JavaScript is required for this website to work.

Top 10 tv-series van 2023

Karel Deburchgrave21/12/2023Leestijd 3 minuten
Onze beoordeling

Het afgelopen jaar was er een keur aan opmerkelijke tv-series op televisie en via streamingsdiensten te zien. Dit is de eindejaarslijst, met de top 10 van tv-series uit 2023. De lijst wordt aangevoerd door de Noorse serie Exit.

Rijke hufters bij de vleet

Op plaats een en twee staan respectievelijk Exit (te zien bij VRT MAX) en Succession (te zien bij Streamz). Beide series gaan over steenrijke, egocentrische strebers die klaarstaan om, zonder verpinken, het mes in de rug van de ander te planten. Hun wereld bestaat uit bergen grof geld en sex & drugs & rock-’n-roll. Beide series zijn in wezen een genadeloze frontale aanval op rijkdom en status, pikzwarte tragikomedies over de uitwassen van hen die alleen de mammon dienen. De obscene uitspattingen van de vier Noorse schatrijke hoofdpersonages illustreren het verderfelijk credo van een über-kapitalisme. Maar ook de familie Logan uit Succession is een voorbeeld van filosoof Schopenhauers vergelijking tussen rijkdom en zeewater: hoe meer je ervan drinkt, hoe dorstiger je wordt. En hoe hufteriger!

Levensechte misdaadseries

De misdaadseries Blue Lights (Disney+) en de Netflix-series Delhi Crime, Liebeskind en Rough Diamonds spelen zich respectievelijk af in Belfast, Delhi, Bonn en… Antwerpen.

tv-serie

Blue Lights.

De zes afleveringen van Blue Lights gaan over hoe drie agenten in opleiding voor de leeuwen worden gegooid in het explosieve Belfast van vandaag, waar de schaduw van The Troubles nog steeds over de stad hangt. Over de ganse lijn schitterend vertolkt is Blue Lights een politieserie over loyaliteit en plichtsbesef bij zeer geloofwaardig overkomende agenten die moeten laveren tussen de grenzen van de wet en hun geweten.

Ook Delhi Crime 1 en 2 bieden een unieke kijkervaring. Beide gaan over twee wereldschokkende Indiase misdaden: een barbaarse groepsverkrachting en een reeks gruwelijke seniorenmoorden die wereldwijd aandacht kregen, verteld vanuit het perspectief van de politie. Hier geen helden of heiligen, zoals in zoveel Amerikaanse series. Bovendien biedt de serie een uniek perspectief op de Indiase cultuur en samenleving.

Kindermisbruik en Antwerpse coke en diamanten

Liebes Kind.

Op een moment dat kindermisbruik centraal staat in het dagelijks nieuws, choqueert de uitstekende Duitse zesdelige miniserie Liebes Kind met een verhaal over een vrouw die al dertien jaar lang met haar twee kinderen opgesloten zit in een afgelegen huis vol camera’s. Daar wordt ze bespied door een man die hen straft als ze niet gehoorzamen. Het intrigerend verhaal vol plotwendingen raakt ons allen en je vraagt je natuurlijk af of dat ook zo verlopen is bij Marc Dutroux of bij Natascha Kampusch.

De ‘war on drugs’ in Antwerpen heeft al meer tv-series geïnspireerd; nu ook de Israëlisch-Vlaamse serie Rough Diamonds, een reeks die de link legt tussen de twee populairste producten van de Scheldestad: coke en diamanten. In Rough Diamonds keert een man (Kevin Janssens) na jaren ballingschap terug naar de ultraorthodoxe gemeenschap in Antwerpen. Een sterk en authentiek verhaal in een mix van Vlaams en Jiddisch. 

Morrel niet aan het verleden

tv-serie

Vortex.

Vortex (Netflix), op de zevende plaats, slaagt erin twee genres te versmelten: de politiethriller en de sciencefictionfilm. Vortex speelt zich af in 2025 én in 1998. Terwijl politierechercheur Ludovic en zijn dochtertje nog slapen, besluit zijn vrouw te gaan joggen. Even later wordt hij wakker gebeld: zijn vrouw is van de kliffen gevallen. Als op dezelfde kliffen in 2025, een andere vrouw dodelijk verongelukt, is Ludovic ervan overtuigd dat er een seriemoordenaar aan het werk is. Hij zal dat bewijzen via een virtual-realitysysteem waarbij hij zijn overleden vrouw kan waarschuwen om die dag niet te gaan joggen.

Maar morrelen met je verleden heeft gevolgen en stelt je voor onoplosbare dilemma’s. Ook in Bodies (Netflix), zowel gesitueerd in 1890, 1941, 2023 als in… 2053. Een ambitieus, complex scifi-misdaaddrama met een hoge ‘production value’.

Apocalyptisch

Niet hiv, ebola of de vele dodelijke virussen die wereldwijd in opmars zijn, vormen een bedreiging voor de mensheid. Wel schimmels die binnendringen in onze hersenen en ons veranderen in zombies.

tv-serie

The last of us.

Dat vindt een wetenschapper in een talkshow van 1968 waarmee de proloog van de negendelige serie The Last of Us (HBO Max) begint. Hebben we al gezien in series als The Walking Dead, denk je nu! En toch is deze The Last of Us een geslaagde poging om de grenzen van de tv-serie te verleggen door meer aandacht te schenken aan de gevolgen van geweld, eerder dan aan het geweld zelf.

Verkeersagressie

De tien afleveringen van Beef gaan niet over hamburgers maar over een uit de hand gelopen verkeersagressie! Danny kan op het nippertje een botsing met de witte SUV van Amy vermijden, waarop zij hem een dikke middelvinger geeft. Danny gaat door het lint en na een wilde achtervolging door de straten van L.A. is de basis gelegd voor een volledig ontspoorde vete tussen twee Amerikanen met Aziatische roots. Beef blijft de hele tijd origineel, meeslepend, vindingrijk en vooral herkenbaar met een filosofische ondertoon die uitmondt in een verrassend eindbeeld.

Karel Deburchgrave is filmrecensent en was voorzitter van het filmtijdschrift Filmmagie. Hij is de auteur van 'Shakespeare in scène' gezet en filmdocent in diverse filmmusea en cultuurcentra in Vlaanderen en Nederland. Hij studeerde Germaanse filologie (UFSIA en KU Leuven) en is Fulbright alumnus van de Universiteit in Minneapolis-St. Paul.

Commentaren en reacties