JavaScript is required for this website to work.
Magazine-artikel cadeau

Dure Duurzaamheid

Regels knijpen ondernemend Vlaanderen de keel dicht

NieuwsFilip Michiels2/1/2024Leestijd 2 minuten
Bruno Verhenne, CEO Flandria Foods.

Bruno Verhenne, CEO Flandria Foods.

foto © Tim Dirven

De nieuwe duurzaamheidsregels van de EU hebben een nobel doel. Maar in de praktijk houden ze weinig rekening met de gewone ondernemer.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Doorbraak Magazine is een fraai uitgegeven tijdschrift dat 4 keer per jaar bij de betere krantenwinkel ligt, of in uw brievenbus als u een combo-abonnement heeft. (Zie onderaan deze tekst.) Bij de jaarwisseling geven we u enkele artikels uit onze magazines van dit jaar cadeau. Hieronder de samenvatting en de link naar de pdf van het volledige stuk. 

Samenvatting: Yaro Deli 

Vanaf dit jaar gelden er vanuit de EU nieuwe duurzaamheidsregels. Die zijn goed bedoeld, maar of ze ook een positief effect hebben is de vraag. Filip Michiels sprak twee Vlaamse ondernemers over hun ervaring met de nieuwe regels.

Echt positief valt die niet te noemen, en terecht. Vlaamse ondernemers moeten zich vanaf nu houden aan een hele waslijst regels. Regels, die trouwens enkel in Europa van toepassing zijn. Andere landen worden er niet mee belast. Zo wordt de positie van de Europese kmo’s op de wereldmarkt volledig ondergraven. De administratieve rompslomp en dure regels wegen dan ook zwaar op ondernemend Vlaanderen.

De Europese ‘Green Deal’ lijkt zo allerminst in het voordeel van de ondernemingen zelf te zijn. Ook de kleine ondernemingen, die in theorie buiten schot worden gehouden, zullen toch door de nieuwe regelgeving getroffen worden. Dat komt omdat al wie levert aan grote multinationals, ook zélf alle regels moet toepassen. Vele kmo’s houden het daarom bijna niet meer. Onze Vlaamse bedrijfsleiders zuchten onder het gewicht van de nieuwe regelgeving, die weinig rekening houdt met de situatie op het terrein. En of het allemaal wel zo’n zin heeft, is ook nog maar de vraag.

Ook voor de bredere samenleving is dit een belangrijk onderwerp. Zo leiden meer controles en rapporteringen onvermijdelijk ook duurdere eindproducten. En dan is er ook nog de vraag of niet-Europese leveranciers nog wel voordeel zien in Europese klanten. Hun producten moeten immers duurzamer maar dus ook duurder zijn. Dreigen die leveranciers straks af te haken?

Download hier het volledige artikel van Doorbraak Magazine: DureDuurzaamheid

Nog geen abonnement op ons Magazine? Dan mist u de volgende… en dat zou jammer zijn, neem hier een abonnement, of pas uw abonnementsformule aan naar ‘combo’, mét Magazine.

Categorieën

Filip Michiels is zelfstandig journalist/auteur en schrijft voor diverse Belgische kranten, weekbladen en websites. Hij won tweemaal de Citi Persprijs voor economische journalistiek en was eenmaal genomineerd voor de Belfius Persprijs. In 2022 publiceerde hij de biografie van Bessel Kok: "Chaos & Charisma".

Commentaren en reacties