Geen gevlinder, leef de 25/250-regel na
Standpunt
20130708 – BRUSSELS, BELGIUM: Melchior Wathelet, Wouter Beke, Emilie Hoyos, John Crombez, Charles Michel, Bruno Tobback, Benoit Lutgen, Olivier Deleuze, Paul Magnette, Prime Minister Elio Di Rupo, Queen Paola of Belgium, King Albert II of Belgium, Crown Prince Philippe of Belgium and Princess Mathilde of Belgium pose for the photographer with COMORI representatives prior a reception at the royal castle in Laeken – Laken, Brussels for the members of the comity for institutional reforms, Monday 08 July 2013.
Neen, wij kunnen de euforie van de regeringspartijen over de zesde staatshervorming niet delen, want aan de fundamentele constructiefout van onze staatsconstructie wordt niet verholpen, wel in tegendeel.
Aangeboden door de abonnees van Doorbraak
Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.
Ik neem ook een abonnementAlle formele teksten voor de uitvoering van de zesde staatshervorming, het Vlinderakkoord, zijn gisteren afgerond. Deze regering maakt er een gewoonte van om zowat dagelijks euforische berichten de wereld in te sturen, in de hoop dat de kiezers er ooit ook echt geloof aan zullen hechten. Voorbije weekeinde werd al zo’n historische, zelfs miraculeuze prestatie geleverd door minister Monica De Coninck, waarvan specialisten ’s maandag in de krant schreven dat het akkoord met haken en ogen aan elkaar hangt en voor een juridische chaos dreigt te zorgen. De Heilige Monica bleek snel meer schijn dan zijn.
Hoe lang de hoera-stemming over de staatshervorming blijft hangen, zullen we zien. De dikke pakken papier die di Rupo gisteren naar de zoemende camera’s torste, zullen de volgende weken en maanden aanleiding geven tot diepzinnige en minder diepzinnige analyses. Wij zullen ons deuntje in dat orkest meespelen, zoals we tot nu trouwens al meermaal gedaan hebben. Zo verscheen recent bij ons nog een ontleding van de financiële gevolgen van het akkoord. Hendrik Vuye en Bart Maddens zetten hier een intussen indrukwekkende reeks neer in het kritisch beoordelen van al dat akkoordenwerk.
Maar die vuistdikke documenten mogen de waarnemers het zicht op de essentie niet ontnemen. Na de uitvoering van deze staatshervorming krijgen wij geen eenvoudiger, doorzichtiger en beter werkbaar staatsmodel maar een ingewikkelder, conflictrijker en nog inefficiënter land. Ijverig bouwen ons staatshervormers aan een tweede land naast het eerste dat blijft bestaan. Op een zakdoekkleine afstand van elkaar (ruim 6 miljoen versus bijna 11 miljoen) worden twee overheden uitgebouwd met alles er op en er aan. Vlaamse burgers blijven – overigens samen met de mensen elders in België – in de unieke situatie zitten dat ze een dubbele overheid moeten dulden op grosso modo hetzelfde niveau, terwijl één ruimschoots kan volstaan. Duitsers hebben in de strook 5-15 miljoen maar één overheid, Nederlanders ook, Schotten ook, Amerikanen ook…
Hoog tijd om de 25-250-regel in te voeren. Je neemt de nationale overheid en dan hoort de strook tussen 25% tot 250% van het inwonersaantal verder overheidsvrij te blijven. Voor Duitsland (80 miljoen inwoners) betekent dat geen ander niveau met parlement/regering/ambtenarencorps tussen 20 miljoen en 200 miljoen. Dat is ook zo. Noordrijn-Westfalen, de grootste deelstaat, telt bijna 18 miljoen inwoners en valt onder de 25%, de Europese Unie is ruim 500 miljoen zielen rijk en komt boven de 250%-norm. Neem Nederland (bijna 17 miljoen inwoners): geen andere overheid tussen 4,25 miljoen en 42,5 miljoen. De Verenigde Staten (310 miljoen) volgen de regel evenzeer. Tussen 25% (77,5 miljoen) en 250% (775 miljoen inwoners) kent de USA geen andere overheden.
Wie België als nationale staat kiest, met 11 miljoen inwoners, heeft geen nood aan een andere (deel)staat tussen 2,75 en 27,5 miljoen inwoners. Wie een voorkeur heeft voor Vlaanderen (zelfs zonder Brussel 6,3 miljoen) , mag er op rekenen geen andere overheden te vinden in de strook 1,6 miljoen en 15,75 miljoen. Overal wordt de regel gevolgd, bij ons niet, alleen bij ons niet.
Vandaar de neiging tot overreglementering, vandaar de hoge belastingdruk, vandaar de bevoegdheidsbotsingen hier te lande. Die fundamentele constructiefout wordt door deze staatshervorming niet aangepakt, wel in tegendeel. Ze wordt alleen maar groter gemaakt. Ook daarom is er absoluut geen enkele reden tot euforie, ook al krijgt Vlaanderen er inderdaad een aantal bevoegdheden bij.
N.B.: Voor wie er enig belang aan mocht hechten: het proces van het lossnijden van Brussel wordt met deze staatshervorming nog versterkt.
<Vindt u dit artikel informatief? Misschien is het dan ook een goed idee om ons te steunen. Klik hier.>
Categorieën |
---|
Personen |
---|
Peter De Roover was achtereenvolgens algemeen voorzitter en politiek secreteris van de Vlaamse Volksbeweging , chef politiek van Doorbraak en nu fractievoorzitter voor de N-VA in de Kamer.
Peter De Roover verantwoordt de keuze van de N-VA om in Vlaanderen een Zweedse coalitie op de been te helpen, zonder het Vlaams Belang.
Amerikakenners Roan Asselman en David Neyskens bespreken de actualiteit aan de overkant van de oceaan.