JavaScript is required for this website to work.
Binnenland

Bart De Wever versus Geert Vertongen?

Pieter Bauwens14/10/2014Leestijd 2 minuten

Er is dan toch een kandidaat om het op te nemen tegen Bart de Wever als voorzitter van de N-VA, Geert Vertongen, voorzitter van N-VA Diepenbeek en tijdelijk gemeenteraadslid.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Officieel is hij nog geen kandidaat, zo bevestigt ons Geert Vertongen, maar zijn formulier is binnen. Eerst moet gecheckt worden of aan alle formaliteiten voldaan is, of alle handtekeningen die zijn kandidatuur volgens het reglement moeten ondersteunen, wel geldig zijn. ’t Is te zeggen, of de ondertekenaars wel lid zijn van de partij en dat al waren op 4 augustus 2014. Maar die bevestiging heeft Geert Vertongen nog niet binnen. En zolang dat niet binnen is wil hij niet ingaan op inhoudelijke vragen. Jammer.

Maar wie is de opponent van De Wever dan? Geert Vertongen is vader van drie kinderen, een piloot uit de burgerluchtvaart, Oost-Vlaming van geboorte die opgroeide aan zee en uiteindelijk in Limburg terecht kwam. Zo zegt hij zelf in zijn uitvoerige biografie op de webstek van N-VA Diepenbeek. Momenteel vliegt hij voor Alitalia met een Airbus A320. Hij kwam zoals velen uit Sabena en uit zijn biografie valt af te leiden dat hij er voorzitter en ondervoorzitter van de pilotenvereniging geweest is.

Waarom N-VA? Geert Vertongen gelooft sterk in ‘een verder doorgedreven autonomie voor de regio’s, minder betutteling door een efficiëntere overheid en dat tegenover burgerrechten ook burgerplichten staan.’ Gelukkig heeft Geert Vertongen het op die Diepenbeekse website ook over zijn ambities: ‘Het dragen van verantwoordelijkheid en het demonstreren van maturiteit in een omgeving van grote economische en menselijke kapitalen maar ook het herhaaldelijk onderworpen worden aan strenge controles en kritiek is voor een lijnpiloot een van de hoofdvoorwaarden om geselecteerd te worden en wordt door jarenlange ervaring en training een soort tweede natuur. Het lijkt me een geschikte basis voor iemand die bereid is bestuursverantwoordelijkheid te (helpen) dragen.’ Uit de context van de tekst valt af te leiden dat die geschreven is voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2012, maar dat blijkt dan plots weer actueel te zijn.

Een piloot, die het opneemt tegen De Wever? We geven het toe we konden moeilijk weerstaan om dat te gebruiken. De titel had ‘Brokkenpiloot voor De Wever’ of ‘kamikazepiloot voor de N-VA’, kunnen zijn, maar we houden het voor een uitsmijtertje, we laten ook graag iets over voor onze vrienden van de grotere persgroepen. Graag focus op een inhoudelijk voorzittersdebat in de partij. En ja, eerst afwachten of aan alle formaliteiten voldaan is, natuurlijk.

foto (c) N-VA Diepenbeek

Pieter Bauwens is sinds 2010 hoofdredacteur van Doorbraak. Journalistiek heeft hij oog voor communautaire politiek, Vlaamse beweging, vervolgde christenen en religie.

Commentaren en reacties