Expo: Marleen Van Moere in Watou
Haar nieuwe expo van een 20-tal abstracte zwart-witschilderijen op papier toont dat de zeggingskracht van Marleen Van Moere nog is toegenomen.
Haar nieuwe expo van een 20-tal abstracte zwart-witschilderijen op papier toont dat de zeggingskracht van Marleen Van Moere nog is toegenomen.
De retrospectieve van Roger Raveel in BOZAR telt slechts 117 werken en focust uitsluitend op de schilderijen, objecten en tekeningen van de kunstenaar. Zijn veelzijdige kunstenaarschap blijft zo deels onbelicht. Een gemiste kans.
Scheldelandschappen, van de bron tot aan de monding in sublieme zwart-wit foto’s van Jacques Vilet. En dat aan de Schelde in Sint-Amands.
Een echte waaghals in het leven én in de kunst. Hij stortte van een dak. Een ongeluk? Of een zelfdoding als ultiem kunstwerk?
Assemblagekunstenaar Camiel Van Breedam stelt zijn vroegste, ‘witte’ abstracte werken tentoon in FeliXart Museum in Drogenbos.
Beeldend kunstenaar Guy Leclercq en dichter-kunstcriticus Roland Jooris brengen een overtuigende hommage aan de dichter Emile Verhaeren.
Een bloemlezing van 100 gedichten en 100 gezichten over weer en wind door Nederlandstalige dichters en kunstenaars.
Op de website van twee Brusselse galeries zijn momenteel virtuele expo’s te zien die allebei de materieschilderkunst als onderwerp hebben.
Honderd jaar na zijn geboorte verschenen de ‘Verzamelde gedichten’ van Hubert van Herreweghen, één van de belangrijkste naoorlogse dichters.
Met ‘Eerst de bries, daarna de bomen’ schreef de Nederlandse dichter Jan van der Haar een dichtbundel waar het taalplezier vanaf spat.
Met ‘Het verlangen van de zee’ levert Chris Marmenout een ondermaats poëziedebuut af.
In 2018 publiceerde de Merchtemse kunstenaar, muzikant en schrijver Pieter Blyaert met Rik en Nel een geromantiseerd levensverhaal van de Mechelse schilder, beeldhouwer, tekenaar en etser Hendrik ‘Rik’ Wouters (1882-1916) en zijn vrouw Hélène ‘Nel’ Duerinckx (1886-1971). Een roman in de klassieke zin van het woord kun je het niet noemen, omdat Blyaert het boek voornamelijk heeft samengesteld aan de …
De Luikse fotografe Lara Gasparotto brengt met ‘Solstices’ haar vijfde fotoboek uit. Het is haar meest persoonlijke tot nog toe.
In een expo in het Emile Verhaeren Museum in Sint-Amands worden de diverse linken tussen de schrijver, Sint-Amands en de streek van Klein-Brabant toegelicht.
De expo ‘Het landschap anders: 5 vrouwen, 5 visies’ behandelt de visie op het landschap van vijf te weinig gekende vrouwelijke kunstenaars
Wat je altijd al wilde weten over kunstgaleries, maar nooit durfde te vragen. Kwellende vragen, verlossende antwoorden.
Paul De Ryck creëert een universum dat aanleunt bij het fantastisch realisme, maar met een eigen koers. Zijn werk is gedrenkt in melancholie.
In het Emile Verhaerenmuseum toont kunstenaar Michael Bastow ruim dertig aquarellen bij Verhaerens atypische dichtbundel ‘Belle Chair’
Auteur Stan Lauryssens haalt herinneringen op aan de tijd dat hij bevriend was met Jef Geeraerts, jarenlang zijn grote idool.
In Hugo Claus’ vroege werk komen opmerkelijk meer verdoken familiekwesties voor dan men op het eerste gezicht zou vermoeden. Claus-kenner Georges Wildemeersch brengt opheldering en licht uitgebreid toe.
Ridder Auguste de Sprimont is een arts die in de roman van Louis Ide koste wat kost de adellijke bloedlijn van zijn familie wil voortzetten.
Intrigerend kijk- en leesboek dat een overzicht biedt van de grafische uitgaven van galerie De Zwarte Panter.
Het naslagwerk over de Vlaamse filmgeschiedenis ‘Robbes Hollywood aan de Schelde’ sluit naadloos aan bij de documentaire van Robbe De Hert.
Prestigieuze expo van van museale allure over Belgische modernisten uit de jaren twintig in De Koolputten Kunstforum (Waasmunster).
Voor het eerst sinds 2000 is er een overzichtstentoonstelling van Maurice Wyckaert in ons land. Zijn werk leunt sterk aan bij Cobra.
‘Alvorens alles vervaagt’ is het eerste deel van de onverbloemde memoires van artistieke duizendpoot Guido Lauwaert.
In 1920 publiceerden Filip De Pillecyn en Jozef Simons samen de dichtbundel ‘Onder den hiel’, die oorlogsgedichten bevatte.
In ‘Laatste plicht’ schetst Jeroen Brouwers liefdevol het portret van een journalist en uitgever die lang zijn mentor is geweest en hem in de literatuur heeft geïntroduceerd.
Literatuurwetenschapper en biograaf Manu van der Aa verzamelde en annoteerde de 175 bewaard gebleven brieven, kaartjes en telegrammen van de populaire Vlaamse dichteres Alice Nahon (1896-1933).
Beeldend kunstenaar David Speybrouck creëert in zijn reliëfwerken een spanningsveld tussen het visuele en het tactiele.