Een pet met een davidster
Kerst en Oudjaar, maar niets mag nog… dan gaan je gedachten naar voorbije reizen, of je bezoekt in je dromen koninklijke paleizen
Kerst en Oudjaar, maar niets mag nog… dan gaan je gedachten naar voorbije reizen, of je bezoekt in je dromen koninklijke paleizen
We verbeiden de komst van het Licht in een duistere periode, en we zien de heldhaftigheid van een dichter.
‘Mongooltje’ is een afgeschaft woord, maar een dichter mag je gerust ‘spasmodisch’ noemen. ‘Woordenschat’ is een kies thema vandaag.
Vroeger kon je auto’s moeiteloos herkennen, zoals Proust de rijtuigen van zijn tijd ook kon herkennen., maar daar gaat dit stuk niet over.
Is vrijwel elke hoogopgeleide een boerenpummel, zoals Benno Barnard stelt? En is een bibliotheek een ‘belevingscentrum’? Goede vragen toch?
‘Wat is literatuur, wat is ‘heilige’ literatuur toch vervelend!’ zegt Benno Barnard, die met ijzeren wilskracht Proust aan het lezen is.
Van Brody naar Lemberg, dan weer naar het Verenigd Koninkrijk, alwaar de vraag wordt geantwoord of kuisvrouwen wel kuise gedachten oproepen.
Kun je als een hond in een kegelspel ontvangen worden in je eigen Poolse huis? En wat kan die Cheshire Cat toch insociabel glimlachen altijd
Kan ik u iets te drinken brengen? En wat is de ‘antimaterie van het toerisme’? De tweede vraag is moeilijk, maar Barnard geeft het antwoord.
Is Shakespeare saai? Kan Harold Pinter wel dialogen schrijven? Moet duelleren weer toegelaten worden? Hier de antwoorden op nog meer vragen.
Toen cruiseschepen nog niet in quarantaine gingen, was het heerlijk varen op de Donau tussen Bulgarije en Roemenië
Berlijn, Praag, Odessa, het heden, het verleden, én de kroeg om de hoek. Barnard bezoekt ze een voor een.
Zo’n dichter als Kavafis… kan dat nog wel in deze verlichte tijd? Of wat die Isaac Babel daar vertelt, moet dat echt, jongens en meisjes?
Is zo’n dagboek ooit waarachtig? Of is er logen in die parabels, zoals Douwes Dekker zou zeggen? De Landjonker antwoordt zelf.
Zijn de zedige tijden van Oliver Cromwell teruggekeerd? Valt er nog wel te lachen met onze goedmenende moderne beeldenstormers?
Is het erg als iemand die rechten studeert ‘terechtstellen’ zegt als ze ‘voor de rechter brengen’ bedoelt? Nee toch, als het goedbedoeld is?
Het droevig genot van een onhedendaagse Roth, een trinitaire kwinkslag. Maar gelieve niet te zeiken over een kat, hoe droevig ook haar lot.
Barnard gebruikt de uitdrukking ‘herdersuurtje’. Staat in de Dikke van Dale, zoek maar op, maar het blijft een vertaling uit het Frans!
Schreef Flaubert op een zolderkamertje? Geen schande als u dat niet meteen weet. En zijn dassen nuttige dieren? Ja en neen.
Nuchterheid is geheel en al uit de mode… het virus is alomtegenwoordig en onzichtbaar. Er is een theologie van het virus denkbaar.
Corona of geen corona, sommige dingen blijven, bijvoorbeeld dat stijl deel uitmaakt van de moraal. Daar hoef je geen Rees-Mogg voor te zijn.
Eerst stappen we nog even af bij het Congomuseum van Tervuren (het Versailles van Brussel), en dan vliegen we meteen door naar Zuid-Afrika.
Kinderboeken als hoofdonderwerp. Mazelen komen ter sprake, corona niet. Seks helaas wel: een stuk voor volwassenen en aankomende jeugd.
Heeft de volksverheffing het volk ook verheven? Even misschien, maar Benno Barnard ziet het Papieren tijdperk toch ten einde lopen.
Mia Doornaert verdient hoogachting en bewondering, ook van degenen die het soms met haar oneens zijn
Meestal betekenen gesprekken die mannen voeren terwijl ze naast elkaar staan te pissen niets. Toch is dat geen algemeengeldige regel.
Zowel in de kerk als in het theater zijn traditie, laat staan een canon ver zoek, terwijl ‘avant-garde’ zo’n gedateerd, knullig begrip is.
Het koolstof van de collectieve ervaring; door een Praags-Duitse dichteres tot de sprankelende tijdloosheid van diamant verhard.
Voor metser of schaliedekker deugt Barnard niet, maar de hersenpan van een filosofe blootleggen doet hij met graagte.
Benno Barnard vindt dat een aantal bladzijden van Verschaeve ‘verplichte lectuur op school’ moesten zijn.