JavaScript is required for this website to work.
Media

Mediawatcher (juli 2011)

Doorbraak redactie26/7/2011Leestijd 2 minuten

De Vlaamse zanger-muzikant Daan heeft op vraag van De Standaard een protestsong geschreven naar aanleiding van ‘één jaar na de verkiezingen nog geen regering’. De tekst bulkt van de diepe argumenten, vooral ‘de fiets heeft toch twee wielen’. Als we van de journalistieke vrijheid mogen gebruik maken om te recenseren? Fijne melodie, dat heeft Daan bij de meeste van zijn nummers. Die denderen zo fijn door, ik hou ervan. De tekst is jammer genoeg rijmelarij die hier en daar doet glimlachen. Al is de tekst van het refrein spitsvondig (mijn land, landmijn). Toch blijft de vraag: wat is de pointe? Kan je hetzelfde niet zeggen van België, de financiële-economische-pensioenen-socialezekerheidslandmijn?

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

In het begeleidend artikel in De Standaard konden we lezen dat ‘de song’ geboren is uit opgekropte woede, het moest er uit. Daan is boos op Bart De Wever. Dat is zijn goed recht. Maar die boosheid heeft geen klassieker opgeleverd. Brengt boosheid ooit goede songs voort? O ja, denk maar aan Sunday, Bloody Sunday van U2.

Waarom is Daan boos? Om het gevoel voor humor van De Wever dat hij niet deelt? Omdat De Wever het Belgische paradijs wil opheffen? Qua tekst blijft Daan hangen op clichés en rijmelarijen die goed klinken maar hol zijn (wat betekent dat ‘President van doodgeboren Corpulente Vlaamse koren’) en wat gevloek, (‘een kut gevoel voor humor’, ‘loser’ – in dezelfde krant waarin staat dat BDW de populairste politicus van Vlaanderen is, sterk). Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dit soort teksten net is wat de radio niet wil uitzenden. Hebt u dat lied van Daan al op de radio gehoord trouwens? O ja, er staat aan het einde een belangrijk verwijt: ‘Belover van ‘t beroofde land. Waar een artiest een echte job zoekt’. Is dat dan de kern van de boosheid van Daan, dat hij een echte job zal moeten zoeken als de N-VA in de regering komt? Kan iemand me vertellen waarop Daan zich baseert om dat te beweren? Hoe komt het toch dat die culturele sector zich als één man keert tegen die Vlaamse identiteit? Waarom is er geen protestsong tegen de Franstalige blokkering? Vanwaar toch dat monolithische culturele blok?

Ach het is weer zo’n nummer van een artiest/wereldburger die zichzelf hoog verheven voelt boven de ‘koetervlaamse boeren’. Het typische verhaal dat we al zo vaak hoorden. Het is geen kwestie van argumenten, maar van intellectuele en morele superioriteit. De Wereldburgers waartoe artiesten als Daan behoren staan een trapje hoger. Vanop hun superieure positie zingen ze dan gauw eens hun woede bijeen. Maar ze staan zo hoog boven de rest verheven dat hun positie wel eens een ivoren toren zou kunnen zijn. Ze zien het verdriet van België niet meer, enkel hun droomland en hun drang om zich van het klootjesvolk te distantiëren. En de opmerking dat je aan de kern van de zaak voorbijgaat, zonder echte argumenten? Tja, als je intellectueel en moreel hoger staat, is het normaal dat de rest te dom is en jou niet snapt. Simpel toch?

De redactieploeg van Doorbraak bestaat uit een grote groep redacteuren. Standpunten en andere artikelen kunnen verschijnen als "De Redactie". Uiteraard betekent dit niet dat al onze redacteuren per definitie aan deze standpunten gebonden zijn.

Commentaren en reacties