Flandriens kleuren WK veldrijden
Het WK veldrijden 2012 zal ongetwijfeld de geschiedenisboeken ingaan. Het zand van Koksijde was het decor voor een demonstratie van de Vlaamse delegatie. Van een Belgische ploeg kunnen we moeilijk spreken, aangezien alle renners van boven de taalgrens komen. Op kersvers wereldkampioen Niels Albert stond geen maat, maar ook de plaatsen twee tot en met zeven waren voor de Vlaamse renners. De eerste buitenlander kwam pas twee minuten na de winnaar over de streep.
Aangeboden door de abonnees van Doorbraak
Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.
Ik neem ook een abonnementEnkel onze noorderburen kunnen even tevreden zijn met drie gouden medailles in de andere categoriën: zij wonnen bij de vrouwen, beloften en junioren. Toch was het op het WK ‘Vlaanderen Boven’, niet het minst bij het publiek. Meer dan 60 000 (!) supporters zakten af naar de hoogdag van het veldrijden en vooral dankzij de Flandriens kleurde die mensenmassa uitdrukkelijk zwart en geel.
De Flandriens is een relatief jonge organisatie, ontsproten aan de geest van enkele sportminnende Vlaamse bewegers. De bal ging aan het rollen na positieve ervaringen met vlaggers op de Ronde van Vlaanderen, een wandel-en fietstocht in Voeren en enkele bezoeken aan The Night of the Proms met Jong-VVB (de jongerenafdeling van de Vlaamse Volksbeweging). Het hoofddoel blijft om sportliefhebbers op de been te krijgen en in vol ornaat te supporteren voor Vlaamse sporters. Voorlopig ligt de nadruk nog op de wielersport, omdat het daarmee allemaal begon. Maar is het de bedoeling om uit te breken naar andere populaire sporten zoals voetbal. Stap voor stap willen de Flandriens op die manier een gelijkaardige dynamiek in Vlaanderen creëren als de ‘oranjegekte’ in Nederland. Steven Vergauwen : ‘Vlamingen moeten het normaal vinden om te supporteren met een leeuwenvlag.’
Stormloop op Flandriensmutsen
In Koksijde was de Flandriensactie alvast een groot succes. Duizenden fans stroomden toe op het parcours en namen gretig de leeuwenvlagjes aan. Ook de verkoop van andere gadgets uit het Flandrienswinkeltje liep als een trein. Sjaals, vlaggen en stickers vlogen de deur uit. Maar de blikvanger was toch de nieuwe Flandriensmuts, die dankzij sponsoring gratis kon worden uitgedeeld. De uitdeelactie die was aangekondigd om 14 uur duurde amper enkele minuten, de duwende menigte hield nauwelijks het hoofd koel om zo’n populair hoofddeksel te bemachtigen.
Co-organisator Steven Vergauwen mocht het succes van de actie uitleggen op de RTBf. ‘Er zijn 15 000 mutsen uitgedeeld, honderden vlaggen en sjaals verkocht, dus we kunnen niet anders dan spreken van een groot succes. We mogen blij zijn dat we hulp kregen van enkele sponsors. Het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds betaalde de helft van de mutsen. Hopelijk rendeert het en zien we de komende weken onze geel-zwarte hoofddeksels nog terug op de resterende cyclocrossen. Maar ook de Vlaamse Gemeenschap droeg haar steentje bij, zij betaalde onze stand op dit WK. Die kost zouden wij niet kunnen dragen zonder hulp. Maar ik denk dat we hun werk goed gedaan hebben: Vlaanderen op de kaart zetten op een positieve manier.’
Vlaamse Beweging anders
Een succes op het prille palmares van de Flandriens, medeorganisator Stef Storme: ‘Vorig jaar legden we een dubbeldekker in en trokken we met zeventig mensen naar het WK in Sankt Wendel, dat was onze eerste activiteit. Toen lanceerden we de Flandrienssjaal. De verkoop daarvan loopt heel goed en de sjaal is ondertussen al goed ingeburgerd in het wielermilieu.’ Ook de laatste rit in de vorige editie van de Ronde van Frankrijk kreeg een Vlaams randje door toedoen van de Flandriens. ‘Toen was er zelfs een aantal renners dat na afloop van de rit met een leeuwenvlag over de Champs-Elysees paradeerde’, zegt Steven Vergauwen trots.
Elk jaar staat een viertal grote activiteiten op de kalender, meer moet dat niet zijn. De Flandriens wil in de eerste plaats iets unieks aanbieden aan de deelnemers, een toffe ervaring met de kans om nieuwe mensen te leren kennen. Volgens Vergauwen is het een andere manier van Vlaams bewegen: ‘Via het beeldscherm proberen we Vlaanderen met kleine hapjes bij de mensen binnen te brengen, met een lepeltje suiker als het ware.’ ‘We brengen op deze manier de Vlaamse Beweging bij de burger’, vult Storme aan. ‘Niet hoogdravend en zonder grote theoriën, maar gewoon Vlaanderen promoten bij de mensen en in het buitenland, dat is wat we proberen doen.’
Personen |
---|
Doorbraak publiceert graag en regelmatig artikels die door externe auteurs worden aangebracht. Deze auteurs schrijven uiteraard in eigen naam en onder eigen verantwoordelijkheid.
Jonah Penninck (CD&V): ‘De waarden van Kerstmis kunnen nooit helemaal verdwijnen.’
Amerikakenners Roan Asselman en David Neyskens bespreken de actualiteit aan de overkant van de oceaan.