Macht en tegenzet in drie nieuwe films
Nostalgia, Mi Paìs Imaginario en Tar. Drie knappe, nieuwe films die het elk op hun manier over macht hebben en wat je er tegen vermag.
Nostalgia, Mi Paìs Imaginario en Tar. Drie knappe, nieuwe films die het elk op hun manier over macht hebben en wat je er tegen vermag.
Hollywood eind de jaren ‘20, de Catalaanse Gouden Beer Berlinale 2022 en een overleden diva in Gent maken het filmnieuws deze week.
In de nieuwe films van deze week keren we terug in de tijd, respectievelijk naar het Italië en Frankrijk van de jaren ‘70. En ten slotte maken we nog een ommetje langs Tahiti.
Moederliefde
In het verfrissende, autobiografische L’Immensita (***, vanaf deze week in de bioscoop) blikt de Italiaanse filmer Emanuele ‘Respiro’ Crialese terug op zijn jeugd. Meer bepaald keert hij terug …
Eenvoudig was het niet om de tien beste films van 2022 op te lijsten. Maar hierbij toch een poging.
Onze filmreporters keken naar ‘De acht bergen’ en trokken naar het Internationaal Kortfilmfestival in Leuven.
De vrouw staat centraal in vier bioscoopfilms met uiteenlopende thema’s. En ook nog een woordje over de film van Chantal Akkerman.
Van een samenzwering aan universiteit in Caïro via de New Yorkse MeToo-film naar Rimini, Italië, waar het verleden zichzelf tegenkomt.
‘Vous n’aurez pas ma haine’ brengt een ontroerend relaas van een journalist die zijn vrouw verloor bij de gruwelijke aanslag in de Bataclan.
Een hommage aan de boerenstiel in de Zwitserse Alpen, twee in Iran zelf verboden films en een blik in het Chelsea Hotel in ons filmoverzicht.
De film Close lijkt amoreel, Zillion eerder immoreel en aan Rebel hebben Adil El Arbi en Billal Fallah zich mispakt.
Filmmaker Cristian Mungiu toont hoe een Roemeens dorp reageert op nieuwkomers en ziet parallellen met hoe mensen reageren op globalisering.
Vier portretten in drie actuele bioscoopfilms met de hel als decorum: van IS in Raqqa tot de uitroeiïngskampen van WOII.
..
De filmfestivals in Namen, Gent en Oostende vangen elkaar vliegen af.
Vorige week overleed de Frans-Zwitserse cineast Jean-Luc Godard. En vijf jaar na zijn dood herleeft een ander icoon: David Bowie.
Het filmfestival van Venetië begint stilaan dat van Cannes te overvleugelen. Een verslag van het boeiende aanbod.
Onze filmrubriek heeft het over Franse film én over het Filmfestival van Venetië.
Een verdienstelijke, vrij amusante zomerblockbuster wordt geflankeerd door een bijna documentaire uit Nigeria en nog wat meer nieuws uit Afrika
Een tragisch verhaal over Roald Dahl en een farce over het medium film. En cijfers van Kinepolis over bioscoopbezoek na de lockdowns.
De laatst geëxecuteerde in Oost-Duitsland en een straffe rollercoaster van een film met Dimitri Vegas en Jeroen Perceval worden op u losgelaten.
Een recensie van drie opmerkelijke films uit de Duitse, Italiaanse en Britse cinema, over een groot gemis.
Een oerdegelijk Brits kostuumdrama, een gedurfde grot-expeditie in Calabrië en een bloederige Franse zombiefilm. Dat is de filmoogst van deze week.
Van een huiveringwekkende nazi-vergadering tot koningin Elizabeth plus nog drie fictiefilms. Een interessante week voor de filmliefhebber.
Het filmfestival van Cannes is begonnen met een oerdegelijke Russische film en een tegenvallende romanverfilming door twee Belgen.
Nieuwe films: van het Poolse Warschau mei 1983 via de Sovjet-Unie tijdens WO II naar Bhutan en Tunesië om te landen in Lloret de Mar vandaag.
Deze week in de bioscoop: de gevolgen van sociale media, de muziek van Ennio Morricone en het leven van Philip Roth.
Een ultrageheime missie tijdens WOII, de Amerikaanse variant van een Vlaamse kaskraker en een Japanse zedenschets in drie schuifjes.
De oogst deze week: 6 nieuwe films met een politiek/humane boodschap in brede zin.
De Oscaruitreiking van 2022 wordt herleid tot de dwaze tik die Will Smith uitdeelde aan Chris Rock. Mogen we ’t ook even over de films hebben?
Behalve een genderneutrale farce produceerde het filmfestival Oostende ook veel nominaties voor het hypocriete ‘Dealer’.
Wie in de schaduw van Batman uitkijkt naar boeiende films kan terecht bij twee Oscar-kandidaten: ‘Drive my car’ en ‘Belfast’.