modieuze emo-retoriek
Het helpt als je een boek eerst goed leest
Dan wens je je kleinkinderen misschien geen rampen toe
Aangeboden door de abonnees van Doorbraak
Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.
Ik neem ook een abonnementOp de website deredactie.be verscheen een opiniestuk van gewezen boegbeeld van de CD&V Wivina Demeester: Ben gekwetst en geschokt. Het is een open brief aan haar kleinkinderen, waarin ze haar ontsteltenis uitdrukt over de verkiezing van Donald Trump. De tekst heeft een hoog emo-gehalte, zoals dat in de media de bon ton is na de Amerikaanse verkiezingen. En natuurlijk heeft de politica het volste recht om haar eigen kaarsje en knuffelbeertje bij te dragen tot het collectieve rouwproces in de media.
Na het ondertussen gebruikelijke gejeremieer (Was de kiezer voldoende geïnformeerd?) en de gemeenplaatsen (Ik wil een betere samenleving voor alle mensen), komt Wivina Demeester bij Utopia van Thomas More terecht. Het boek staat in de actualiteit omdat het precies 500 jaar geleden in Leuven werd gedrukt. Ik citeer de politica:
Ik blijf dromen van een mooie toekomst voor jullie, een toekomst in een wereld als ‘Utopia’ van Thomas More, een wereld waarin mannen en vrouwen 6 uur werken per dag, meer aandacht is voor elke persoon, waar geen armen en bedelaars zijn, en waar verschillende godsdiensten naast elkaar bestaan, waar ruimte is voor cultuur en wetenschap.
Grosso modo stemt dat overeen met wat ook in het boek staat, behalve die ene cruciale toevoeging: (een wereld waarin) meer aandacht is voor elke persoon. Wat Demeester daar zegt, doet de vraag rijzen of ze het boek wel heeft gelezen [er was namelijk net nog een radioreeks over Utopia op Klara – nvdr].
Utopia kan alleen maar bestaan als het individu zijn persoonlijk geluk, zijn wensen en verlangens, kortom zijn individualiteit opoffert voor het welzijn van de collectiviteit. De egalitaire samenleving in Utopia is een voorafspiegeling van de totalitaire paradijzen van de twintigste eeuw. Voor die collectivistische waanbeelden van eeuwen later kan Thomas More niet verantwoordelijk worden gesteld en het is niet eens met zekerheid geweten of hij zijn betoog ernstig of satirisch bedoelde. Maar de lezer van vandaag kan het boek onmogelijk lezen zonder het verband te leggen met de nachtmerries waartoe dat utopische denken heeft geleid. In de Sovjet-Unie, in China, in Cambodja enzovoort.
Met het personalisme van mevrouw Demeester heeft het Utopia van Thomas More niets te maken, en het is ook geen pamflet van Hart boven Hard. De les die dat boek ons in de loop van de geschiedenis heeft geleerd, is dat het ideale de vijand van het goede is. Wie de utopie nastreeft zal die niet bereiken, maar zal wel gaandeweg het goede vernietigen.
Dat Wivina Demeester haar kleinkinderen een wereld zoals in Mores Utopia toewenst, is een bizarre uitschuiver. Maar daar is een verklaring voor. Haar brief is een typisch voorbeeld van modieuze emo-retoriek, waarbij het allemaal niet zo nauw steekt als je maar de juiste gevoelens vertolkt.
foto©reporters
Personen |
---|
Miel Swillens is een Vlaamse columnist en oud-medewerker van het weekblad Tertio. Hij studeerde Germaanse filologie aan de RUG en is een oud-leraar van het Sint-Jozef-Klein-Seminarie in Sint-Niklaas en ook van de Vrije Handelsschool Sint Joris in Gent. Hij schreef in het verleden teksten voor Miek en Roel, zoals Het Verdronken Land Van Saeftinge (1970) en Het Land Van Nod (1970). Miel overleed in augustus 2017.
De auteur van dit essay Jan-Werner Müller is hoogleraar politiek aan Princeton University, maar werkt momenteel als onderzoeker rond het thema populisme aan de universiteit van Wenen. Wat is populisme? is gebaseerd op lezingen die Müller gaf aan het Weense Institut für die Wissenschaften vom Menschen en draagt daar ook de sporen van. Een vlot leesbare tekst kan je het niet echt noemen. Daarvoor is de toon en de aanpak te academisch. Of wat dacht je van volgende zin?
‘Afgrond’ verhaalt de waargebeurde verhouding tussen Venetia Stanley en de veel oudere Britse premier Henry Asquith, die leidde tot een kabinetscrisis.