Twee films over film en Kinepolis na de lockdowns
foto ©
Een tragisch verhaal over Roald Dahl en een farce over het medium film. En cijfers van Kinepolis over bioscoopbezoek na de lockdowns.
Aangeboden door de abonnees van Doorbraak
Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.
Ik neem ook een abonnementTwee nieuwe films met een directe link met het medium film zelf. Dat is vrij zeldzaam in het bioscoopwezen. En hoe vergaat het bioscoopgigant Kinepolis in deze periode na corona toen de bioscopen een tijdlang gesloten bleven?
De filmactrice en de schrijver
‘Je bent een groot kind’, zegt de bekende Hollywood actrice Patricia Neal tegen haar echtgenoot, Roald Dahl – hij heeft op een receptie weer eens een grap uitgehaald. Tot dan toe was Dahl een weinig succesvolle schrijver van jeugdboeken. Van zijn perzikboek waren er maar 2366 exemplaren verkocht. ‘En wanneer je dat niet meer bent, dan vraag ik de scheiding aan!’ Zo voegt ze er lacherig nog aan toe.
1961, Buckinghamshire in Groot-Brittannië. De gevierde actrice en de jeugdboekenschrijver zijn gelukkig getrouwd. Ze hebben een zoontje en twee lieftallige dochters, Olivia en Sophia (Tessa), voor wie Dahl op zijn wandeltochten de meest feeërieke verhalen verzint met figuren die de brave man de meest fantasierijke namen geeft. Olivia hangt aan zijn lippen. Maar dan wordt Olivia, Livvy, zijn oogappel en muze, ziek: de mazelen. Het meisje zal de ziekte niet overleven.
Van dan af wordt deze flard uit het leven van deze twee flamboyante publieke figuren wat onoverzichtelijk.
De actrice vindt een uitdaging in een nieuwe filmrol wat de schrijver evenwel geen goed idee vindt. De bekende filmregisseur Marty Ritt komt de actrice zelfs aan huis overhalen. Met als tegenspeler Paul Newman zal Patricia Neal in 1963 een Oscar ontvangen voor haar rol van ‘slonzige, liefhebbende echtgenote’ in Hud van Martin Ritt.
Roald Dahl verliest intussen zichzelf, isoleert zich, wentelt zich in zelfmedelijden en gaat bovendien nog meer twijfelen aan zijn kunnen. Hij doorstaat ternauwernood de vijf fasen van rouwverwerking: ontkenning, kwaadheid, twijfel, depressie en aanvaarding.
Geen vaccin tegen mazelen
Toch laat de Britse film To Olivia (***, momenteel in de bioscoop) tevens zien dat een groot verlies ook kan inspireren. Al verscheurt twijfelaar Dahl eerst zijn manuscript nog dat zijn echtgenote nochtans ‘geweldig’ vond.
John Hay heeft zich laten inspireren door de memoires van Patricia Neal en heeft deze pijnlijke episode nogal klassiek en authentiek verfilmd. Het drama laat uiteraard sporen na. Waarbij – gelukkig maar – evenveel aandacht gaat naar de drie achter blijvende gezinsleden. Dahl zal nadien wereldberoemd worden als schrijver van prachtige jeugdboeken zoals Charlie and the chocolate factory, Matilda en The Witches. In een tekst voor de eindgeneriek wordt erop gewezen dat op het ogenblik van Olivia’s overlijden er nog geen vaccin tegen mazelen beschikbaar was.
Mevrouw de regisseur
Om zijn 80-jarige verjaardag de nodige luister bij te zetten droomt de patron van een groot farmaceutisch bedrijf om iets in de geschiedenis achter te laten. Eerst denkt hij aan een brug, ontworpen door een belangrijke architect. Maar dan bedenkt hij zich en droomt van een film, een grote film: de adaptatie van de roman Rivalidad van een Nobelprijswinnaar, te regisseren door de allerbeste regisseur van het moment.
Een unieke kans voor het Argentijnse duo Mariano Cohn & Gaston Duprat voor een onweerstaanbare cinefiele farce op het medium film door zich vrolijk te maken over de diverse ego’s in filmkringen. Competencia oficial (***, vanaf deze week in de bioscoop) wordt gedragen door Penelope Cruz (als de gelauwerde en geniale regisseur) en haar echtgenoot en partner in crime, Antonio Banderas die een van de twee met elkaar rivaliserende broers speelt. Een hilarische kijk in de coulissen van het het medium film.
Kinepolis
De Kinepolis Group heeft in de eerste helft van 2022 77,2 % van de bezoekers mogen ontvangen ten opzichte van dezelfde periode in 2019, het jaar voor corona en de lockdowns. De omzet is zelfs 93%.
In de maand juni zorgden blockbusters zoals Top Gun: Maverick, Jurassic World Dominion en Elvis zelfs voor een herstel van het bezoekersaantal tot 107 % ten opzichte van juni 2019.
Eddy Duquenne, de CEO van Kinepolis Group, wees op de halfjaarlijkse persconferentie erop dat Kinepolis afhankelijk is van blockbusters. ‘Minder bekende films hebben in de privé-agenda van de modale bioscoopganger nog geen ruimte gekregen omdat er nog te veel moest worden ingehaald’, Aldus Duquenne. En hij maakte ook de volgende bedenking: ‘De grote studio’s die aanvankelijk hard wilden inzetten op hun streamingplatforms hebben intussen begrepen dat theatrical window (de bioscoop dus) nog altijd zeer belangrijk is wat hun inkomsten betreft.’
Vanaf november neemt Kinepolis ook de exploitatie over van twee bioscopen in Spanje, namelijk in Marbella en in Barcelona, regio’s die minder gevoelig zijn voor de vermindering van koopkracht.
Freddy Sartor (1952) is beroepsjournalist, oud-hoofdredacteur van de filmtijdschriften Cinemagie (ex-MediaFilm) en het maandblad Filmmagie, tot 2006 bekend als Film & Televisie. Hij heeft een hart voor de Europese film en wereldcinema.
Het psychologisch drama ‘Milano’ schetst de problematische relatie van een afwezige, alleenstaande vader met zijn dove puberzoon.
‘Het bloed dat vloeit kleeft aan de handen van Hamas’, zegt de Israëlische ambassadeur in België. Maar hoe moet het verder? Een gesprek.