Netflixtip: Suburra, een ‘hellhole’ in de heilige stad Rome

Karel Deburchgrave26/12/2023Leestijd 3 minuten
TitelSuburra

Suburra is een spannend, intelligent gemaakt misdaaddrama over de minder beate kanten van de heilige stad Rome. Het is ook de titel van de gelijknamige film (2015) gebaseerd op de roman (2013) met dezelfde titel die verwijst naar de Suburra, de naam van een wijk in het oude Rome.

Suburra was toen een beruchte en gevaarlijke wijk. Klassieke schrijvers beschrijven het erg rumoerige Suburra als verblijfplaats van prostituees. Met niet alleen arme Romeinen, want volgens Suetonius woonde ook Julius Caesar er voordat hij pontifex maximus, een belangrijke priester, werd.

Corruptie

De meeslepende thriller Suburra werd geschreven door Carlo Bonini en Giancarlo De Cataldo, de politiemagistraat die beweert dat Italië een land is waar fictie de realiteit vaak overstijgt. In de roman wordt dan ook de onderbuik van Rome blootgelegd, waarbij corruptie in elk facet van de Italiaanse samenleving wordt aangeklaagd. Het Latijnse sub-urbe, letterlijk de onderbuik van de stad, was dan ook een wijk waar het proletariaat in miserabele omstandigheden samenhokte.

Gesitueerd aan het einde van het premierschap van Silvio Berlusconi, probeert de maffioso Samurai een miljardenplan te smeden voor de bouw van een Italiaans Las Vegas met controle over de nabijgelegen haven van Ostia. Deze moderne maffiathriller geïnspireerd door wat er echt in de eeuwige stad gebeurt, legt de verborgen relaties bloot tussen de kerk, de politiek en de georganiseerde misdaad. Wie daartegen ingaat, zit in een David-tegen-Goliathverhaal.

Van film tot tv-serie

Na de roman volgde de film waarin regisseur Stefano Sollima de Italiaanse beerput volledig opentrok. Sollima is vooral bekend van twee andere uitstekende televisieseries over de maffia: Romanzo Criminale en Gomorra, de reeks over de Napolitaanse maffia gebaseerd op de internationale bestseller van de ondergedoken misdaadjournalist Robert Saviano.

Wie van Gomorra heeft genoten, doet dat ongetwijfeld ook van de drie aangrijpende seizoenen van de Netflixserie Suburra met in totaal vierentwintig afleveringen die eigenlijk een prequel zijn van de gelijknamige film uit 2015. Elke episode begint met een dramatische finale cliffhanger, springt dan 24 uur terug en vertelt ons het verhaal dat leidde tot dat spannend einde.

Machtsstrijd

Het eerste seizoen van de thrillerserie speelt zich voornamelijk af in 2008, net voor de machtsstrijd rond het stuk grond aan het strand van Ostia. Wie dat kan bemachtigen, heerst over het imperium. Dat weten het Vaticaan, de politiek en de omnipresente maffiafamilies: de zigeunerclan, de Siciliaanse maffia en natuurlijk de maffiabaas Samurai, die op zijn motorscooter de eeuwige stad met haar talrijke boevenbendes controleert.

De honger naar macht groeit en tegenstrijdige belangen leiden tot brutale confrontaties

Een gewelddadige confrontatie kan niet uitblijven want allemaal azen ze op hetzelfde eldorado. Ook Aureliano, Spadino en Lele willen hun deel van de roomtaart en hun eerste zet is het afpersen van een perverse priester. Het tweede en derde seizoen gaat over dezelfde criminelen, maar met nieuwe allianties. De honger naar macht groeit en tegenstrijdige belangen leiden tot brutale confrontaties.

Schietpartijen

Tussen de schietpartijen door schetst de serie telkens een overtuigend portret van de drie hoofdrolspelers. Aureliano is het onvoorspelbare lid van de Ostia-gang. Samen met zijn zus helpt hij zijn vader een nietsontziende maffiabende te besturen, waarbij de Aquino’s van Maasmechelen koorknapen lijken.

Spadino leidt samen met zijn broer de rivaliserende zigeunerclan, bekend als Sinti, één van de vijf Roma-stammen. Volgens een Vlaams politicus, alleen maar met matrakken in te tomen. De supermacho Spadino is heimelijk verliefd op Aureliano maar desondanks, trouwt hij toch met Angelica. Ook Lele, de zoon van een Romeinse politieofficier, wil graag een graantje meepikken.

Suburra Eterna

Net zoals Game of Thrones heeft deze Italiaanse serie er geen probleem mee om zijn hoofdpersonages vroegtijdig te liquideren. In het (voorlopig) sluitstuk van deze Suburra-sage, de acht afleveringen van Suburra Eterna (2023), blijft enkel nog Spadino over. Hij woont met een homoseksuele vriend in Berlijn maar keert terug naar Rome om zijn familie te beschermen tegen nieuwe agressieve criminele clans, geleid door vrouwen die steeds meer op de voorgrond treden.

Met een ijzersterke cast weet de Suburra-serie haar talrijke personages en subplots in de hand te houden. Ondanks de vele expliciete geweld- en seksscènes ontaardt de serie, zonder te moraliseren, nooit in gratuite gewelddadigheid. Boeiend, energiek, intrigerend is deze Netflix-parel zowat de beste maffiaserie in jaren.