Levering Franse fregatten aan Rusland verdaagd?
Frankrijk was van plan Rusland in oktober 2014 een Mistral-fregat te leveren [http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/het-verdeelde-europa-en-de-russische-beer] ongeacht het drama met het Maleisische lijnvliegtuig MH17 op 17.7.2014. Het contract voor een tweede fregat is al getekend.
Aangeboden door de abonnees van Doorbraak
Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.
Ik neem ook een abonnementOp 29 10.2014 verwees de Russische vicepremier, Dmitry Rozogin, naar een brief waarbij, volgens hem, de Franse Mistral – marinewerf vertegenwoordigers van het Russische staatsbedrijf Rosoboronexport uitnodigt om op 14.11.2014 een plechtigheid bij te wonen in St. Nazaire naar aanleiding van de levering van het eerste fregat en het zetten van verdere stappen in verband met de bouw van het tweede.
In een reactie daarop verklaarde de woordvoerder van DCNS, de bouwer van de schepen, dat de Franse overheid de nodige exportvergunning nog niet had afgegeven. Zijnerzijds oordeelde de Franse Minister van Begroting, Michel Sapin, dat de voorwaarden voor de levering van de Mistral – fregatten aan Rusland nog niet zijn vervuld. Hij onderstreepte dat eerst de toestand in Oekraïne genormaliseerd moet zijn en dat Rusland daartoe actief moet hebben bijgedragen.
De eindbeslissing ligt nu bij President François Hollande. Die zal deze maand bepalen of de oorlogsschepen voor een kostprijs van 1.2 miljard Euro al dan niet worden geleverd. Defensieminister, Jean-Yves Le Drian, verduidelijkte dat het strikt naleven door Rusland van het Minsk-Protocol betreffende een staakt-het-vuren in Oekraïne, daarbij een doorslaggevende factor zal zijn.
De Mistrals brengen de EU van in het begin al in moeilijkheden en dat is er na het gebeuren in Oekraïne geenszins op verbeterd. De onderhandelingen startten in 2008 kort na de aanval van Rusland op Georgië. De toenmalige Franse president Nicolas Sarkozy pendelde een tijd tussen Moskou en Tbilisi om tot een staakt -het- vuren te komen. Het contract kwam tot stand in 2011.
Russische zeelui worden momenteel al in Frankrijk opgeleid om met de fregatten om te gaan. Dit is op zijn zachtst uitdrukt merkwaardig nadat pro-Russische rebellen, naar alle waarschijnlijkheid, het MS17 Maleisisch lijnvliegtuig boven Oost-Oekraïne neerhaalden en de EU Rusland wegens zijn ingrijpen in Oekraïne sancties oplegde. Daarbij komt nog dat de twee schepen als naam kregen : ‘Vladivostok’ en ‘Sevastopol’. Welnu Sebastopol is een havenstad in de onlangs door Rusland ingelijfde Krim. Het Westen erkent die annexatie niet.
Bovendien maakte de NAVO op woensdag 29.10.2014 bekend dat zopas 10 Russische gevechtsvliegtuigen waren onderschept omdat zij te dicht bij het Europese luchtruim vlogen. Russische bommenwerpers, gevechtsstraaljagers en tanktoestellen werden ook gemeld boven de Atlantische Oceaan, de Noordzee, de Zwarte Zee en de Baltische Zee. Steeds volgens de NAVO verjoegen jachtvliegtuigen uit de lidstaten Noorwegen, Groot-Brittannië, Duitsland en Denemarken, de Russische toestellen. Ook Finse en Zweedse jagers waren bij het verjagen van Russische vliegtuigen betrokken.
In Washington werd onlangs de verkoop in de gegeven omstandigheden van Franse oorlogsschepen aan Rusland als weinig bevorderlijk bestempeld om tot evenwichtige en stabiele betrekkingen tussen het Westen en Moskou te komen. De Mistrals blijven dus de NAVO en de Europese Unie verdelen.
Foto (een van de twee schepen voor Rusland in de werf, in haven van St. Nazaire in Frankrijk) (c) Reporters
Tags |
---|
Personen |
---|
Theo Lansloot (1931 -2020) was licentiaat handels- en financiële wetenschappen. Hij was als ambassadeur op rust publicist bij verschillende media. Door zijn professionele achtergrond was hij welbeslagen inzake diplomatie en internationale politiek. Ook volgde Theo de verhoudingen tussen Nederland en Vlaanderen op de voet.
Oud-diplomaat Theo Lansloot linkt de resultaten van de Amerikaanse congresverkiezingen met de groeiende internationale spanningen.
Amerikakenners Roan Asselman en David Neyskens bespreken de actualiteit aan de overkant van de oceaan.