Joël en de hoofddoek
De vraag of het hoofddoekenverbod een kwestie is van islamofobie of van neutraliteit, is onzin. Islamofobie behoort tot het probleem, neutraliteit tot de oplossing.
De vraag of het hoofddoekenverbod een kwestie is van islamofobie of van neutraliteit, is onzin. Islamofobie behoort tot het probleem, neutraliteit tot de oplossing.
Op de 64ste verjaardag van het schoolpact, raakt het hoofddoekendebat één van de fundamentele discussies al van bij het ontstaan van België.
De kwaliteit van ons onderwijs boert achteruit. Zelfs de senior writer zegt het, al verontschuldigt die zich bij voorbaat over zijn standpunten.
Een nieuwe wonderboy bij CD&V! Een nieuw virus! Een nieuwe regeringscrisis! Maar dezelfde blinde vlekken.
Allerlei onderwijsexperts willen paal en perk stellen aan betalende bijlessen. Maar scholen, leraren, ouders en… experts maken fouten.
Na 2 jaar corona praat Lieven Boeve, directeur Katholiek Onderwijs Vlaanderen, vrijuit over de problemen in het onderwijs en de samenleving.
Wat is er mis met ‘brown sugar’? En waarom is Lucky Luke plots homo? Deze en andere vergeten vragen dringen zich op.
Waarom trekt het katholiek onderwijs naar het Grondwettelijk Hof tegen de nieuwe eindtermen? De topman van het katholiek onderwijs Lieven Boeve geeft meer uitleg.
Veel journalisten zijn opeens ‘vergeten’ welke rol zij zelf gespeeld hebben bij de lancering van Sihame El Kaouakibi…
Wie wil weten hoe de kwaliteit van ons onderwijs verbeterd kan worden, zet zich best even neer in een hoekje van een lerarenkamer.
De lockdown brengt je kind nog meer in aanraking met digitaal onderwijs dan vroeger. Let op, want de politieke correctheid tiert daar welig.
De kwaliteit van ons onderwijs gaat achteruit. Vlaanderen zou hier iets kunnen leren uit het meritocratisch model van de oosterlingen.
De invloed van deskundologen mag dan nefaste resultaten hebben opgeleverd, ze doen dapper voort!
Is deze lijst met vergeten vragen te kort of te lang? Om met J. Jambon te spreken: “da gade gij ni bepale”!
Nog maar één uur godsdienst per week in het (katholiek) onderwijs? Het voorstel zou op tafel liggen bij de Vlaamse regeringsonderhandelaars
Het M-decreet bereikt het tegenovergestelde van wat de bedoeling is. Inclusief onderwijs is een kaakslag voor leerlingen die een buitengewoon onderwijstraject nodig hebben, stelt leraar Mike Verhaeghe.
Ooit was het katholiek onderwijs elitair, nu flirt het met de ondergrens om een allochtone subcultuur te pamperen. Met welk doel?
De obsessie met gelijkheid is nefast voor de toekomst van het Vlaamse onderwijs en de Vlaamse economie, zegt onderwijsdeskundige Wouter Duyck.
Terug naar school, de goede gelegenheid om erop te wijzen dat leerkrachten moeten kunnen onderwijzen, daarvoor hebben we hulp nodig.
De invoering van mens en samenleving ten koste van Nederlands is een slecht idee, vindt taaldocent Peter Debrabandere.
Is er een akkoord in de maak dat oplegt om overal de centrale aanmelding te gebruiken bij schoolinschrijvingen? Dat zou een ernstige bedreiging vormen voor de vrije schoolkeuze.
Sam van Rooy (Vlaams Belang) is voor maximale vrijheid, ‘en dus tegen islamisering’. Een interview.
Is de vrijheid van de leraar gebaat met de vrijheid van de katholieke koepel? Een beetje wel.
De onderwijshervormingslobby was weer zeer actief deze dagen maar moest het onderspit delven.
Jules Gheude over Lieven Boeve, over loge-complotten en over Bart de Wever.
En over de vrijwillige en bereidwillige zwijgzaamheid van de media en de politici (selbstverschuldete Unmündigkeit).
Er gaapt een grote kloof tussen de Guimardstraat en de schoolklas, vindt ‘spreker’ Marius Meremans (N-VA).
Kadert de fameuze ‘dialoogschool’ in een strategie om het atheïsme te isoleren en de seculiere samenleving in vraag te stellen?
Zeg islam en onderwijs in één zin en het is prijs. Zeker omdat journalisten het niet (willen) begrijpen.