De Lage Landenlijst van Doorbraak
De beste Nederlandstalige muziek volgens Doorbraak.
Misschien een beter lijflied voor Doorbraak.be…
foto © Radio1
Ter gelegenheid van de Lage Landenlijst verzamelt Doorbraak de beste Nederlandstalige muziek…
Aangeboden door de abonnees van Doorbraak
Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.
Ik neem ook een abonnementHet beste Nederlandstalige lied. Daar zoekt Radio1 naar vandaag 16 september 2017. Het is de tweede editie, vorig jaar was de nummer 1 Pastorale van Liesbeth List en Ramses Shaffy. De mooiste liedjes uit Vlaanderen en Nederland, de mooiste liedjes in het Nederlands. Daar hebben wij bij Doorbraak ook oren naar. Doorbraak heeft een hart voor cultuur van bij ons en zeker voor het Nederlandstalige repertoire. En dus deden wij bij de redactie en de Doorbraakmedewerkers een kleine rondvraag. Het resultaat is onze eigenste Lage Landenlijst. En die zegt misschien meer over ons dan menig artikel.
Als eerste kiest Jean-Pierre Rondas, voorzitter van de vzw achter Doorbraak: ‘De fanfare van honger en dorst: voor altijd verbonden aan de “snikken en grimlachjes” van twee stille groten van de kleinkunst: Lieven Tavernier, die het lied schreef en componeerde, en Jan de Wilde, die het zong. Jammer dat die twee gebrouilleerd geraakten, maar ook dat behoort tot het lot van de fanfare. Onze auteur de betreurde Miel Swillens behoorde tot de ‘echte’, biografische, allereerste Tavernier-fanfare. Hij is niet de eerste die er ondertussen voorgoed onderuit is geknepen, en dit keer niet omwille van een vrouw… Gelukkig weet iedereen die het lied hoort beslist dat hij of zijzelf in zo’n fanfare heeft meegelopen. Toen waren we gelukkig, toen we nog klaplopers waren, toen iedereen zei, kijk, daar lopen die wereldvreemde armoedzaaiers. Geen nagel om hun achterste te krabben. Het lied draait echt om geld, of liever, om de afwezigheid ervan. Toe ze geen geld hadden en hun eten en vooral de drank bij elkaar schraapten, toen, toen waren ze gelukkig. Voor wat centen hebben ze, net als wij, de prijs van de vrijheid betaald. Maar mooier dan een vrouw zingt de fanfare, voor altijd, in eeuwige terugkeer… ‘
Luc Olyslager is een van de stille krachten achter Doorbraak. Stil voor de buitenstaander, u ziet of hoort hem niet vaak, maar achter de schermen is hij druk doende met al wat echt belangrijk is zodat Doorbraak recht blijft. Luc is ook muzikant (in een ver verleden stichtend lid van ‘Nacht Und Nebel’). Zoals muzikanten zijn stuurde hij een lijstje. ‘Ziehier een top 10, te rangschikken naargelang de stemming waarin men is. Bagagedrager Spinvis, Druk in Leuven Noordkaap, Café de Spaanse Vloot Kommil Foo, Als ik God was Peter Koelewijn, Oorlogsgeleerden Wannes Van de Velde, Neerhof Lieven, Amsterdam Kris De Bruyne, Kronenburg Park Frank Boeijen, Onze Jongens Overstekend wild en
Suiker Bert De Coninck.’ We kiezen als fragment voor Oorlogsgeleerden, de bekende versie met Roland Van Campenhout met de originele tekst ban Bob Dylan. Dan kan je horen dat de Nederlandse tekst minstens even sterk bijt.
Dirk Laeremans is een man van weinig woorden maar van veel webcodes. Hij is de ‘webmaster’ van Doorbraak. Dirk kiest voor een klassieker Het land van Maas en Waal van Boudewijn de Groot.
Karl Drabbe is de uitgever van Doorbraak Boeken en eindredacteur van Doorbraak.be. Karl stuurt een top drie: 1. Amsterdam van Kris De Bruyne, 2. De rivier van Thé Lau (maar dat komt nooit voor in de lijstjes) en
3. Irene van De Mens. We kozen, eigenzinnig als we zijn. Voor Karls nummer 2, omdat dat zo vaak wordt overgeslagen.
Harry De Paepe is redacteur bij Doorbraak.be en – niet geheel verrassend voor wie hem kent – hij kiest voor een iets ouder en nostalgisch lied. ‘Jawel, ik ga voor het nostalgische en ouderwetse Het Dorp. Maar ik ben dan ook een fan van Sonnevelds liedjes. Zoals de Burgemeester Beeckmanlaan of Zo heerlijk rustig of Mijn vrouw is alleen op huwelijksreis. Ik vind het de Nederlandse taal op zijn best.’
Pieter Bauwens is hoofdredacteur van Doorbraak. Ook hij kan moeilijk kiezen. ‘De eerste cassette die ik ooit kocht was er een van Frank Boeijen en ik ben hem altijd blijven volgen. Maar ondertussen leerde in Ramses Shaffy kennen, hoor hoe Kommil Foo prachtige verhalen vertelt in een schitterend muzikaal Nederlands. Ik moet een van die weinige Vlamingen zijn die Bløf volgen of nog ontroerd raken door die schitterende stem van Louis Neefs. Ik kies voor Ramses Shaffy met Liesbeth List én Frank Boeijen, Zeg me dat het niet zo is.’
https://www.youtube.com/watch?v=pCsGfecgbT4
Sander Carollo is een van de grote krachten achter de redactie. Bij Doorbraak is hij de jongste telg (25) en daarom koos hij eigentijdse muziek. ‘In het algemeen kan ik Nederlandstalige muziek wel waarderen en in het bijzonder ben ik een grote fan van Nederlandstalige hiphop. Het genre is ondertussen enorm gegroeid en geëvolueerd en biedt voor ieder wat wils. Het kan je ziel raken en je kan er tegelijk los op gaan. Als festivalreporter heb ik enkele optredens kunnen meemaken en heb ik enorm genoten van Ronnie Flex zijn liveshow op Lowlands.’
‘Ik heb ook voor een hiphopmagazine (FLUS) geschreven en heb vele interviews gedaan met bekende (Nederlandse) artiesten zoals Mr. Probz, The Opposites en Lil’ Kleine. Om enkele nummers te noemen die me kunnen bekoren: Vanaf nu(Zwart Licht), Wolken (Flinke Namen), Niemand (Ronnie Flex), Ze hoort bij mij (Ares) en Jungle (Broederliefde). Om het in journalistieke sferen te houden eindig ik met Krantenwijk (Lil’ Kleine ft. Boef).’
Pieter Bauwens is sinds 2010 hoofdredacteur van Doorbraak. Journalistiek heeft hij oog voor communautaire politiek, Vlaamse beweging, vervolgde christenen en religie.
Stel je voor: erkenning vragen voor de wetten op je grondgebied. Taalwetten dan nog, hoe bekrompen! Gelukkig is er de Franstalige flexibiliteit!
Amerikakenners Roan Asselman en David Neyskens bespreken de actualiteit aan de overkant van de oceaan.