JavaScript is required for this website to work.

Frank Thevissen

Frank Thevissen (1962) is doctor in de communicatiewetenschappen en was tot 2008 als hoofddocent strategische communicatie verbonden aan de VUB. Hij is de ontwikkelaar van De Stemmenkampioen en publiceerde o.a. 'Media en journalistiek in Vlaanderen: kritisch doorgelicht', 'De vierde onmacht: journalisten, politici en critici over media en journalistiek' en 'Het is maar een peiling'.

De gedramatiseerde T-shirtrel met Bart De Wever in De Standaard van 2 februari was om verschillende redenen leerrijk. Niet wegens de nieuwswaarde. Die was er – ondanks vele krampachtige pogingen – hoegenaamd niet. Ook niet wegens de door de krant – en niét door Bart De Wever – opgezette provocatie over het verbod op virtuele regenboog-shirts achter de Antwerpse stadsloketten. Zelfs niet omdat het zoveelste incident op rij ons iets bijbracht over de beleidsvisie van een politieke partij.

Het is niet allemaal kommer en kwel in Vlaanderen medialand. Zo zond Canvas afgelopen maand twee afwijkende programma’s uit die – tegen alle misvattingen over duidingsprogramma’s in – opvallende appreciatie bij de meerwaardezoeker oogstten.

‘Vote for Change’ (Conservatives, VK, 2010), ‘Le changement, c’est maintenant’ (PS, Frankrijk, 2012), ‘De kracht van verandering’ (N-VA, 2012) … Het blijft verbazen hoe afgeknaagde slogans die appeleren aan een of ander vaag veranderingsvooruitzicht verkiezing na verkiezing telkens weer als vondst aan de kiezer worden gesleten. Alsof er een alternatief zou zijn. ‘De kracht van ongewijzigdheid’ klinkt bovendien belabberd.

Half juni was er de premature lancering van De Vragende Partij: het nieuwste digitale snufje – met politiek journalist Ivan De Vadder als boegbeeld – waarmee de openbare omroep de kiezer warm wil laten lopen voor de nakende gemeenteraadsverkiezingen. Het initiatief surft mee op de trend naar (meer) inspraak en burgerparticipatie. Via www.deredactie.be kunnen kiezers zelf voorstellen lanceren om ‘de agenda …