Wie wordt de Belgische EU commissaris?
Wie volgt straks Didier Reynders op?
Von der Leyen begint aan nog een ambstermijn. En dus moet er ook voor België een nieuwe Europese commissaris voorgedragen worden. Wie o wie?
Aangeboden door de abonnees van Doorbraak
Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.
Ik neem ook een abonnementHet Berlaymontgebouw, Wetstraat 200, is de thuisbasis van de Europese Commissie. Nu Von der Leyen een tweede ambtstermijn kan beginnen als voorzitter van de Commissie, is het aan de andere 26 lidstaten om elk één commissaris voor te dragen.
Reynders
Vandaag is Didier Reynders de Belgische EU-Commissaris. Bij ons valt die voordracht samen met de federale regeringsvorming. De Franstaligen gaan er van uit dat zij recht hebben op dit mandaat, want VLD’ster Annemie Turtelboom is recent verlengd als lid van de Europese Rekenkamer (tot in 2030).
Reynders heeft natuurlijk het voordeel dat hij het EU-gebeuren door en door kent. Niet alleen omwille van zijn afgelopen commissariaat, maar ook door zijn ervaring als minister op Buitenlandse Zaken en op Financiën.
Terzijde. Als men ooit in dit land een prijs uitreikt aan de politicus met de grootste kennis van Machiavelli, dan moet daarover niet worden gedelibereerd: Didier Reynders wint, met vlag en wimpel, zonder discussie.
Regering
Als de lopende federale regeringsonderhandelingen tegen 15 augustus nog niets hebben opgeleverd, dan is de kans groot dat heel dit dossier over 13 oktober wordt getild. Dat betekent ook dat de uittredende Vivaldi-regering, in lopende zaken, iemand moet voorstellen. Dat kan nog politieke vonken geven…
Het mandaat van EU-Commissaris staat gelijk met of één of anderhalf punt bij de onderhandelingen over de postjes. Eén of anderhalf, al naar gelang van de zwaarte van de portefeuille: met of zonder vicevoorzitterschap van de Europese Commissie. De afgelopen vijf jaar had Nederland dat vicevoorzitterschap (eerst met Timmermans en daarna met Hoekstra). In principe krijgt nu een ander Beneluxland dat ondervoorzitterschap.
Een van de redenen waarom de Nederlandse regering – een regering zonder CDA – de CDA’er Hoekstra toch laat zitten, is uitgerekend om die Benelux-zetel te kunnen behouden. Ze hopen erop gebruik te kunnen maken van de Belgische federale politieke toestand waarbij niets kan worden beslist.
De Unie
Men kan voor of tegen de Europese Unie zijn, maar 80% van onze wetgeving start wel in de Europese instellingen. De MR heeft via zijn greep op de diplomatie meer Europese informatie dan andere partijen. Denk aan de COREPER, het Comité van Permanente Vertegenwoordigers van de Regeringen bij de Europese Unie, denk ook aan de Europese Commissie zelf. De partij heeft ook de (ontslagnemende) minister van Buitenlandse Zaken, en ze is ook de enige Belgische partij met een vicevoorzitter (Sophie Wilmès) in het Europees Parlement. De invloed van de cd&v en van haar Franstalige zusterpartij is in de diplomatieke wereld niet gering, maar de MR is erin geslaagd die twee partijen hier het nakijken te geven.
Anders ligt het bij de grootste Vlaamse/Belgische politieke partij: de N-VA. Die partij heeft daar (en in vele andere machtscentra) volstrekt géén netwerk. Gezien de groeiende invloed van de EU en gezien het groeiend gewicht van de Europese begroting, moet men in het hoofdkwartier in de Koningsstraat toch eens ernstig nadenken…
Herman Matthijs doceert publieke en openbare financiën aan de UGent en de VUB. Hij volgt o.m. overheidsadministratie en -begrotingen op, maar evenzeer de politiek van de VS.
Een jaar geleden trokken de Nederlanders naar de stembus. Hoe staat de regering er vandaag voor?
Amerikakenners Roan Asselman en David Neyskens bespreken de actualiteit aan de overkant van de oceaan.