In de coulissen van een boerenklucht – wat er scheelt met België
Standpunt
Een blik achter de coulissen van de Belgische toppolitiek maakt een mens niet vrolijker. Zelfs het zeer brave documentairedrieluik van journalist Ivan De Vadder en regisseur Mark De Visscher toonde de afgelopen weken een verziekte staat. Misschien onbewust en waarschijnlijk onbedoeld legde ‘De coulissen van de Wetstraat’ enkele cruciale pijnpunten van het Belgische model bloot.
Aangeboden door de abonnees van Doorbraak
Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.
Ik neem ook een abonnementDe makers van De coulissen van de Wetstraat hebben in hun werk en in hun (uitgebreide) zelfpromotie duidelijk de nadruk op het persoonlijke aspect gelegd. De botsing tussen Karel De Gucht en Guy Verhofstadt, de zielenroerselen van Johan Vande Lanotte en de pijnlijke episode De Wever-Dedecker: politiek wordt voorgesteld als een Shakespeariaanse tragedie waarin grote en complexe persoonlijkheden een hoofdrol spelen. Toch heeft de documentairereeks op zeer treffende wijze de vinger op enkele gapende Belgische wonden gelegd. In drie afleveringen behandelde De coulissen van de Wetstraat de absurde compromiscultuur, de vergaande particratie en de enorme macht van het verzuilde middenveld.
In de eerste aflevering zagen we de complete nederlaag van Karel De Gucht, die als voorzitter van een regeringspartij de euvele overmoed had om zijn partijprogramma trouw te willen blijven. De Belgische absurditeit werd ten volle geïllustreerd door het voorstel waarmee De Gucht het migrantenstemrecht wou amenderen. De Open VLD-voorzitter wou vreemdelingen aan wie de naturalisatie was geweigerd het stemrecht ontzeggen. Het is een redelijk, zelfs logisch compromisvoorstel – maar het was niet vooraf doorgepraat en maakte geen deel uit van het oorspronkelijke akkoord. Daarom was het onmogelijk en zelfs onbespreekbaar. Tot zover de mythe van het redelijke Belgische compromis dat zogezegd van iedereen een winnaar maakt.
In de tweede aflevering werd ons getoond hoe een Belgische partij echt werkt. Na de verkiezingsnederlaag van 2007 besliste toenmalig sp.a-voorzitter Vande Lanotte niet alleen over zijn eigen aftreden, hij bepaalde ook eigenhandig de toekomst van zijn partij. Het wordt nauwelijks als vreemd ervaren dat niet de fractie maar wel de aftredende voorzitter een fractieleider aanduidt. Niet het partijbureau, wel de eenzame figuur van de verslagen leider stelt de nieuwe voorzitter aan. De almacht van de voorzitter is grenzeloos en nauwelijks gecontesteerd.
In de derde aflevering waren we getuige van de enorme macht van het ACW, dat in 2006 een veto kon stellen tegen de komst van een nieuw lid bij een CD&V-coalitiepartner. Na een voorzet van toenmalig ACW-opperhoofd Jan Renders bleken ACW-mandatarissen zelfs bereid tot het opblazen van een electoraal lucratief kartel om de komst van een rechtsliberale kandidaat op de kartellijst te verhinderen. Het feit dat het niet-verkozen middenveld zo brutaal concrete politieke eisen kon stellen, wordt nauwelijks in vraag gesteld.
De coulissen van de Wetstraat was geen scherpe onderzoeksjournalistiek: het was vooral de bedoeling om enkele tumultueuze incidenten uit de recente politieke geschiedenis te reconstrueren. Toch toont de reeks een staat waar starre onderhandelingslogica, machtige belangengroepen en oppermachtige particratie de dienst uitmaken. De Vadder heeft gelijk: De coulissen doet aan Shakespeare denken. Want there’s something rotten in the state of Belgium.
Categorieën |
---|
Daniël Walraeve (1988) is het pseudoniem van een brave historicus die eigenlijk maar één onhebbelijk trekje heeft: hij is een onverbeterlijke consument van traditionele media. Elke dag leest hij zowat alle kranten en elke dag wordt hij dan weer vreselijk boos om een of ander editoriaal of ander naïef opiniestuk. Hij kan er zelf echt niets aan doen, tenzij er af en toe een stukje over plegen voor Doorbraak. Stokpaardjes zijn ideologie, identiteit en samenleven.
Met een communautaire campagne graaft De Wever zijn eigen graf. Dat vertikt hij.
Ontdek de pareltjes van Zuidwest Engeland met Harry De Paepe.