fbpx

Rondje steriele politiek

De Vlaamse regering en het Vlaams Parlement hebben hun vakantie onderbroken voor een ‘dringend’ debat over de begroting. Zoals verwacht draaide het op niets uit. Wat hebben we geleerd?

Wim Schamp

Er zijn geen campagnes meer

Morgen zijn er verkiezingen. De campagne is ten einde. Het woord is morgen aan de kiezer. Politieke marketingoeroe Wim Schamp blikt terug op een fletse campagne waar originaliteit en humor ver te zoeken waren. ‘Zelfs in de jaren 1960 waren de campagnes opvallender.’

Jan Rabbijn

De provincie van miserie

Heinz gooide gisteren de deuren dicht in Turnhout. 200 mensen staan op straat. De ketchupgigant is niet meer puur Amerikaans maar co-eigendom van een schatrijke ondernemer uit Brazilië, die ook aandeelhouder is van ABInbev (van de Stella). De BRICs-landen – Brazilië, Rusland, India en China – zijn een begrip, echter er is meer, heeft Jo Vandeurzen ondekt.

Socialistische sukkels

Als De Morgen – begonnen als socialistische opvolger van de failliete Volksgazet en het weekblad ABC – vandaag nog bestaat, na jaren van geruzie en onbekwaamheid van de kameraden, dan is het dankzij de kapitalisten van het slag Christian Van Thillo van De Persgroep.

De zwakste schakel

Vlaams minister-president Kris Peeters gaat op tour en zet het besturen dus op een lager pitje om alvast wat campagne te voeren. Dat lijkt onterecht, temeer omdat zijn eigen partij CD&V steeds meer het probleemgeval van de Vlaamse coalitie lijkt te zijn.

De juiste vrouw op de verkeerde plaats

Yasmine Kherbache had het allemaal: verstand, uitstraling, de juiste achtergrond en de nodige ervaring achter de schermen. Maar toen gebeurde wat weinigen echt hadden verwacht: sp.a Antwerpen belandde in de oppositie. Een portret van een wonderkind met pech.

De leugen regeert

Is ‘onderzoeksjournalistiek binnen het kwaliteitsvolle kader van de VRT’ een eufemisme voor journalistieke beknotting en politieke inmenging? ‘Gelden hier andere dan journalistieke belangen?’, zoals Vlaams parlementslid Bart Caron (Groen) zich afvroeg in de Commissie Media van het Vlaams Parlement. Doorbraak ging op zoek naar de antwoorden.

De duif is dood

De commotie over het boek De keizer van Oostende laat een weeë geur na. Tien dagen lang werden de auteurs, onder de listige regie van Johan Vande Lanotte, mediatiek ondergedompeld in een sfeer van verdachtmaking en ongeloofwaardigheid. Journalisten stapten argeloos mee in die weinig collegiale desinformatieoptocht: de vierde macht op slappe benen.

Mediawatcher (juni 2011)

Het is altijd uitkijken met evenementen die zichzelf groots aankondigen. Vaak is zo’n aankondiging de voorafspiegeling van een grote teleurstelling. Met ‘Het Grote Mediadebat’ op Canvas liep het afgelopen maand niet anders. Aanleiding was de overname van de nichezender VT4 en de kijkcijferdwerg VIJFtv door het triumviraat Woestijnvis, Corelio en Sanoma. Meteen nadat de overnamedeal was beklonken, werd er in Vlaanderen al opgewonden gesproken over de grootste aardverschuiving in ons medialandschap sinds de komst van VTM in 1989, en dat verdiende uiteraard extra duiding.

De ingewanden van Woestijnvis

De meeste reacties op de recente overname van VT4 en VIJFtv door De Vijver, de holding boven televisieproductiehuis Woestijnvis, klonken onvoorwaardelijk enthousiast. Door de overnamedeal tussen Woestijnvis, Corelio en Sanoma was niet alleen Vlaamse verankering van de nichezenders VT4 en VIJFtv verzekerd (al zal de Finse mediagroep Sanoma daar ongetwijfeld anders over denken), de herschikking van het medialandschap zou bovendien nieuwe opportuniteiten scheppen, creativiteit aanzwengelen, talent stimuleren en meer van zulke frivole, onbestemde praatjes die nu eenmaal bij knallende champagnekurken horen.