.095 | 78.272 | 86.880 | 100.196 | 112.660 |
Belang Limb. | 80.728 | 84.123 | 88.935 | 98.272 | 100.058 |
De Tijd | 24.296 | 25.400 | 27.204 | 34.271 | 37.293 |
Totaal Nl. | 720.559 | 759.266 | 839.190 | 924.738 | 953.950 |
Le Soir | 46.956 | 52.394 | 58.415 | 80.644 | 96.311 |
Sud Presse | 67.138 | 74.529 | 86.298 | 113.905 | 128.375 |
Libre Belg. | 27.225 | 29.122 | 33.032 | 41.895 | 46.960 |
Dernière H. | 31.543 | 34.604 | 41.433 | 63.095 | 86.160 |
L’ Avenir | 63.322 | 71.531 | 78.747 | 91.378 | 98.939 |
L’ Echo | 8.396 | 9.089 | 10.274 | 15.946 | 17.862 |
Grenz-Echo | 7.623 | 7.932 | 8.618 | 9.887 | 9.873 |
Totaal Fr. | 257.203 | 279.201 | 316.817 | 416.750 | 484.489 |
Alg. Totaal | 977.762 | 1.038.467 | 1.156.007 | 1.341.488 | 1.438.439 |
Bron: CIM – ° inclusief Het Volk
De verkoopcijfers van de Belgische kranten daalden in 2018 in hun gedrukte vorm met 5,8%. Er werden dus 60.705 exemplaren minder verkocht dan een jaar voordien. In Vlaanderen ging het om 38.707 exemplaren. Uit bovenstaande tabel blijkt bovendien dat de dalende verkoop van gedrukte exemplaren reeds jaren aan de gang is. In Vlaanderen blijven de populaire titels de grootste. Over de taalgrens is de toestand dramatischer. Niet alleen de betere titels als Le Soir en La Libre boeren er achteruit, ook een populaire krant als La Dernière Heure krijgt er rake klappen.
Maar er worden dus ook digitale kranten verkocht en de sector hoopt dat die het verlies van de papieren exemplaren compenseren. Een optelsom van print en digitale nummers biedt in een laatste kolom het eindresultaat.
Digitaal | 2018 | 2017 | 2015 | Aantallen 18 <> 17 | 18 print + Digitaal |
Nieuwsblad | 15.860 | 11.792 | 10.639 | + 4.068 | 217.639 |
Standaard | 27.062 | 20.383 | 14.185 | + 6.679 | 103.655 |
Laatste N. | 22.128 | 14.651 | 6.311 | + 7.477 | 254.718 |
Morgen | 18.824 | 16.475 | 14.394 | + 2.349 | 50.302 |
Gazet van A. | 7.199 | 5.171 | 4.593 | + 2.028 | 80.294 |
Belang Limb. | 7.454 | 5.989 | 6.043 | + 1.465 | 88.182 |
De Tijd | 19.064 | 16.406 | 12.722 | + 2.658 | 43.360 |
Totaal Nl. | 117.591 | 90.867 | 68.887 | + 26.724 | 838.150 |
Le Soir | 16.138 | 12.449 | 7.765 | + 3.689 | 63.094 |
Sud Presse | 10.595 | 6.063 | 5.479 | + 4.532 | 77.733 |
Libre Belg. | 7.945 | 5.455 | 3.137 | + 2.490 | 35.170 |
Dernière H. | 4.722 | 2.828 | 1.770 | + 1.894 | 36.265 |
L’ Avenir | 8.329 | 6.136 | 3.766 | + 2.193 | 76.651 |
L’ Echo | 7.637 | 6.791 | 5.802 | + 846 | 16.033 |
Grenz-Echo | 600 | 465 | 131 | + 135 | 8.223 |
Totaal Fr. | 55.966 | 40.187 | 27.850 | + 15.779 | 313.169 |
Alg. Totaal | 173.557 | 131.054 | 96.737 | + 42.503
| 1.151.319
|
Bron: CIM
In een vergelijking met 2017 gingen de Vlaamse titels (print + digitaal) met 1,4% achteruit, in de Franstalige regio bedroeg het verlies 1,9%. Maar anderzijds is het opmerkelijk dat de digitale cijfers van langsom meer stijgen. In Vlaanderen valt vooral het positieve resultaat van De Tijd op, binnenkort tellen ze evenveel digitale als papieren abonnees. Ook Het Laatste Nieuws en De Standaard laten een sterke digitale stijging noteren. De Morgen, die doorgaans digitaal goed scoort, stagneert enigszins. Over de taalgrens volgt L’Echo het goede voorbeeld van tegenhanger De Tijd. Ook de betere titels Le Soir en La Libre benen bij. De digitalisering van de Belgische dagbladen zet zich weliswaar in een hogere versnelling door.
Aarzeling doorbroken
Nieuwe ontwikkelingen in het medialandschap zorgen altijd voor onrust. Vele jaren gingen de verkoopcijfers van de dagbladen achteruit en tot overmaat van ramp daalden ook de advertentie-inkomsten. De niet-journalistieke kosten (o.a. papier, inkt, persen) en de redactionele uitgaven bleven echter wel constant. Maar de overheid sprong de vierde macht steevast ter hulp met subsidies en remde hierdoor de interesse voor de digitale mogelijkheden af, terwijl precies daar al die niet-journalistieke kosten wegvielen. Wel is het zo dat advertentie-inkomsten bij de digitale versie gevoelig lager liggen. Maar er is toch verandering op komst. Eind maart kondigde Mediahuis een versnelde digitalisering aan en tweede maanden later sloot diezelfde groep een digitale samenwerking met concurrent De Persgroep.
Nieuwe realiteit
Aan de basis van de versnelling bij de Vlaamse uitgevers lagen de dalende advertentiemarkt en de stijging van papier- en personeelskosten. De groep kwam ook tot de vaststelling dat de digitale verkoop onvoldoende steeg om de daling van de print te compenseren. Met de operatie ‘Digital First’ wil Mediahuis haar titels een verbeterde klantbeleving geven met de nadruk op innovatieve journalistiek via de nieuwssites, apps, video, podcast… De adverteerder zal dan weer kunnen rekenen op een verdere digitalisering van het verkoopproces. De nieuwe strategie betekent evenwel niet dat de gedrukte versies aan hun lot worden overgelaten. Wel is er sprake van een mogelijk collectief ontslag van 82 voltijdse arbeidsplaatsen, waaronder 19 journalisten. De samenwerking van ‘les frères ennemis’, Mediahuis en De Persgroep (sinds kort DPG Media) op het vlak van de jobmarkt kwam als een verrassing. In een gezamenlijke joint venture gaan ze hun jobadvertenties Jobat.been Vacature.comsamenbrengen. Twee hoofdredenen dwongen hen haast tot de bundeling: de concurrentie van de grote internetspelers zoals Google en Facebook en de verregaande digitale transformatie. Ook in Duitsland hebben de vier grote mediabedrijven onlangs hun advertentieverkoop gebundeld om Facebook, Amazon en Google te bestrijden op de advertentiemarkt.
Categorieën |
---|
Guy Freiermuth bespreekt een boek van Sarkozy en vraagt zich af of de man nog in de Franse politiek kan terugkeren.
De laatste Amerikapodcast voor de presidentsverkiezingen: over een eekhoorn, vuilnis en slechte grappen.