JavaScript is required for this website to work.
Filmtips

Twaalf filmparels van 2023

NieuwsFreddy Sartor4/1/2024Leestijd 2 minuten

De beste films van 2023 volgens Doorbraak-filmjournalist Freddy Sartor.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Het filmjaar 2023 met 210 geziene films samengebundeld in twaalf parels die en voor pure filmmagie en voor veel diepgang zorgden.

 

Perfect Days

Hartverwarmend ode van Wim Wenders aan de eenvoud, de weemoed en het schone in het leven van alledag, verpersoonlijkt door een zwijgzame schoonmaker van openbare (design)toiletten in Tokyo.

Godland

Het geloof van een jonge lutherse pastor uit Denemarken op het einde van de 19de eeuw op weg door een onherbergzaam berglandschap om in een uithoek van IJsland een kerk te gaan bouwen, wordt zwaar op de proef gesteld.

Il Colibri

Boeiend levensverhaal van een man, een dokter, die zich als het ware verlamd voelt door alle soorten van liefde en affectie, van een onbeantwoorde liefde, via de liefdeloosheid bij zijn ouders tot zijn onvoorwaardelijke liefde voor zijn kleindochter. Naar de succesroman van Sandro Veronesi.

Dalva

Het aangrijpende (omgekeerde) groeiproces van een door haar vader misbruikt meisje dat opnieuw moet leren kind te zijn. Een oersterk drama over incest dat dankzij grondige research alle clichés omzeilt.

Reality

Razend spannende reconstructie van de meedogenloze ondervragingstechnieken van een FBI-team dat zo een jonge klokkenluidster hoopt te ontmaskeren.

The Fabelmans

Autobiografische en amusante familiekroniek van hoe Steven Spielberg zichzelf alle knepen van het filmmaken aanleerde: een stevige brok filmgeschiedenis.

Le bleu du caftan

Ingehouden, zeer gevoelige kroniek van Maryam Touzani over een getrouwde kleermaker die met evenveel geduld werkt aan een kaftan, een traditioneel kleed, als de (in Marokko verboden) herenliefde  beoefent.

Women Talking

Sarah Polley’s adembenemend maar sfeervol portret van een groep vrouwen, leden van een religieuze kolonie – origineel in Bolivië gesitueerd – die zich met hun geloof pogen te verzoenen na tal van aanrandingen door mannelijke geloofsgenoten.

Aurora’s Sunrise

Doorleefde evocatie van de Armeense genocide door Turkije anno 1915, door een ooggetuige verteld, verbeeld door flarden animatie en nog eens extra geïllustreerd met enkele schaarse teruggevonden scènes uit een verloren gewaande Hollywoodfilm.

Past Lives

Verinnerlijkte, nostalgische en episodische love story met als uitgangspunt: een verloren gegane jeugdliefde. Een Zuid-Koreaans meisje – ze was twaalf – emigreerde met haar familie naar Canada en verloor ogenschijnlijk zo alle contact met haar schoolvriendje.

Winter Break (The Holdovers)

Hartverwarmende tragikomedie van Alexander Payne over drie eenzame zielen – een gefrustreerde prof oude geschiedenis, een woeste, weerbarstige leerling en een rouwende kokkin – die noodgedwongen elkaar vinden in de beslotenheid van een hogeschool tijdens de kerstvakantie.

How to Save a Dead Friend

Hartverscheurend documentair portret van een suïcidaal meisje van 16 dat te midden van de haar omringende uitzichtloosheid in de even loodgrijze als doodse periferie van Moskou toch echte liefde vindt.

Freddy Sartor (1952) is beroepsjournalist, oud-hoofdredacteur van de filmtijdschriften Cinemagie (ex-MediaFilm) en het maandblad Filmmagie, tot 2006 bekend als Film & Televisie. Hij heeft een hart voor de Europese film en wereldcinema.

Commentaren en reacties