Tomatensoep over Van Goghs Zonnebloemen: moet kunnen?
Klimaatactivisme en kunstbarbarij: of hoe zichzelf ongeloofwaardig en irrelevant maken.
Klimaatactivisme en kunstbarbarij: of hoe zichzelf ongeloofwaardig en irrelevant maken.
Bespreking van het unieke ‘De encyclopedieën van de val’, door de in Vlaanderen wonende Nederlandse essayist en encyclopedist Marc Kregting.
De ethiek eindigt waar onze bankrekening begint. Is dat de boodschap van de openbare omroep? Siegfried Bracke vraagt het zich af.
Met het schrappen van FC De Kampioenen-afleveringen, is de slinger van het politiek correcte doorgeslagen, meent regisseur Jan Verheyen.
Van Ridder tot Grootofficier: verboden te lachen met deze middeleeuwse charade
Over Molenbeek, Rousseau, Bouchez, Fabre en woke. De perscommentatoren hadden ook de voorbije maand een pleiade aan onderwerpen klaar…
Voortaan leveren we ‘duiding’ bij alle mensen waarvan we niet willen dat onze kinderen er kennis mee maken, schrijft Siegfried Bracke.
Johan Derksen bracht een maatschappelijk probleem op een eerlijke manier ter sprake. Daarom moet hij nu hangen.
Jan Fabre werd als ‘enfant terrible’ gekoesterd en internationaal gehypet. Nu krijgt hij het MeToo-deksel op de neus.
Eerst applaus voor Zelenski. Meteen daarna applaus voor De Croo die zowat het tegenovergestelde zei. Het was weer typisch Vivaldi-regering.
Bij de start van het ‘me too’ proces tegen Jan Fabre, vroeg VB-er Brusselmans na hoeveel subsidies de man en zijn vzw al kregen van Vlaanderen.
Arme Joke, Monchichi Somers, Groene genderzusjes Tinne en Petra, en vooral arme wij die alle strapatsen moeten doorstaan.
Met alle sympathie, Nederlandse vrienden, het wordt liefst niet meer dan een aangename LAT-relatie.
Met een dweil kun je niet boenen. Maar met een boendoggel ook al niet… wat dan wel begonnen, als er nodig iets op te blinken valt?
De ‘Revue Générale’ heeft aandacht voor de Vlaamse cultuur, en laat haar lezers kennismaken met Tom Lanoye, Jan Fabre, Lize Spit en anderen
Ondanks het coronajaar is Ivo van Hove blijven doorwerken. In stilte. Om als die weer doorbroken mag worden, krachtig naar buiten te treden.
Niet alle actuele Vlaamse kunstenaars behoren tot de politiek correcte cultuurbubbel, gelukkig maar.
Afgehakte handjes of niet, in een modern Vlaanderen op weg naar écht zelfbestuur horen belegen symbolen van de monarchie niet thuis.
Door- en door Vlaams, Antwerps en universeel: de poëtische ironie van knutselaar Panamarenko.
De Kulturkampf wordt met veel clichés gestreden, maar ook kunstenaars moeten eten. Combineer leefbaarheid met een gezonde marktwerking.
Elitair-wereldvreemd en arrogant-links: de huidige bezuinigingen zijn het antwoord op decennia van publieksverwaarlozing.
De expo ‘Het landschap anders: 5 vrouwen, 5 visies’ behandelt de visie op het landschap van vijf te weinig gekende vrouwelijke kunstenaars
De koers, commerce, veel bier, driekleuren en een oude supervedette: de Tour-start in Brussel stond in het teken van de voltooid verleden tijd
Verzet tegen framing in de journalistiek mag geen beperking van de vrije mening inhouden.
Laurens De Vos neemt de verdediging op van de kunstenaar Fabre, die mee aan de wieg stond van een avant-garde die internationaal de bakens verzet heeft.
Het Vlaamse artistieke kot staat op stelten. In een open brief, gepubliceerd in Recto-Verso, doen de danseressen in dienst van Jan Fabres gezelschap Troubleyn een boekje open over de manier hoe hij met zijn medewerkers omgaat, vooral de vrouwelijke dan, die tijdens de repetities voor het rot van de straat worden uitgescholden, vernederd, dit om ze ‘gefocust’ te houden. …
De Belgische beeldend kunstenaar Johan Creten stelt tentoon in het museum Beelden aan Zee in Scheveningen.
De verrassende cijfers rond seksuele usurpatie in de cultuur- en mediasector wijzen erop dat cultuur in onze “moderne” wereld meer dan ooit een mannenzaak is.
Al wat zich de laatste vijftig jaar aan kunst en cultuur heeft ontwikkeld in Vlaanderen, vindt zijn oorsprong bij PROKA en zijn Zwarte Zaal.
In Utrecht vindt de grootste tentoonstelling in de Nederlanden over ‘Maria’ plaats. Het bezoeken waard.