JavaScript is required for this website to work.
Binnenland

Senaat moet geen aanbevelingen doen aan Vlaanderen

Miranda Van Eetvelde18/5/2017Leestijd 2 minuten

De Senaat wil haar nut bewijzen en botst op haar nutteloosheid, ook bij mHealth.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

We herinneren het ons nog allemaal. Het Vlinderakkoord van Di Rupo en co zou de Belgische Senaat grondig hervormen. Er zou een besparing gerealiseerd worden van 40 miljoen euro en er zou slechts 8 keer per jaar nog vergaderd worden. Er werd een beeld gecreëerd dat er eindelijk komaf werd gemaakt met dit overbodig vehikel. Het zou enkel nog de gelegenheid bieden om overleg te plegen tussen de deelstaten.

MHealth

Maar in de praktijk is dat helemaal anders. Sommige partijen gebruiken de Senaat om hun agenda door te drukken. Zo werd er vorige week in de plenaire vergadering van de Senaat een informatieverslag besproken over mHealth (afkorting voor ‘mobiele gezondheidszorg’). Dit verslag werd reeds gestart in begin 2016. Sindsdien zijn er verschillende hoorzittingen en besprekingen geweest waaruit adviezen geformuleerd zijn voor dit informatieverslag.

De inhoud van het verslag is nobel. mHealth gebruikt GSM’s, smartphones, tablets en andere draagbare apparaten die het mogelijk maken voor zorgverleners om op afstand de gezondheidssituatie van zorggebruikers te monitoren. Het zorgt ervoor dat de dienstverlening en interactie tussen zorgverstrekker en zorggebruiker mobiel worden. De technologische vooruitgang in de gezondheidszorg gaat bijzonder snel, dus het voeren van actie hieromtrent is zeker geen overbodig werk.

Gezien de impact die mHealth zal hebben op onze gezondheidszorg, zagen we een meerwaarde in de informatie die zo verworven zou worden. De hoorzittingen met sprekers uit binnen- en buitenland waren zonder uitzondering boeiend en verhelderend. Ook de wijze waarop de verworven informatie werd omgezet in de vaststellingen draagt onze goedkeuring mee. Over de partijgrenzen heen en in samenwerking met de diensten heeft iedereen bijgedragen om tot een gedegen en coherente tekst te komen. Daarom hebben we de vaststellingen in het verslag dan ook mee goedgekeurd.

Senaat?

Tegelijk heeft de N-VA-fractie geen aanbevelingen ingediend voor het informatieverslag. We vinden dat het de Senaat niet toekomt aan te bevelen hoe de deelstaten met elkaar moeten samenwerken of hoe de samenwerking met de federale overheid dient te verlopen. Voor zaken zoals de aandacht voor de digitalisering in het onderwijs, of de sensibilisering van het publiek over mHealth, heeft Vlaanderen of een andere deelstaat geen aanbevelingen van de Senaat nodig. De deelstaten zijn zelfstandig genoeg om, indien gewenst, zelf bilaterale contacten met elkaar op te zetten. Bovendien zien we dat het merendeel van de aspecten van mHealth zich momenteel op federaal bevoegdheidsniveau bevinden, naast een belangrijke Europese dimensie. Dan rijst de vraag waarom de hoorzittingen niet in de Kamer werden georganiseerd. Waarom dubbel werk creëren als dat niet nodig is? Dit toont nogmaals de overbodigheid van de Senaat aan.

De N-VA-fractie heeft zich bij de stemming dan ook onthouden. We vinden dat de verworven informatie niet verloren mag gaan en kan aangewend worden bij verdere debatten in de Kamer of bij bilaterale contacten tussen de deelstaten. Maar wij vinden ook dat het de Senaat niet toekomt hierover aanbevelingen op te stellen. Vlaanderen is sterk genoeg om hier zelf een mening over te vormen of beleid over uit te werken.

 

Miranda Van Eetvelde (N-VA) is Volksvertegenwoordiger in het Vlaams Parlement en deelstaatsenator  

Foto (c) Reporters

Categorieën

Doorbraak publiceert graag en regelmatig artikels die door externe auteurs worden aangebracht. Deze auteurs schrijven uiteraard in eigen naam en onder eigen verantwoordelijkheid.

Meer van externe auteurs
Commentaren en reacties