BINNENLAND

Open brief aan VTM

Peter Reekmans, burgemeester van Glabbeek, protesteert tegen de marginalisering van lokale partijen door VTM.

Peter Reekmans is de burgemeester van het Vlaams-Brabantse Glabbeek.

14/9/2024Leestijd 1 minuut
Peter Reekmans, burgemeester van Glabbeek.

foto © Peter Reekmans (peterreekmans.typepad.com)

VTM organiseert op donderdag 3 oktober een groot livedebat over de gemeenteraadsverkiezingen, waar de burgemeesters van de 300 Vlaamse steden en gemeenten voor uitgenodigd werden. De nationale partijvoorzitters van de zeven Vlaamse partijen zouden tijdens dit debat de vragen van burgemeesters komen beantwoorden.

VTM besteedt in dit debat overduidelijk geen enkele aandacht aan de grote groep van lokale partijen die hierbij in de kou blijven staan. Bij de komende gemeenteraadsverkiezingen komen er in meer dan 120 gemeenten in Vlaanderen zuiver lokale partijen op, die geen enkele band hebben met een van de zeven nationale partijen.

Opmars genegeerd

De enorme opmars van de lokale partijen wordt door VTM genegeerd, terwijl partijen zoals Open Vld, die nog in amper 28 gemeenten onder haar eigen naam opkomt, of PVDA, die slechts in 39 gemeenten opkomt, wel alle aandacht blijven krijgen.

Blijkbaar is men op de nieuwsdienst van VTM ook niet op de hoogte van het feit dat de lokale partijen bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 na CD&V de tweede groep waren die de grootste waren in maar liefst 85 gemeenten.

Vandaag leveren de lokale partijen in 53 gemeenten de burgemeester. Dat is meer dan N-VA (51 burgemeesters), Open Vld (37 burgemeesters), Vooruit (18 burgemeesters), Groen (1 burgemeester), PVDA (geen burgemeesters) en Vlaams Belang (geen burgemeesters).

Als voorzitter van de lokale partij Oost-Brabant en burgemeester van Glabbeek, dat door de kijkers van VTM eind vorig jaar nog werd uitgeroepen tot de beste gemeente van Vlaanderen, moet ik tegen deze gang van zaken wel protesteren omdat een verkiezingsdebat voor de gemeenteraadsverkiezingen zonder de aanwezigheid van de lokale partijen nu eenmaal geen correct debat is.

Wij hopen dan ook dat VTM alsnog rekening zal houden met de lokale partijen.

Peter Reekmans is de burgemeester van het Vlaams-Brabantse Glabbeek.

Meer van externe auteurs
Commentaren en reacties